Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst internet med G4 Titan/OS9?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 15:56

Jag har en gammal G4 Titan/450MHz/384/OS9.2.2 som inte har Bluetooth, bara IR, och jag funderar på om man kan köra trådlöst internet på den på nåt vis. Finns det nåt pci-kort man kan trycka i, eller nåt annat fiffigt som inte inebär uppgradering till OSX och inköp av airport. Jag har precis beställt Netgear WGR614 för att sätta upp ett litet LAN hemma med både fast och trådlöst. Vore ju kul om även min gamla Titan fick sväva fritt...

Vad krävs?

...undrar Christian!

Ja, ett PCI-kort blir väl lite svårt att få plats med i en PowerBook...

Men ett PC-kort kanske... T.ex. det här: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=231924&product_id=406621

Glöm mitt förslag. Jag såg nu att du ville ha en lösning för OS9... Då är nog urvalet ganska litet, för att inte säga obefintligt...

Gamla AirPort kort funkar väl i OS9?

P.S Det fanns väl inga 450Mhz PowerBook G4?

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Gamla AirPort kort funkar väl i OS9?

Jo, men de är lite svåra att få tag på eftersom de inte tillverkas längre. Och han skrev att han inte ville köpa AirPort.

Ursprungligen av Markus Bennermo:

P.S Det fanns väl inga 450Mhz PowerBook G4?

Det har funnits t.ex. 400, 500 och 550 - men ingen 450. Men det kanske är en överklockad 400.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 16:22

ok, det är antingen en 400 eller en 500, whatever. Som vanligt har jag talat innan jag har tänkt, det är ett airportkort jag söker. Såg att Macoteket fortfarande säljer utrangerade ex för hutlösa 1395kr + moms. Kan dom inte ge sig? Macrent har dom för 875kr ink moms. Det skall nog funka... Men då gissar jag att behövs en drivrutin för OS9, em det borde väl finnas att ladda ner från moderskeppet? Jag känner mig optimistisk.

Ingen som har ett gammalt kort att sälja?

tack

Ursprungligen av chform:

Men då gissar jag att behövs en drivrutin för OS9, em det borde väl finnas att ladda ner från moderskeppet? Jag känner mig optimistisk.

Ja, om du hittar ett kort någonstans, så kan du ladda ner programvaran här:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120120

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 16:30

Tack Jesper, vad snällt! Precis vad jag letade efter...!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 17:37

Jag har ett Orinico Gold kort till min tiBook (500mhz). Det är egentligen samma kretsar som i Apples Airport kort, och behöver inga drivers (ja, kanske Airport...) i OS9.

Köpte det av inWarehouse för två-tre år sedan. Du hittar det säkrt någon annan stans också (om inte eBay).

Det skall nog fixa sig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 12:12

Tack för ytterligare ett tips. Nu har jag fått tag på ett beg airport originalkort för 700kr, ska nog funka bra hoppas jag. Svagheten är väl hastigheten. Ett nytt orinoco ligger på typ 876kr på inwarehouse, och ger visserligen 54Mbs, men nu är det för sent. Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • 2005-10-12 12:32

Å andra sidan slipper du klumpen utanför datorn om du väljr AP-kortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 12:53
Ursprungligen av Baron:

Å andra sidan slipper du klumpen utanför datorn om du väljr AP-kortet.

sant, och det var det jag valde i detta fallet! 11Mbs får väl räcka... Ska nog göra jobbet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 21:24

Tack Jesper för länken till senaste Airport drivrutin för MacOS 9. Ett beg Airportkort kan man idag nästan få gratis. Jag har köpt ett par begagnade Powerbook G4 Titanium och det var liksom "självklart" att de innehöll kort.

Senast redigerat 2006-01-12 06:10
1
Bevaka tråden