Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksskrivare funkar ej vid ny 10.4

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 12:44

Våra nya maskiner (som levererats med Mac OS X 10.4) kan ej få tillgång till våra nätverksskrivare. Toshiba har ingen aning om vad som kan vara fel?

De maskiner som vi uppdaterat från 10.3 funkar alldeles utmärkt, men inte de nya alltså. Det går att installera skrivare, men vid utskrift (oavsett om det är ex. Textredigerare, Word eller InDesign) så genereras något av de två felmeddelandena nedan.

Någon som har något experttips vad att göra eller vem att kontakta, tack?

Otillräckliga drivrutiner är min kortfattade diagnos efter att ha bråkat med min HP OfficeJet G95 med skrivarserver JetDirect 500 och fått samma enformiga svar på utskriftsförsök i 10.4.2.
När HP nu äntligen fått loss fingrarna och uppdaterat till 7.3.1 kan OfficeJeten åter skriva ut med eget program. Jag skarvade med GimpPrint under tiden.
Under väntetiden fungerade skrivaren utmärkt med Windows ME och XP samt diverse LinuxLiveCD. Det var uppgraderingen till 10.4 som ställde till bekymmer, men med 7.3.1 är ordningen återställd. Nog borde Toshiba redan ha testat motsvarande variant i sitt sortiment.

Jag måste köra apple talk med min Toshiba e-studio 310c.
När vi köpte den för flera år sedan så sa Toshiba att IP inte funkar.
Låg på under första året att få nya drivisar, men det kom aldrig några.

Aktivera apple talk i skrivaren så funkar det.

- Slice -

Detta problem är nog inte relaterat men i och med 10.4 så finns det många fler CUPS-drivrutiner än tidigare. T.ex. så behövde jag förut installera en separat PPD-fil från Brothers hemsida för att kunna ansluta till vår Brother-skrivare här på jobbet. Men med 10.4 så finns skrivaren i CUPS och därmed fungerar den direkt. Men det är mycket sämre kvalité i CUPS-drivrutinerna än i Brothers PPD-fil! Något som tog mig ett bra tag att lista ut. Att installera PPD-filen på 10.4 för en skrivare som redan fanns var inte det enklaste heller, men det gick till slut.

Varför jag skriver det är för att jag tänkte att de maskiner ni uppdaterat kanske hade riktiga drivrutiner medans de nya körde CUPS, men det är bara en långsökt gissning...

1
Bevaka tråden