- isac.j
- Medlem ●
- Helsingborg
Tjena!
Tänkte köpa en canon eos 350d när man fått lön den 20:onde.
Finns det några bra tips om den eller bra tillbehör, hade tänkt köpa med ''orginalobjektivet'' till en början och 1gb cf. Finns det något som skulle vara bra att köpa till? Och vad tycker ni om den?
Har haft min i ca 3 mån o kan nog inte säga ngt dåligt om den. Har iofs inget att jämföra då de e min första digitala systemkamera. Ett sjysst tillbehör om man har iPod e Camera Conector. Jag är även väldigt nöjd med mitt Canon EF 50/1,8 II, fint objektiv till ett väldigt bra pris.
Köpte en 350D för ca 3 månader sedan. Flera anledningar till att jag köpte just den, bra rescentioner och jag har dessutom en EOS5 och EOS 50 med ett antal gluggar så det är ett plus.
1. Låter bra med 1 Gb minneskort. Köp ett snabbt som t ex Sandisk Ultra II eller Extreme. Det påverkar hur många bilder du kan ta oc hur snabbt kameran blir klar igen.
2. Fundera över vad du behöver för några objektiv. Vidvinkel , tele , etc. Orginal eller andra. Kolla tester på nätet, olika tillverkare har bra gluggar i olika brännvidder. Sigma är bra på tele , en utmärkt 70-200/2.8 Zoom (kostar dock ca 9000:-), Tamroms telezoom 17-40 /2.8-4.0 är milsvida bättre än sigmas. Canons orginalgluggar i de dyrare L och professionella USM serierna är bra men också tämligen dyra.
3. Extern blixt. Den inbyggda är nödvarianten. Tänk på att den måste lysa ut ca 18 mm för att det skall vara riktigt bra. Det gör f n bara Canon 580 Ex samt eventuellt någon Metz.
Införskaffade ett EF 17-40 4.0 L till min 300d för en tid sedan. Är förbaskat nöjd med det; vansinnigt skarpt! Har inte känt mig speciellt begränsad av att det är ett bländarsteg svagare än 2.8-objektiven. Tyvärr är det svinigt dyrt.
Behöver jag något ljusstarkare har jag mitt EF 50 1.8 II. Precis som ill_chrill rekommenderar jag det varmt, kan vara riktigt roligt med extremt kort skärpedjup! Billigt, skarpt och ljuststarkt men väldigt plastigt kan man nog sammanfatta det.
Jag tycker du gör rätt i att köra på med kitgluggen tills du upptäcker att det är någonting du saknar, finns ingen anledning att köpa på sig prylar innan man vet om man behöver dem.
Här finns bra information angående digitala kameror. Digital photography Review.
http://www.dpreview.com/
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos350d.asp?dontcount=1
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031
Har någon av ert köpt x-tra batteripacket. Om, får man bättre grepp med det?
Bra tips!
Undrar också det här med zoomen på objektiven, det står inte hur mycket zoom det är. Är det rännviden som beskriver hur mycket zoomen är? (Har inte haft systemkamera innan)
Och finns det något filter som skulle vara bra att ha?
Bra tips!
Undrar också det här med zoomen på objektiven, det står inte hur mycket zoom det är. Är det rännviden som beskriver hur mycket zoomen är? (Har inte haft systemkamera innan)
Och finns det något filter som skulle vara bra att ha?
55/18=3,056, så om man ska använda det totalt onödiga måttet 'gångers zoom' så är det 3.
Ett cirkulärt polarisationsfilter kan vara bra att ha – tar bort reflexer och ökar färgmättnaden.
55/18=3,056, så om man ska använda det totalt onödiga måttet 'gångers zoom' så är det 3.
Ett cirkulärt polarisationsfilter kan vara bra att ha – tar bort reflexer och ökar färgmättnaden.
Jag tror att man brukar räkna 35mm=1x zoom (3x zoom =35-105mm, som är standard på de flesta 3x kompaktkameror), och 1,6x18-55 ger 29-88mm. Dock ska man inte glömma att det egentligen handlar om "crop factor", man kommer alltså inte närmare med en DSLR än en kamera med fullstor sensor med samma objektiv, man ser bara mindre, så betraktningsvinkeln ändras till motsvarande 1,6x brännvidden.
