Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tömmer jag RAM?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-13 22:57

Hur rensar jag RAM utan att starta om? Har sökt på forumet utan att hitta något tips.

Efter att använt flera program har jag större delen av minnet upptaget av "Inactive Memory Pages". Spelar ingen roll om jag stänger alla program, ink omstart av finder, det kan fortfarande bara vara 10 Mb kvar (av 512).

Startar jag om rensas allt och det finns ca 270 Mb att röra sig med.

Jag har förstått från läsandet i forumet att det är något som sparas i RAM för att program ska startas upp snabbare (om man startar det igen). Med enbart 512 MB har jag inte riktigt råd med den lyxen...
Kan man inte rensa bort den inaktiva delen utan att starta om?

/Bosse

Det finns ingen mening med att rensa det inaktiva minnet, eftersom det är lika lätt för ett program att ta av det som att ta av det som är ledigt.
Men om du ska använda något som ligger i det inaktiva igen så går det ju fortare.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-14 00:12

Aha..
Okidoki! Tack!

/Bosse

  • Medlem
  • 2004-11-14 12:02

Du kan rensa RAM med Yasu eller MacJanitor. Sök på Versiontracker.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-14 13:16
Ursprungligen av 3OPAH:

Du kan rensa RAM med Yasu eller MacJanitor. Sök på Versiontracker.

Ursprungligen av thevil:

Öh, va? Det kan man väl inte.

Spelar ingen roll. Jag testade Marcus inlägg genom att starta upp så många program som möjligt, hela tiden med ett öga på hur minnet skötte sig.
Jag har haft en widget i Konfabulator som visat hur mycket ledigt RAM jag har. Den har ju rätt snabbt gått ner på 5-10 Mb. Varför jag naturligt rättat mig efter det och stängt program innan jag startat upp nya.

Genom att annat program, MenuMeters får jag en bättre beskrivning på vad som händer i minnet.

Och Marcus hade så klart hur rätt som helst. Jag kunde köra igång flera tunga apps (typ PS, GoLive, iTunes, Firefox etc) samtidigt utan att knäcka minnet.

/Bosse

Jag hade också velat hitta ett program som rensar RAM-minnet så man får mycket ledigt igen. När det bara är 1-20 MB ledigt så börjar det tuggas från hårddisken och allt går slöare. Detta trots att det ska finnas inactive memory som det ska kunna använda innan det tar av hårddisken så verkar OS X inte göra det.

Det fanns en mängd sådana småprogram till Amigan ett hette Flushmem (har jag för mig det hette) som rensade RAM direkt skitsmidigt. Önskar det fanns liknande till OS X.

Ursprungligen av tobiwan:

Jag hade också velat hitta ett program som rensar RAM-minnet så man får mycket ledigt igen. När det bara är 1-20 MB ledigt så börjar det tuggas från hårddisken och allt går slöare. Detta trots att det ska finnas inactive memory som det ska kunna använda innan det tar av hårddisken så verkar OS X inte göra det.

Det fanns en mängd sådana småprogram till Amigan ett hette Flushmem (har jag för mig det hette) som rensade RAM direkt skitsmidigt. Önskar det fanns liknande till OS X.

Nej, det önskar du inte alls.

Du vill inte ha "fritt" RAM, eftersom fritt minne inte används, och därmed inte gör något nytta. Läs mitt inlägg i den här tråden för lite mer detaljer:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80567

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 17:22

Kommer ihåg att det fanns något program till OS9 som kunde rensa lite i RAMet när det började ta slut. Någon som vet vad jag snackar om?

1
Bevaka tråden