Jag köpte en powerbook G4 genom annons här på mac99 för ca en månad sen, den har funkat jättebra fram till för någon vecka sen. Det började med att pekaren fick ett eget liv och var omöjlig att få loss från hörnerna utan en mus. Sen har det varit lite problem med att genomföra t.ex nätköp och när jag ska ladda hem filmer o liknande. Och igår och idag beter den sig helmysko när jag ska starta den.
När jag trycker på startknappen är skärmen först helt grå och sen dyker den runda globikonen för Nätverk upp (blåfärgad), inramad av en ljusgrå fyrkant. Den blinkar med ca en sekunds intervall och ingenting händer vad jag än trycker på. Sen efter allt ifrån 30 sekunder till 5 minuter byts Nätverkssymbolen ut mot en gråfärgad mapp som växlar mellan att visa findersymbolen och ett frågetecken. Ja så efter kanske ytterligare några minuter så börjar mac os x att köra igång och sen funkar allt som det ska. Det här känns ju inte så bra såklart, är det någon som har några tips att ge eller har haft liknande erfareheter?
Det är alltså en Powerbook G4 12" med 1.25 GB i ram och 1.33 GHz processor, HD på 80 GB. Ca 18 mån gammal. Jag vet att personen som jag köpte den av omformaterade den och nyinstallerade all mjukvara. Kan det vara något virus? Jag har inte installerat något virusprogram, borde jag det? Har ju hört att det knappast finns virus till mac.
Det kanske inte har ett dugg med det här att göra men jag klistrar in det i alla fall. Följande text hittar jag under Systeminformation - Loggar : 2005-10-02 20:54:23.334 Setup Assistant[339] couldn't load panel movie. Som sagt bara en vild chansning.
Vore väldigt tacksam för svar inte minst som jag befinner mig i Irland och ska göra så i tre månader till och det skulle ju vara bra att kunna komma åt sin internetbank t.ex...
Mvh Carljonas