Satsa på Filemaker server advanced och Lasso. Filemaker lägger du på en server och Lasso installerar du på en MacOS server som kör Apache.
Via Lasso (middleware) kommer du åt dina Filemaker databaser, bilderna lägger du utanför databasen med en sökväg i Filemaker databasen. Om du lägger bilderna i databasen så kommer denna bli gigantisk. Det som är intressant är informationen om bilden (bilddata mm.) samt en länk till bilden. Lasso 8 kan skala bilder "on-the-fly" ifrån olika filformat. Ex. om du har en .psd fil så kan Lasso skala ner den till ett nytt format samt spara om den till ett annat filformat som exempelvis .jpg.
Jag har själv byggt en liknande lösning och är mycket nöjd. Lasso kostar visserligen runt 7.000 kronor (tror jag) men är så mycket enklare än PHP. I admin gränssnittet så har du möjlighet att ställa vad användaren får göra, ex. söka, uppdatera, radera post mm. Du kan också enkelt skapa grupper och användare och ange vad eller vilka dessa får göra.
Lasso kan också extrahera ut bilddata "on-the-fly", detta tar dock givetvis på prestandan, själv extraherar jag ut bilddata med Photoshop som puttar in all data i en Filemaker databas som sedan är upplänkad mot Lasso/Apache.
Prestandan är helt OK, skulle du behöva riktigt med prestanda så kan du spara hela lösningen som en SQL fil som du sedan måste uppdatera så fort du gör en förändring i dina Filemaker databaser. Jag har dock aldrig behövt göra detta eftersom jag anser prestandan jag får är OK.
Hoppas det var till någon hjälp och lycka till!