Håller med om pol-filtret! Hellre UV än Skylight, då det oftast är onödigt med färgade filter på digitala kameror. Samtidigt kan det ifrågasättas om man ska slänga pengar på ett filter bara för att skydda glaset på ett mkt billigt objektiv. UV gör ju ingen direkt skillnad på bilden med DSLR. Se t.ex.
http://dpfwiw.com/filters.htm#uv
1gb CF räcker ganska bra, rekommenderar också Sandisk Ultra II (har ett Extreme III, men det är overkill), det är värt lite extra pengar med ett snabbare kort.
Köp sedan Canons 50mm/f1,8 när du får råd, så du får känna på skillnaden med ett ljusstarkt och skarpt objektiv. Efter det torde du vilja byta ut ditt 18-55 illa kvickt, dock...
Samtidigt kan det ifrågasättas om man ska slänga pengar på ett filter bara för att skydda glaset på ett mkt billigt objektiv
Objektivet är väl ändå värt 250 kr?
Någon som sett min hjäna någonstans, jag vet att jag har haft en.... tror jag :rolleyes: Nog mitt dummaste inlägg hittills här ovan...
Vi pratar bildvinklar inte brännvidder. dvs en 18 mm glugg har ungefär samma bildvinkel på en EOS350D som en 28 mm på en 35 mm kamera. Dvs en blixt som lyser ut en 28 mm på 35 klarar av att lysa ut 18 mm på 350D:n...... Glöm mitt svammel ovan.......
Någon som sett min hjäna någonstans, jag vet att jag har haft en.... tror jag :rolleyes: Nog mitt dummaste inlägg hittills här ovan...
Vi pratar bildvinklar inte brännvidder. dvs en 18 mm glugg har ungefär samma bildvinkel på en EOS350D som en 28 mm på en 35 mm kamera. Dvs en blixt som lyser ut en 28 mm på 35 klarar av att lysa ut 18 mm på 350D:n...... Glöm mitt svammel ovan.......
Det är lätt att bli förvirrad. Särskilt när man snackar fotografi, där siffror vänds hit och dit.
Nu när ni har kivat färdigt om hur långt blixten måste kunna lysa. Vilken ska man köpa, vad ska man titta på, vad är viktigt?
Nu när ni har kivat färdigt om hur långt blixten måste kunna lysa. Vilken ska man köpa, vad ska man titta på, vad är viktigt?
Nu när jag har hittat hjärnan skulle jag vilja ställa en motfråga. Vad fotograferar du mest , när behöver du blixten ?? Hur ofta ?
Nu när jag har hittat hjärnan skulle jag vilja ställa en motfråga. Vad fotograferar du mest , när behöver du blixten ?? Hur ofta ?
Som det ser ut nu är det mest människor/porträtt som gäller. Vill ha en blixt för att kunna fota i nattklubbsmiljö eller utomhus i mörker på stan. Jag använder inte blixt särskildt mkt nu men de beror nog främst på att den inbyggda inte ger så bra resultat.
Jag har ingen erfarenhet av fotande med "riktig" blixt.
Minneskort på 1gb (alt 2x512mb) är nödvändigt om man vill kunna fota i raw utan att behöva tömma kortet hela tiden. Får plats med 42 bilder/minneskort vid ISO-tal 100. Har två 512 Sandisk Ultra II och deras skrivhastighet räcker gott, snabbare behöver du inte för kameran är inte snabbare än ovan nämda minneskort.
Tillbehör som är roliga är batterigrepp, extern blixt, men det kommer du att känna efterhand vad just du känner är viktigt.
Det som kan vara bra och som lite skydd till gluggen är ett sk. skylight filter som du sätter på ditt objektiv.
Lycka till med fotandet!
Skylight 1A är till just för det, att värma bilden något eftersom en bild tagen på dagen när solen skiner, gärna får en för hög färgtemperatur (för kall)
Nu är detta ju någonting som man kan kompensera för i efterhand när det gäller digitala kameror, eller genom att förändra vitbalansen något, så det kankse inte är så kitsligt.
