- hpe
- Medlem ●
- 2005-07-21 11:55
Man kan ju säga vad man vill, men jag tror inte att OSX numera har framtiden för sig. Problemet kommer bli att fler och fler utvecklare lämnar OSX. .NET är vad jag har sett hittills ett ofantligt mycket bättre utvecklingsverktyg än XCode. Om man nu kommer kunna köra Windows på sin mac, varför lägga massor av pengar på att utveckla 2 programvaror? Javisst, det blir enkelt att porta PPC->x86 om man använt XCode innan, men det blir inte ett skvatt enklare att gå från .NET->XCode.
Innan har programvarutillverkarna vetat om den lilla, men ack så viktiga delen av datorvärlden som kört mac. De har av hävd varit duktiga på att _köpa_ sin programvara och de sitter där mycket kreativt arbete utförs. Nu kan ju utvecklarna säga: javisst kan du köra vårat program på din mac, bara boota om i Windows, alternativt om det kommer finnas någon bra emuleringsbox att köra det i. Vips så kommer fler och fler program att behöva köras i den här boxen, eller windows och ju fler som hamnar där, desto färre blir incitamenten att köra OSX.
Troligen kommer Apple att sälja fler datorer nu med intel-proppar. Folk kan köpa en snygg bärbar och fortsätta köra Windows. Däremot betvivlar jag att Apple kommer kunna konkurrera med prestandamaskiner, där går utveckligen alltför fort, modeller blir ju inte så gamla direkt på PC-sidan. Troligen kommer Apples x86-stationära att kosta mer än motsvarande PC-häck från Dell, alltså kommer inte många att välja en stationär mac för att den är snyggare än en Dell. Några kommer nog göra det, men långt i från många.
Blandar du ihop .NET och Visual Studio nu? Lätt gjort då de är så symbiotiska.
Måste tillstå att jag är rädd att du har rätt och kan inte för mitt liv förstå varför inte Apple stödjer mono. Mono har faktiskt kommit rätt långt och har ganska bra stöd för win-foms.
Som IDE spöar VS allt jag sett, den är smått fantastisk faktiskt, speciellt 2005:an. Den enda som kommit i närheten är Eclipse, som faktiskt är bättre på en del saker.
Har tyvärr inte haft tid men jag tror att X-develop (som finns både för Mac, PC och Linux) från http://www.omnicore.com/ kan vara rätt bra.
Nu har jag inte sett XCode´s senare versioner då min Mac bara har OSX 10.2 (vilken inte ens kan köra nyare XCode grrr, så gammalt OS är det INTE), så dem jämför jag inte med. Däremot fick de äldre stryk av motsvarande generation VS och Eclipse.
Hmmm... ber om ursäkt för att jag hamnade lite off-topic, detta är saker som är viktiga för mig och jag tror de har strategiskt viktig betydelse för Macens framtida överlevnad. Och jag tycker om att kunna välja, annars blir det bara Linux och pyttemjuk kvar, det gillar inte jag.
/hpe