- costas
- Medlem ●
- Stockholm
Ok, har lite problem att maila ifrån macen hemma.. jag har testat med 3 olika mailkonton där alla kör ifrån olika smtp servrar. Men ingen kan maila till just hotmail, alla andra jag mailat till utanför hotmail funkar. Kommer inte ens i skräpposten utan dem kommer inte fram.. Det roliga är att jag kanm aila till hotmail ifrån alla 3 mailens webkonto. Använder macens mail prog. Mailade just ifrån ett av dem 3 kontorna på jobbet genom outlook och det funkade fan prima ballerina!
Jag har testat med mit .mac konto, surftown.se, b-one.net och bredbandsbolagets smtp server och mailet åker igenom dem så där ligger inte problemet.
Vad ska jag göra
vill tillägga att jag har även kollat mitt ip mot ordb och spamcop, inte för det spelar någon roll men ja.
jag tror på att det är något som spökar i headerdelen när jag skickar mail ifrån macen.
Är det ingen som har upplevt samma problem? Det kanske är mitt talibannamn som spökar
Ska testa med en annan mailklient på macen men ajg vill inte byta
Lurigt, men testa och högerklicka på brevlådan "Skickat" i Mail och välj "Visa info" längst ner. Välj
sedan att visa alla brev på servern. Jag rensar automatiskt, men för din del kan det kanske vara
till någon hjälp om du vet om de tar sig någonstans.
Vet inte om detta ger dig något att gå på, det var bara en tanke från min sida, har tyvärr inget
bättre att komma med, lycka till!
Lurigt, men testa och högerklicka på brevlådan "Skickat" i Mail och välj "Visa info" längst ner. Välj
sedan att visa alla brev på servern. Jag rensar automatiskt, men för din del kan det kanske vara
till någon hjälp om du vet om de tar sig någonstans.
Vet inte om detta ger dig något att gå på, det var bara en tanke från min sida, har tyvärr inget
bättre att komma med, lycka till!
Detta har ju ingenting att göra med våra problem. Det går ju att skicka alla övriga brev, förutom till Hotmail-adresser.
De brev som finns på servern i din instruktion är ju de brev som man mottagit eller väntar på att ta emot.
Mycket möjligt, men vad händer när man ska skicka ett mail till hotmail? Går det iväg, men inte fram
eller händer det ingenting?
För går det iväg men inte fram så kanske det fastnar på vägen någonstans och då tänkte jag utan
att veta att det kanske hamnar på servern någonstans.
Inga filter eller liknande som av någon anledning satts på i mail?
nope inga filter... jag tror på att hotmail har något emot mail.app
Ska hem och testa med andra klienter
Mailen går ju fram till andra mailkonton..
Vad har du för konto från det du skickar ifrån? Själv använder jag home.se
Kan det ha med leverantörens filter att göra?
Vad har du för konto från det du skickar ifrån? Själv använder jag home.se
Kan det ha med leverantörens filter att göra?
jag har använt mig av surftowns, b-one, bredbandsbolagets och .mac.com kontot
har inget med det att göra
jag tror att det är något i heaern
Buchwald: har inte testat det.. Ska testa det ikväll! tack för tipset
Något som vore lite intressant hade varit att använda sig själv av ett hotmail konto i Mail för o testa
om det funkar, men det kanske du redan gjort.
Verkar annars finnas lite om dessa två kombatanter:
http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=Apples+Mail+och+Hotmail&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Jag har upplevt samma sak, mail från Mail.app till Hotmail kommer inte fram, oavsett vilket konto i Mail jag skickar från (home.se och Telia). Däremot gick det vid mina tester utmärkt att svara på ett mail från Hotmail, då kom svaret fram som det skulle. Underligt. Ni kan ju prova och se om ni får samma resultat. Vore kul att få reda på vad strulet beror på...
Skickade mail till syrrans hotmail nu och det funkade utan problem, skumt att det inte funkar hos
alla, ring till Apples support, den kanske inte är så bra, men man kan ju ha turern att få prata med
någon som är duktig!
Jag kör telia!
Efter lite tester så kommer jag fram till följande:
Det kvittar vilket mejlprogram man kör ifrån. Ibland kommer breven fram om man använder webmail-funktion, men då lägger Hotmail dem i skräpkorgen.
Det enda som verkar fungera är att besvara ett brev som kommer från den adressen.
Vet inte vad man ska dra för slutsats, men helt klart verkar det ju som om det är Hotmail som klassar breven skickade från en Macintosh som något som katten dragit in...
Herre jösses... det här förklarar en massa strul jag haft på slutet.
Jag administrerar just nu en stor skolturnering i basket och har haft problem med att folk inte svarar på mail. Har inte reflekterat förrän nu på att det endast gäller Hotmail.
Luktar lika illa som MS Opera-skandal för några år sen...
(msn.com filtrerade bort webbläsaren Opera)
Testade nu med flera konton.
Jag kan se att vissa funkar, andra inte. Efter 15 min testande tycks det plötsligt som att proppen släppt. Skickar då ett nytt mail från min adress som strulat. Det kom fram... jag skickade alltså från samma adress för 15 min sen utan att det kom fram.
OT: .mac webbmail ger en väldigt ful avsändare inne i Hotmail. Ser inte ut så om jag mailar mina andra konton.
Testade nu med flera konton.
Jag kan se att vissa funkar, andra inte. Efter 15 min testande tycks det plötsligt som att proppen släppt. Skickar då ett nytt mail från min adress som strulat. Det kom fram... jag skickade alltså från samma adress för 15 min sen utan att det kom fram.
OT: .mac webbmail ger en väldigt ful avsändare inne i Hotmail. Ser inte ut så om jag mailar mina andra konton.
yepp.. fick samma resultat en av mina kom nån halvtimme efteråt i spamboxen.
Vad sunkigt. Jag bestämde mig tidigare idag för att skita i det.. men nu när det är så många så kanske som upplever det här felet så borde vi nog ta och lsöa det
Så jävla irriterande, jag blir så arg.. morr
Jag har samma problem, men jag trodde det berodde på att jag använde min egen epostserver (postfix) som avsändare. En del mailservers gillar inte dynamiska IP, men det verkar det ju inte bero på i det här fallet. När jag använder webmail från samma adress så kommer det fram, så det verkar vara Hotmails spamfilter som spökar.
Intressant !
Jag brukar skicka sådana mail som jag absolut inte vill förlora vid omformatering av hårddisken till mitt Hotmail plus konto.Var väldigt förvånad då de ej kom fram. Nu vet jag att det är fler än jag som har dessa problem. Inte för att det hjälper er andra att jag också har problem, men om vi är några som klagar kanske det händer något (hos hotmail).
Per S
frågan är om man ska kontakta apple först eller om man ska kontakta hotmail
Jag tog upp frågan med min e-postleverantör, som frågade Hotmails service, och de sa att de inte ser några problem i detta...
Tror inte att Hotmail kommer göra något direkt i detta fall.
Har någon tips på vem hos Apple man ska mejlbomba?
De ser inte något problem i breven som försökts skickas till hotmail-adressen.
Alltså, inget att åtgärda enligt dem.
Om de inte ser problem i mailen som Mail skickar, så måste det ju ändå vara hos dom problemet ligger?
Efter att ha gått igenom header-informationen, ser inte heller jag något problem med Mails mail. Och så länge "From:" kan läsas, ska ju ett felmeddelande skickas tillbaka till avsändaren om något inte stämmer, vilket det inte gör i det här fallet.