Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 olika ipkonfig. i OSX?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 12:04

Jag har hört talas om ett program som ger dej samma möjligheter att ha en "andra" ipkonfig. i OSX precis som man kan ha i XP. Jag har nämligen BBB 8/1 med PPPoE anslutning som inte fungerar som det ska så jag är tvungen att ansluta med varje dator med PPPoE istället för att låta routern göra det. Så jag har inga möjligheter att ha ett normal nätverk där jag kan fildela mellan mina datorer utan att byta mina ipadresser varje gång men då kan jag inte använda internet.

Men så idag hittade jag en inställning i XP som gör att du kan ge dit nätverkskort 2 olika konfigs. Så nu kan jag surfa med mina windows maskiner och fildela utan att behöva byta ip. Men jag hittar inte den inställningen i OSX :(.

Jag är säker på att det finns ett sådant program till OSX för jag har läst om det antingen på internet eller i MacWorld.

Nån som vet ett sådant program eller har en lösning? Ursäkta för den dåliga beskrivningen men jag hoppas ni förstår

//HerrOber

Ursprungligen av HerrOber:

Jag har hört talas om ett program som ger dej samma möjligheter att ha en "andra" ipkonfig. i OSX precis som man kan ha i XP. Jag har nämligen BBB 8/1 med PPPoE anslutning som inte fungerar som det ska så jag är tvungen att ansluta med varje dator med PPPoE istället för att låta routern göra det. Så jag har inga möjligheter att ha ett normal nätverk där jag kan fildela mellan mina datorer utan att byta mina ipadresser varje gång men då kan jag inte använda internet.

Men så idag hittade jag en inställning i XP som gör att du kan ge dit nätverkskort 2 olika konfigs. Så nu kan jag surfa med mina windows maskiner och fildela utan att behöva byta ip. Men jag hittar inte den inställningen i OSX :(.

Jag är säker på att det finns ett sådant program till OSX för jag har läst om det antingen på internet eller i MacWorld.

Nån som vet ett sådant program eller har en lösning? Ursäkta för den dåliga beskrivningen men jag hoppas ni förstår

//HerrOber

Under nätverk i system inställningar kan du ha flera olika "locations"/"Plats" på din dator. Om nätverket inte fungerar byter du enkelt till ny "Plats" som har dina PPPoE inställningar. Du kan i princip skapa hur många "Platser" som helst. Enda nackdelen är att den inte kan automatiskt växla mellan dessa "Platser", men annars borde det fungera som du efterfrågar!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 12:48

jo jag använder det nu men vill kunna göra det lika smidigt som i XP.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 13:54

Du kan "duplicera" ditt nätverkskort under nätverksinställningarna. Dock kan bara det ena av dina "2" konfigurationer köra på dhcp.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 14:09

Tack, nu fungerar det som det ska

1
Bevaka tråden