Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från dvd till iMovie?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-10-11 01:54

Hej!

Jag har gjort en film i iMovie och bränt den på en DVD+R. Nu vill jag ha in filmen igen i iMovie och redigera om den. Hur göra?

Har läst tidigare diskussioner på forumet om att man kan använda programmet Drop2DV. Jag hämtade hem det, men det verkar inte fungera. Hur ska jag göra? Finns det alternativa sätt?

Jag har en iMac G5 med OS 10.3.5

Sir Mac

För att convertera från MPEG2 (DVD) till DV (redigerbart) använder jag MPEG streamclip, vilket fungerar utmärkt.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24055

Om man efter att ha bränt sin film till dvd även tankar över filmen till dv/d8-band så har man en backup utan kvalitetsförlust om man nu råkar hamna i Sir Macs sits (att man måste ändra).

Från DV till DVD till DV låter som om man skulle få en väl synlig bildkvalitetsförsämring.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2005-10-12 02:37

Tillvägagångssätt

Ok! Tack Kriss!

Hur går jag nu tillväga? En himla massa inställningar finns det. Droppar jag bara .VOB-filen in i fönstret med dem fem blå prickarna och i princip bara sparar i något lämpligt format för att sedan importera in i iMovie?

Blir det någon kvalitetsförlust som johan_tanying talar om, i så fall hur stor? Jag menar allt är ju fortfarande digitalt så kvalitetsskillnaden kan väl inte bli så himla stor för det mänskliga ögat?

1
Bevaka tråden