Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail (när man inte är på sitt vanliga nätverk)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iBook 12'' och reser en hel del i tjänsten. På fler och fler ställen finns nu möjlighet att koppla upp sig via WLAN etc.. Men min mail fungerar inte.. Är det andra inställningar som krävs..
Försökte ringa Telia support men det var 25 minuters väntetid till ngn som är förbannad för att jag inte lyckats lösa mitt problem via Internet..

Någon som vet vad jag behöver göra? Jag menar.. Internet som Internet

ru4Real?

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 14:15

Hej,
det vanliga är att det går att ta emot men inte att skicka när du är på andra nätverk.
Använd webbmail för utgående mail.

Yes!!

Problem att skicka eller att hämta - eller både och?

Webbmail eller POP eller IMAP?

Apple Mail, eller något annat program?

Lite mer info gör det lättare att hjälpa till...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Problem att skicka eller att hämta - eller både och?

Webbmail eller POP eller IMAP?

Ehhh.... POP tror jag... det där man får när man tecknar bredbandsabonnemang..
ru4real?

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-06 14:22

Är problemet att hämta eller skicka brev? (hämta = pop eller imap, skicka = smtp)

Problemet verkar vara både att ta emot och skicka..

Pop-mail

Det är ju inte ovanligt att det är spärrat så man inte kan nå vilken SMTP-server som helst, för att minska spam. Därför kan man behöva ta reda på vilken SMTP-server som ska användas på det aktuella nätet. Eller så kör man helt enkelt webbmejl istället.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-06 15:54

Jag hittade en lista med några svenska smtp servrar här.

• Medlem
  • Sverige
  • 2005-10-06 16:06

Jag använder Gmail´s SMTP server

Det bästa vore att ha en ISP där du kan nå deras SMTP-server över en annan port än port 25 (för att slippa blockeringar). Då krävs givetvis en inloggning, men det stödjer Mail, men inte alla ISP:ers mailserver. Du får kolla upp från fall till fall. En del mailserver kräver en viss domän i avsändarassen, men en del inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 17:34
Ursprungligen av brokewind:

Det bästa vore att ha en ISP där du kan nå deras SMTP-server över en annan port än port 25 (för att slippa blockeringar). Då krävs givetvis en inloggning, men det stödjer Mail, men inte alla ISP:ers mailserver. Du får kolla upp från fall till fall. En del mailserver kräver en viss domän i avsändarassen, men en del inte.

Kolla in den här tjänsten!!

Den är bra & tillåter SMTP på andra portar än port 25.

Lycka till,

-Torkel

Tack alla....

Detta är en av anledningarna till att jag blev en Switcher... Bättre forum finns väl knappast

Cheers

ru4real?
som är Berlin just nu och försöker maila

1
Bevaka tråden