Har precis kommit över en DVD-RAM drive som jag tänkte använda för backupsyften.
Nu är jag på jakt efter media (tomma skivor).
Jag lästa på denna sida :
---------
Types of CD and DVD Disc Modes Supported
The DVD-RAM drive reads and writes the following DVD discs in cartridge:
Single-sided 2.6 gigabyte (GB) DVD-RAM Type 1 cartridge (disc not removable) and Type 2 cartridge (disc removable)
Double-sided 5.2 GB DVD-RAM Type 1 cartridge (disc not removable)
Single-sided 4.7 GB DVD-RAM Type 1 and Type 2 cartridge (Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) only)
Double-sided 9.4 GB DVD-RAM Type 1 and Type 2 cartridge (Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) only)
----------
Eftersom denna drive suttit i en PM G4 500MHz (enkelpropp) utan gigabit ethernet, tolkar jag det som att min drive bara har stöd för 2,6/5,2GB-skivor.
Problemet är att jag kan inte hitta någonstans där detta säljs. Alla verkar sälja 4,7/9,4GB.
Är det någon som vet var jag kan hitta 2,6/5,2GB-skivor?
Någon som vet om 4,7/9,4GB-skivor fungerar i min drive (kanske med begränsning i mängd data)?
Man tycker ju att någon "datamedia"-specialicerad affär (IRL eller på nätet) borde ha även dessa skivtyper. PowerMacen i fråga såldes ju så sent som sommaren 2000.
I sista hand kanske någon där ute sitter med den här typen av skivor, och vill bli av med dem?
Halva poängen med DVD-RAM är ju att de tål omskrivning så många gånger, så det borde kunna fungera.
Tacksam för svar och hjälp.