Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Colloquy teckenkodning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Colloquy defaultar till UTF-8 vilket inte är standard i IRC. Allt väl så länge man inte använder ÄÅÖ. När jag chattar på svenska med någon däremot så blir tecknen skumma på mottagarsidan. Kan någon reda ut i Colloquys teckenkodnings-djungel?

Standard är väl ISO8859-1, vilket motsvaras det av? Western (ISO Latin 1) eller Western (Windows Latin 1), nåt annat. Hur gör ni andra?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-08 15:49

Jag visste inte att det fanns en världsomspännande och ircnätöverskridande standard på teckenkodning över IRC. Använder också Colloquy och de enda som _inte_ använder UTF-8 tycker jag verkar vara svenskar...

Hmm... ok, vad vet jag. Säkert inte standardiserat då, och jag jag är ingen IRC-hangaround iallafall. Låt mig formulera om för att undvika fler såna här "svar".

Hur ställer jag in ISO-8859-1 i Colloquy?
Har ni fått det att funka bra, både att skicka och ta emot? (mot andra ISO-8859-1:are)
Vad är skillnaden på Western (ISO Latin 1)och Western (Windows Latin 1).

Tacksam för hjälp.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-08 21:02

Välj ISO Latin 1 så ska det gå bra (annat namn på ISO-8859-1), skillnaden mellan den och Windows Latin 1 är rätt liten (och i ditt fall rätt oväsentlig).

1
Bevaka tråden