- Stickan
- Medlem ●
- Stockholm
http://www.identity20.com/media/OSCON2005/
Intressant ämne, men kolla in hans presentationsteknik. Kör keynote antar jag eftersom han kör en powerbook.
Instämmer helt, mycket bra teknik och definitivt Keynote. Vet iofs inte hur väl denna teknik skulle fungerat om det gällt ett svårare ämne eller om han hade gått djupare in på detaljer.
Jag var på ett seminarie om Microsoft Project för en tid sen. Bästa presentationen, med detaljer ur Project mm. (som inte ens finns till Mac) gjordes via Keynote på en iBook som styrdes av presentatörens mobiltelefon. Det var klart informativt och en mer djuplodande info än i det här kuliga medlänkande exemplet. Så nog håller Kenote för bra presentationer, i mina ögon. Begränsningen ligger hos skaparen av presentationen.
Behöver jag tillägga att jag var förvånad över att se en Mac på ett Microsoftseminarie - där programvaran endast fungerar i Windows? Han fick dock ställa iBooken på sned så att äpplet inte lyste mot pubiken.
Suveränt gjort. Gäller hålla tungan rätt i mun.
jag gör en del presentationer själv och har precis lämnat PC världen till förmån för Mac
detta sätt att använda KeyNote är det mest innovativa jag sett.. Hur f*n bläddrar han? Eller är det så inövat att det är tidinställt?
ru4real?
jag gör en del presentationer själv och har precis lämnat PC världen till förmån för Mac
detta sätt att använda KeyNote är det mest innovativa jag sett.. Hur f*n bläddrar han? Eller är det så inövat att det är tidinställt?
ru4real?
såg ut att hålla fingrarna på tangentbordet
ru4real?
Verkar ju som att han står vid datorn hela tiden så han kan ju mycket möjligen göra det med tangenterna. Men en kool sak vore ju att göra det med sin bluetooth-innehållande mobiltelefon via Salling Clicker...
Verkar ju som att han står vid datorn hela tiden så han kan ju mycket möjligen göra det med tangenterna. Men en kool sak vore ju att göra det med sin bluetooth-innehållande mobiltelefon via Salling Clicker...
Idag är det väl snarare okoolt att inte göra det med clicker
Hans stil fungerar ju oerhört effektivt för inspirerande utläggningar som denna, men Lessig visar att det går att göra lysande presentationer även av svårare stoff med en liknande stil.
Är det inte över huvud så, att nyttjandet av Keynote/Powerpoint i presentationer tenderar att göra föredragningar mer uppstyrt linjära? Jag har varit på en del föreläsningar, där jag har haft känslan av att föredragaren har styrts mer av hjälpmedlen än tvärtom. Tänker mig ett Keynote med ett webliknande gränssnitt, utan linjär struktur.
Ni som använder Powerpoint eller Keynote, hur gör ni för att inte låsas fast?
Vänligen, Ylan
Hans stil fungerar ju oerhört effektivt för inspirerande utläggningar som denna, men Lessig visar att det går att göra lysande presentationer även av svårare stoff med en liknande stil.
Har du något exempel?
Jag funderade också på en fjärrkontroll som han klickar med, men den byter ju bild så himla ofta. Ibland flera gånger per sekund, och då blir det nog ganska jobbigt att trycka efter ett tag.
Tänk även om man är trött efter en dag på en mässa och så ska man hålla ett föredrag med denna teknik, då kan det nog hända grejer
Den mer avancerade tanken jag fick, var att han använder ett slags taligenkänningsprogram som känner igen talet och jämför med en förinspelad slinga som är kopplad till presentationen. Och på så sätt byter bilder utan att han behöver göra någonting, förutom att prata då
Eller så har han spelat in allting och står och mimar framför publiken
Klart snitsigt, kanske fyndigt.
Men den typen av presentation känns jobbig att kolla på, väl?.
Överhuvud taget så borde det ju funka bättre att hålla publikens fokus på mig som talar istället för på duken.
Men han fick en hel del info att "fastna" på ganska kort tid, så visst kan det funka.
Några av bilderna hoppade, bytte position, när bilderna byggdes ut med fler bider, det var lite oskönt och störde när det rullade på i det där tempot.
Fast experten på presentationer på det sättet är väl ändå Lawrence Lessig. Kolla t.ex. http://lessig.org/freeculture/free.html
//Mikael
mikael: såg du sista rutan på filmen lr?
jävligt skön snubbe. gillar såna här presentationer när det händer lite saker. dock kan ju fokus förflyttas från innehållet till själva presenationstekniken när man är ovan på sättet som det framförs. som regel när man använder presentationsverktyg såsom powerpoint lr keynote så bör det inte finnas mer än sex (6!) ord på varje slide. folk har ett märkligt sätt att irra bort sig i sina tankar om det står många saker på en skärm framför sig när de samtidigt lyssnar på nån som babblar. han håller sig rätt väl till denna princip med andra ord. gillar dock hur han presenterar sig själv. det hänger klockrent ihop med det han pratar om under resten av presentationen.
en klar 10 av 10 möjliga!
Hehe, nä, jag såg inte hela filmen första gången (för jag tyckte inte den var så bra). Men nu har jag sett det.
Jag har sett några presentationer av LL (på video) och han kör väldigt ofta samma modell som i Free Culture. Hans presentationer tycker jag är lite renare och mer "strömlinjeformade". Bättre, helt enkelt.
//Mikael
Börjar jag bli gammal eller varför har jag svårt att stämma in i hyllningskören? Hela presentationen påminner om en MTV-video eller något hjärndött program på ZTV där det gäller att få in så många klipp per sekund som möjligt. Gärna så kort tid mellan klipper att tittaren inte har en möjlighet att förstå vad han ser.
Orkade inte se hela presentationen så att den kanske bättrade sig på slutet
Börjar jag bli gammal eller varför har jag svårt att stämma in i hyllningskören? Hela presentationen påminner om en MTV-video eller något hjärndött program på ZTV där det gäller att få in så många klipp per sekund som möjligt. Gärna så kort tid mellan klipper att tittaren inte har en möjlighet att förstå vad han ser.
Orkade inte se hela presentationen så att den kanske bättrade sig på slutet
Den stora skillnaden är att Dick faktiskt sade någonting. Sedan sysslar han med samma sak som den gode Jobs: Han säljer!
Jag har svårt för form framför funktion, där ett formgrepp döljer ett innehåll eller tomhet. Däremot älskar jag funktionell form, där formen belyser ett intressant innehåll. Jag tyckte Dick hade ett intressant innehåll.
Dessutom höll ju Dick inte presentationen i TV på prime time, det var för en intresserad insatt publik.
Vänligen, Ylan
Jag har svårt för form framför funktion, där ett formgrepp döljer ett innehåll eller tomhet. Däremot älskar jag funktionell form, där formen belyser ett intressant innehåll.
Håller till fullo med om detta.
Jag tyckte Dick hade ett intressant innehåll.
Kanske är det p.g.a. att jag inte är det minsta intresserad av innehållet som gör att jag inte uppskattar presentationen.
Tyckte bara den var jobbig.