Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD Studio Pro/Sonic creator?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Behöver lite hjälp.. Sitter nu och producerar DVDer på två gammla, trötta och svår servade Sonic Creator system, 2st G4 450 resp 500 MHz. Det börjar bli dax att uppgradera sig på nått sätt..
Har två alternativ i skallen.

1. uppdatera till en nyare version av sonics hård och mjukvara (hårdvaru encoding,snabbt och med bra kvalite..)

2 Skaffa nått helt nytt 2xG5 en med ett SDI kort och FCP som tankar in och möjlighet att klippa lite, på en ny stor raid där sedan Compressor får jobba med encodingen till mpeg2. Plockar sedan över mpeg2 fimen till en autherning burk med DVD SP4 och gör klart DVDn medan den andra (kanske med hjälp av de 2 gammla G4 burkarna) står och tuggar ner nästa film till Mpeg2...

Det gäller att göra mellan 6 och 8-9 titlar i månaden...

Vad skall jag hitta på?

Roger (lätt förvirrad)

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 09:25

Har personligen erfarenhet av bägge systemen och jag tycker helt klart du skall hålla kvar Creator. Köp en "gammal" dual 1.2 G4 - mirror doors så går det lite snabbare. Den största nackdelen är ju helt klart att Creator inte finns till OS X - och aldrig kommer. Enligt produkt chefen i Europa så kommer den inte fler uppdateringar då Apple bytte ström strykan på motherboardet på G5 - vilken skulle tvinga dem att utveckla nytt hardware - vilken blev för dyrt.

Jag har också provat Scenarist på PC. Det är faktiskt ännu bättre än Creator. Det ær också den linjen som Sonic vidareutvecklar på.

Eller så behåller du bara Sonic encodern - som är super - och går över till DSP. DSP kan ta Sonic encodat material. Det är surt att sitta och vänta på en software encoder när Sonics hardware encoder kör i realtime.

(Skall du sälga ditt Creator system så hör av dig.)

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 09:16

Vad beslutade du dig för?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-09-29 12:46
Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Har personligen erfarenhet av bägge systemen och jag tycker helt klart du skall hålla kvar Creator.

Tja, jag kör DVDSP, men jag har fundrat på att gå över till sonic. Vad tycker du sonic har som DVDSP saknar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 14:11

Undrar samma sak - om man bortser från MPEG2 encodingen, hur står sig DVDSP mot Sonic's olika system? Vad kostar dessa? Är de bara PC/Windows idag eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 17:37

SOnic har Creator till Mac och Scenarist till PC. Scenarist är absolut deras stora produkt då Creator bara kör i OS 9. Något med att G5 har annan strömstyrka på moderkorten som då gjorde att deras hardware inte längre fungerade. Så man kan säga att de droppat Mac utvecklingen för high-end DVD authoring.

Angående pris så kan man få Scenarist från 8.000$ till 60.000$. Då skkall det tilläggas att det ingår hardware encoder och hardware proofing (proofing på extern monitor via sdi)

Angående skillnaderna så kan man kort säga att Scennarist är mycket mer rent och "nørdigt". Man får göra allt för hand - inga transition menuer och annat som Apple spenderat tid med. Detta gör att man i Scenarist är mycket friare och kan på så vis utnyttja hela DVD. Apple har i DVDSP lagt in en massa begränsningar för att göra det möjligt med en massa "easy authoring stuff".

Personligen tycker jag mycket bättre om Scenarist men har inte råd att driva den då jag även gör annnat än DVD suthoring så jag får snällt använda DVDSP.
Det skall till Apples førsvar sägas att DVDSP har blivit mycket bättre sedan version 3.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-09-29 18:07

Låter som det handlar mest om tid och pengar. Har man råd och tid att lära sig så är det Sonic som gäller. Har man ont om pengar och/eller tid så är DVDSP ett bättre val.
Låter det halv rätt iallafall?

Jaha, ser då ut som om jag får dra vidrare i DVDSP skogen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 22:10

Men ge lite konkreta exempel på vad du kan göra i Scennarist som inte DVDSP klarar?

