Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PostgresQL-problem ("variable not found in subplan target lists")

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ciao!

Har kört fast på ett jobbigt pgsql-problem.

Följande sql (tar inte med hela för det är en mastodont) fungerar:

SELECT DISTINCT nummer
 FROM supervisor_opskrifter 
JOIN opskrifter on supervisor_opskrifter.nummer = opskrifter.nummer
...

Lägger jag till en where-clausul till ovanstående fungerar den inte i vissa fall, utan genererar i så fall felet "ERROR: variable not found in subplan target lists".

tabellen supervisor_opskrifter ovan är en tabell som håller koll på vilka opskrifter som är publicerade eller inte (i princip - i själva verket lite mer komplicerat än så men låt oss säga så för enkelhetens skull), och det märkliga är att om jag plockar bort join:en mot den och kör frågan som genererar fel så fungerar det hela.

D v s,

SELECT DISTINCT nummer
 opskrifter
...

fungerar...

Vad t***n betyder felbeskedet ovan, och vad har det med mitt exempel att göra, egentligen?

Vh

/.scooter

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-10-12 14:38

Det fanns en bugg som påminner om ditt fall i PostgreSQL <=7.4, men den ska ha blivit patchad i 7.4.1. (Se pgsql-bugs mailinglistan.)

I övrigt är det svårt att säga nåt konkret baserat på den information som du gav. Vilken version kör du? Om du har möjlighet så uppgradera till senaste. Finns det nån view inblandad i din SQL-fråga?

Om det skulle hjälpa dig så kan jag testa i 8.0.4. Skicka i sådana fall SQL-definitionen på de tabeller och views du använder (samt ev. någon testdata om det behövs).

1
Bevaka tråden