Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt storlek på rubrik och text för att få fina kolumner

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 16:01

Nu har jag suttit och slitit mitt hår ett tag.
Jag jobbar i InDesign CS2 och har ett dokument bestående av två kolumner per sida. Det existrerar Rubriker, underrubriker, underunderrubriker och brödtext. Dessa ska ha olika textstorlek och luft under och över sig. Men texten i kolumnerna måste vara horisontella med varandra. Alltså Brödtextens baslinje måste vara på samma horisontella linje i både kolumnerna så det inte ser så hoppigt ut.

Vet att jag har fått till det förut, men det vill sig inte riktigt nu. Någon som kan hjälpa mig.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-07 16:29

Kolla upp "Justera mot baslinjestödraster" i hjälpfilen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 17:07

I CS2 kan du sätta baslinjeraster på ett textblock, gå in i textblocksinställningarna (CMD-B) och ge blocken ett baslinjeraster. Sen sätter du den egenskapen i ditt styckeformat och saken är biff!

Janne Suhr

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-08 12:46

Har testat med baslinjer och att fästa texten längs med den. Tycker dock att radhöjden på rubriker och underrubriker blir lite för stort om rubrikerna är på mer än en rad. Ska jag ha baslinjerastret på t.ex. 12 pt och brödtextens radhöjd är 12 pt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-08 17:49

Det räcker om du fäster brödtexten mot baslinjerastret. Rubrikerna sätter du som vanligt. Dock bör du anpassa avståndet före och efter så att det tillsammans blir samma avstånd som ditt radavstånd eller en hel faktor av radavståndet.

Baslinjerastret ska ha samma mått som ditt radavstånd på brödtexten.

Janne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 22:47

Måste inte också rubrikernas radhöjd anpassas så att det tillsammans med luften över och under rubriken går gämnt ut med brödtextens radhöjd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 23:32

Jo så ska du helst göra.

Janne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 08:51

Är det jag som tänker fel?. Har en text vars brödtext har 12pt radhöjd. Rubrikerna i tecten har 16pt avstånd övertill, 12pt avstånd undertill och radhjd 20 pt. 16+12+20=48. 48/12=4. Men det blir inte jämnt mellan kolumnerna. Vissta jag kan ju tvinga brödtexten till baslinjerastret men då skiljer sig ju avstånden mellan brödtext och rubrikerna.

[EDIT]
Jag tror jag fick till det nu ja. Tack så jättemycket för hjälpen.

Senast redigerat 2005-10-10 09:13
1
Bevaka tråden