Jag har gjort en antal DVD:er i DVDSP2 och 4 och aldrig stött på några direkta begränsningar. Dock skall erkännas att jag aldrig varit inne och pillat på mycket på scripting-biten. Transitions och dyl skiter jag fullständigt i Säg en "standard" produktion med 1-2 timmar material, stereo och 5.1 mix, ett par menyer och val av ljudspår... Finns någon fördel med Soncis lösningar där kontra DVDSP?

Personligen är DVDSP ett av de "skönare" programmen att jobba i. VISSA saker stör jag mig på men det är inget som inte går att komma runt.

Tittar man på DVDSP + hårdvara hamnar man ju kring 30-40 000 kr det (ingen mac inkluderar). Det ska vara att man gör många DVD:er för att det ska vara lönsamt med hårdvara känns det som. Dock låter Wireds kort ganska nice med QuickTime-konvertering till MPEG2 dessutom. Fixar någon av sonics lösningar det?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 22:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Säg en "standard" produktion med 1-2 timmar material, stereo och 5.1 mix, ett par menyer och val av ljudspår... Finns någon fördel med Soncis lösningar där kontra DVDSP?

Nej - då är DVDSP helt ok - det är bara Compressor som man i så fall kan klaga på.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 22:39

DVD Studio Pro

Project
• Maximum number of tracks, stories, and slideshows in a project: 99
• Minimum number of menus in a project: 1
• Minimum number of tracks or slideshows in a project: 1

Menus
• Maximum number of menus in a project: 10,000
• Menu aspect ratio support: 4:3 and 16:9 menus can be used in the same project
(as long as there are at least two tracks or slideshows)
• Maximum number of buttons on a 4:3 menu: 36
• Maximum number of buttons on a 16:9 menu: 18
• Disc space available for 4:3 menu assets: 1 gigabyte (GB)1
• Disc space available for 16:9 menu assets: 1 GB1

Tracks
• Maximum number of video streams in a track: 9
• Minimum number of video streams in a track: 1
• Maximum number of audio streams in a track: 8
• Maximum number of subtitle streams in a track: 32
• Maximum number of cell markers in a track: 255
• Maximum number of chapter markers in a track: 99

Stories
• Maximum number of segments: 99 (must all be from the same track)
Slideshows
• Maximum number of slides in a slideshow: 99
• Minimum number of slides in a slideshow: 1

Scripts
• Maximum number of scripts in a project: 10,000
• Maximum number of command lines in a script: 128
• Minimum number of command lines in a script: 1

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 22:40

Sonic DVD Creator

• Projects may have a maximum of 99 Titles per disc.
• Projects may have a maximum of 99 Video Title Sets (VTS’s) per disc (dependent of the number of Titles).
• Projects may have a maximum of 99 Parts of Title (PTT’s or chapter points) per presentation object.
• Projects may have a maximum of 999 PTTs per VTS.
• Projects may have a maximum of 999 presentation objects per VTS (if each presentation object has only one PTT, dependent on the number of PPTs per VTS).
• Projects may have a maximum of 255 cells per presentation object.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 22:46

En avgörande del för mig har varit att DVDSP bara har möjlighet att göra PTT (Chapterpoints) medans Sonic har både PTT och celler vilket gör det mycket lættare när man gör mer avancerade interactiva projekt. Kan inte förså varför Apple valt bort denna del. ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 00:56

Ooookej, men då låter ändå Sonic som "over my head".

Ja, Compressor kan man väl ha kommentarer om även om den duger för mina ändamål idag.

Du har ingen erfarenhet av Wired's hårdvara? Eller Optibase?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-09-30 09:28

Tror jag har så jag klarar mig.
Tack för hjälpen.

/Dodo

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 10:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Ooookej, men då låter ändå Sonic som "over my head".

Ja, Compressor kan man väl ha kommentarer om även om den duger för mina ändamål idag.

Du har ingen erfarenhet av Wired's hårdvara? Eller Optibase?

Ja - som sagt är DVDSP absolut OK till det mesta.

Har tyværr ingen erfarenhet med Wired eller Optibase.

1
Bevaka tråden