Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cookies och PHP

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 01:00

Håller på att skapa en bildröstningssida i php. Men nu har jag stött på patrull. Vet inte hur jag ska gå till väga här, problemet är att jag slumpar en adress ur en databas som bestämmer vilken bild som kommer att visas, adressen är tänkt att kollas mot en cookie hos användaren så bilden inte redan är röstad på. Och det är här problemen börjar, eftersom man jag skapar utifrån adressen, så blir det problem när man ska kontrollera cookien. Cookien kan tex, heta "http://www…" med ett värde som är likadant som namnet (värdet är det som kontrolleras), men ska man kolla den vid ett senare tillfälle får den ju ett $ framför sig, man kan ju inte gärna skriva if($´$adress´=="$adress") där $adress är variabeln med det slumpade värdet ur databasen, i detta läge får man något kryptiskt fel. Men hur ska man gå till väga? Kanske någon har något förslag på en annan alternativ lösning?

Tror du behöver visa hur du gjort (source) med kakorna (cookies)

show us some code man!

Sedan finns det andra ställen som är mer inriktade på php frågor

lycka till

• Oregistrerad
  • 2002-03-14 17:38

Det löste sig, skapade en vektor-cookie, antar att det strulade med namnet på cookien tidigare.

1
Bevaka tråden