Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra snabel-a inte ™ vad har hänt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 18:51

Har ett riktigt pinsamt problem, fick tillbaks min mac mini från reparation och när jag installerat tiger så upptäcker jag att när jag ska göra snabel-a kommer det istället ™ ..??!!
Vad har hänt och hur löser jag detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 18:58

Kolla under Indatameny > internationellt i Systeminställningar. Se till att det ståt på rätt sorts tangentbord.

• Medlem
  • 2005-09-15 18:58

Ändra inmatningskällan till Svenska? Har du en Amerikansk flagga uppe i högra hörnet?

Mvh/Jonas

Byt tillbaka tangent bords layouten till Swedish Pro

System Preferences > International > Input Menu

... om du inte har en flagga uppe i högra hörnet. Annars tryck på den

Tre inlägg under loppet av en minut

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 19:12

Tack för alla snabba svar.. problemet löste sig, dock så hade jag inställt på svenskt tangentbord, men bytte till lite olika språl och sen tillbaks till svenska så fungerade det...

Ha det bra.
/Magnus

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 19:09

Eller som Grynet skulle ha sagt,,, Grymt bra support!!!

Yes!!

• Medlem
  • 2005-09-15 21:09

På G3:or ligger @ och ™ på "fel" ställe, är det inte så? Kan man ställa om systemet även på dem?

• Medlem
  • 2005-09-15 23:15
Ursprungligen av Baron:

På G3:or ligger @ och ™ på "fel" ställe, är det inte så? Kan man ställa om systemet även på dem?

Kan ställa om på min G3 Pismo med 10.3.9 (eller vad det nu heter) iaf.

• Medlem
  • 2005-09-16 08:32

Okej, Hur är det med OS9 då? Det var i den miljön jag fick höra att det inte gick.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-16 08:37
Ursprungligen av Baron:

Okej, Hur är det med OS9 då? Det var i den miljön jag fick höra att det inte gick.

Den ligger på fel ställe när det ligger under "2:an" Den ska ligga där stjärnan ligger om den ska ligga på rätt ställe. Det är platsen för den långt innan MS satte den under 2:an. Datorer gammlare än IBM PC har den där. Så macen hade den på korrekt plats ända tills de gav efter för trycket från Wintel och bytte till att ha den under 2an. Och det går att mappa om i alla mac miljöer men kräver en del fumlande om man vill vara under System 7...MacOS9.

Ursprungligen av juanito:

Den ligger på fel ställe när det ligger under "2:an" Den ska ligga där stjärnan ligger om den ska ligga på rätt ställe. Det är platsen för den långt innan MS satte den under 2:an. Datorer gammlare än IBM PC har den där. Så macen hade den på korrekt plats ända tills de gav efter för trycket från Wintel och bytte till att ha den under 2an. Och det går att mappa om i alla mac miljöer men kräver en del fumlande om man vill vara under System 7...MacOS9.

Är det så? Jag trodde att det var så att amerikanska macar hade den under 2:an hela tiden, och att det bara vara svenska tangentbord som hade den under asterisken, innan de byttes till 2:an även på svenska mactangentbord.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-16 13:07
Ursprungligen av Adrian B:

Är det så? Jag trodde att det var så att amerikanska macar hade den under 2:an hela tiden, och att det bara vara svenska tangentbord som hade den under asterisken, innan de byttes till 2:an även på svenska mactangentbord.

Tja det kan hända. Men åtminstion så hade man den under stjärnan på en hel del andra datorer.

Finska tangentbord hade den under * med.

Edit : kollade upp lite och mitt minne var helt katastrofalt borta men i alla fall har jag set @ på andra datorer under *

Senast redigerat 2005-09-16 13:20

Nu funkar det hos mig oxå.
mvh/Tyrre

1
Bevaka tråden