Jag var övertygad om att jag skulle behöva det extra batterigreppet för att kunna hålla 350D:n på ett vettigt sätt ( har en EOS5 med VG10 [extra vertikalgrepp] som jag tycker är alldeles lagom i tyngd och storlek) men jag blev förvånad. Det går alldeles utmärkt att hålla den lilla kameran
Problemet med i alla fall Speedlight 420 är att den bara lyser ut en 28 mm glugg i 35 mm formatet, det blir motsvarande 44 mm på en 350D. Det kan man delvis avhjälpa med en Omnibounce el liknande på blixten men inte helt idealiskt
Jag vet inte hur du tänker nu, men "motsvarande" på en 350D är 18mm. Om du står på ett samma avstånd från ett objekt så ger ett 18mm-objektiv ungefär samma utsnitt som ett 28mm objektiv på en 35mm-kamera. Alltså kan en blixt som klarar att lysa upp det området för 28mm också lysa upp motsvarande 18mm.
Nix, utlysningsvinkeln brukar anges för 35 mm film om inte annat anges. Då är det alltså 28 mm x 1,6 vilket blir 44 mm (omräknat till 35 mm med brännviddsförlängningen. ) Det är fortfarande 28 mm "i verkligeheten". En blixt måste alltså klara av att lysa ut 18 mm( vilket få gör) för att det skall motsvara 28 mm i 35 mm formatet.
Nix, utlysningsvinkeln brukar anges för 35 mm film om inte annat anges. Då är det alltså 28 mm x 1,6 vilket blir 44 mm (omräknat till 35 mm med brännviddsförlängningen. ) Det är fortfarande 28 mm "i verkligeheten". En blixt måste alltså klara av att lysa ut 18 mm( vilket få gör) för att det skall motsvara 28 mm i 35 mm formatet.
Tänk efter igen, du har fel. Du räknar rätt, men åt fel håll.
En blixt lyser upp ett visst utsnitt av verkligheten från ett visst avstånd. En kamera fångar ett visst utsnitt av samma verklighet från ett givet avstånd. För att från samma avstånd få samma utsnitt med en 350D som med en 35mm-kamera med ett 28mm-objektiv krävs ett 18mm-objektiv. 18 motsvarar 28. Att sedan ett 28mm-objektiv blir motsvarande 44 på en 350D hör inte till saken.
Hej!
För att återgå till den ursprungliga frågan så vill jag slå ett slag för batterigreppet BG-E3 som är helt outstanding. Det blir en helt annan kamera med greppet på.
Köpte mitt i Malaysia för ca 800:- Tror det ligger på 1300:- här i Sverige.
Om du desutom skaffar ett batteri till så kan du fota en hel del innan du behöver ladda.
Vad det gäller blixt är jag väldigt nöjd med min Sigma EF 500 Dg-SUPER. I mitt tycke en bättre blixt än ex. Canon Speedlite 420EX eller 430EX. Mer prisvärd än Canon 580 Ex.
Hej!
För att återgå till den ursprungliga frågan så vill jag slå ett slag för batterigreppet BG-E3 som är helt outstanding. Det blir en helt annan kamera med greppet på.
Köpte mitt i Malaysia för ca 800:- Tror det ligger på 1300:- här i Sverige.
Om du desutom skaffar ett batteri till så kan du fota en hel del innan du behöver ladda.
Vad det gäller blixt är jag väldigt nöjd med min Sigma EF 500 Dg-SUPER. I mitt tycke en bättre blixt än ex. Canon Speedlite 420EX eller 430EX. Mer prisvärd än Canon 580 Ex.
Intressant det här med blixten, jag är också intresserad av en ny (den jag har till det analoga systemet stödjer inte E-TTL mm ). Har Sigman (1995:- på scandinavianphoto) alla finesser eller är det något som den inte stödjer (E-TTL, överföring av avstånd från kameran mm)??
Okej, köpte kameran för någon timme sedan, en sak hittar jag inte, kan man inte använda lcd-displayen som sökare också? Hittar ingen om det i instruktionsboken. Jag trode iaf att man kunde använda lcd-displayen för att fotta också. Eller går det inte ens att använda den som sökare?