Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4 DNS problem.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte hitta min egen tråd om detta så jag startar på nytt.
Jag har alltså en nyinstallerad 10.4.1 server.
Tjänsterna som går på den är AFP, DHCP, DNS, Web, Samba.

Att lokalt köra dig och dig -x mot DNS servern fungerar blixtsnabbt.

Klienterna på nätverket har då servern som DNS server internet, det är här problemen uppstår.
Jag får timeout på allt jag försöker surfa mot, bara en refresh så kommer jag till sidan som jag ville till blixtsnabbt.

Vad är det som orsakar detta problem?
Nu har jag också problem med att MySQL inte hittar servern med sitt reverse uppslag.
Någon som har dessa problem eller läst om dessa?
Börjar bli desperat, snart går jag tillbaka till 10.3.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-21 22:45

Jag råkade ut för liknande sak när jag började laborera med DNS i Tiger server. Har inte tidigare kört DNS internt, men jag tyckte det var hög tid att sätta upp en dels för att testa, men också för att kunna resolva lite skrivarkonfigureringsgrejer och annat som bara har IP normalt.

Det jag gjorde var att lägga till en sekundär DNS (min ISP:s) i varje domän i DNS:en. Vet inte riktigt om det är den bästa lösningen...

Kollar man i /etc/named.config så finns också möjligheten att tvinga förfrågningar till port 53, vilket inte den version av Bind som finns i Tiger gör normalt. Den använder en ledig port ovanför 1024, vilket kan leda till att förfrågningarna stoppas om du har en brandvägg mellan servern och internet. Det är en rad som är bortkommenterad som du lägger till.

Kanske kan vara något av ovanstående...

Ursprungligen av Kalle W:

Det jag gjorde var att lägga till en sekundär DNS (min ISP:s) i varje domän i DNS:en. Vet inte riktigt om det är den bästa lösningen...

Hur gör du detta?

Ursprungligen av Kalle W:

Kollar man i /etc/named.config så finns också möjligheten att tvinga förfrågningar till port 53, vilket inte den version av Bind som finns i Tiger gör normalt. Den använder en ledig port ovanför 1024, vilket kan leda till att förfrågningarna stoppas om du har en brandvägg mellan servern och internet. Det är en rad som är bortkommenterad som du lägger till.

Ska kolla detta.

lm > Ja jag har testat forwarders men de gjorde ingen skillnad.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-22 09:16
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hur gör du detta?

Ska kolla detta.

lm > Ja jag har testat forwarders men de gjorde ingen skillnad.

I named.conf? (var lite otydlig innan)

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-22 08:44
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag kan inte hitta min egen tråd om detta så jag startar på nytt.
Jag har alltså en nyinstallerad 10.4.1 server.
Tjänsterna som går på den är AFP, DHCP, DNS, Web, Samba.

Att lokalt köra dig och dig -x mot DNS servern fungerar blixtsnabbt.

Klienterna på nätverket har då servern som DNS server internet, det är här problemen uppstår.
Jag får timeout på allt jag försöker surfa mot, bara en refresh så kommer jag till sidan som jag ville till blixtsnabbt.

Vad är det som orsakar detta problem?
Nu har jag också problem med att MySQL inte hittar servern med sitt reverse uppslag.
Någon som har dessa problem eller läst om dessa?
Börjar bli desperat, snart går jag tillbaka till 10.3.

Jag antar att du har skrivit in "Forwarders"?

Ja precis tillagt i namned.conf nu är det borttagna eftersom de varken gjorde till eller från.
Men jag har fått tips från en kompis som säger att det finns flera olika forwaders kommandon och han hade något som skulle passa mig bättre än enbart forwarders.

Nu har jag sagt till BIND att bara använda port 53, startat om tjänsten och öppnat porten i "brandväggen".
Detta behöves inte under 10.3 då allt fungerade perfekt.
Vi får se om detta gör någon skillnad.

Det gjorde det då inte.
Denna adress är min test adress:
http://www.macworld.com/news/

Jag får "Couldn't find address" efter cirka 2 sekunder.
Reload och bang så får jag fram sidan.

Får direkta svar om jag kör från servern via terminalen eller från klienterna.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-22 12:16

Ännu en dum idée:

Slagit av IPv6? har upplevt det som om att IPv6 var ett hinder för dns-uppslagning tidigare.

(och här tog nog mina ideer slut dessutom)

Jodå, det är avslaget.
Både på server och klienter.

Samma problem här... tar oftast mellan 2 0ch 3 sekunder när dns-servern skall göra ett namnuppslag första gången. Försöker jag göra samm namnuppslag igen har servern oftast hunnit göra uppslaget externt och allt funkar. Ställer jag in en extern DNS, t.ex tele2s 192.71.220.10 på en klient funkar allt som det ska. Problemet är att jag "måste" ha dns rullandes internt.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-04 22:30

Har du testat att slå av IPV6 både på server och klient?

Jag har sedan detta ominstallerat servern i fråga och efter detta märker jag inget av denna fördröjning.
Visserligen installerade jag och uppdaterade till 10.4.2 direkt.

IPv6 slog jag av på allt jag kunde slå det av på utan att det hjälpte.

jag la in forwarders i named.conf och då funkade det bättre. Vet inte om det är den optimala lösningen.

Det funkade inte heller för mig antar att min var riktigt skadad... men som sagt den blev bättre efter nyinstallation.

• Medlem
  • 2005-10-05 14:30

Även om det inte är det här som efterfrågas i tråden, så rekommenderar jag verkligen att testa djbdns istf bind. Har kört det i åratal på många maskiner utan något som helst problem, både som cache och server. djbdns har ett extremt bra trackrecord gällande säkerhet, så man kommer knappast behöva uppgradera programmet heller. Senaste versionen släpptes 2001 och inga säkerhetshål har hittats.

http://cr.yp.to/djbdns.html

En how-to för OS X 10.4
http://www.jms1.net/djbdns/osx.shtml

Intressant!
Ännu mer intressant är det att klickal på den nedre länken med IE på PC........

Bara ett litet klargörande:
Problemet består i att root-servrar och topp-domänservrar börjat skicka ut AAAA (quad A) records som har med IPv6 att göra. BIND försöker då kontakta dom med IPv6, men de flesta saknar idag IPv6 routing vilket gör att frågan till slut får time-out. Denna time-out är på några sekunder.

Lösningen är normalt att starta named-processen med flaggan -4 så att den endast använder IPv4. Tyvärr krävs BIND 9.2.5 eller senare för att kunna skicka med det argumentet. Mac OS X Server kör 9.2.2 eller något likande.

Så man måste tyvärr hämta källkoden för BIND, kompilera och byta ut named samt ändra i startkonfigurationen så att argumentet -4 skickas med. Vi har gjort det på vår server, och det fungerar! Alternativet är att sätta upp DNS:en som en forward DNS, vilket är att låta någon annan ta hand om problemet
Detta är också buggrapporterat till Apple, så vi får hoppas på enklare lösning i framtiden.

Kan nämna att det inte bara är vi som har detta problem. Alla som kör BIND råkar ut för samma sak. Sök lite på olika Linux forum får ni se.

1
Bevaka tråden