Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har hört någon stans att man inte bör köra "journaled"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hört någon stans att man inte bör köra "journaled" när man formaterar hårdiskar för audio, dom skall då bli segare. Stämmer detta? Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 21:52

Googlade lite och på Pro Tools hemsida säger de att man skall formatera för OS X i "journaled" form = HFS+.

Formatting Instructions - Mac OS X

Supported formatting utility: Disk Utility, included with Mac OS X

Open from the following location: Applications->Utilities->Disk Utility, or in the Apple Menu when booted from the OS X installation CD.
From the list of drives on the left, select the actual drive (the one on top, with the GB and drive manufacturer listed) rather than the user defined name of the drive below it.
Choose either the Erase or Partition tab
Choose Mac OS Extended (Journaled) - also known as HFS+
If you plan on using your drive on both Mac OS 9 and Mac OS X, check the box next to "Install Mac OS 9 Drivers".

Inte för att detta precis svarar på din fråga, men pekar det dock inte mot att det du hört torde vara felaktigt?

Ursprungligen av Matador2003:

Har hört någon stans att man inte bör köra "journaled" när man formaterar hårdiskar för audio, dom skall då bli segare. Stämmer detta? Någon som vet?

Ja detta stämmer!

MEN

Bara om du är ute efter maximal diskprestanda, dvs en stor drös med audiospår med hög samplingrate i realtid. Är du glad amatör så spelar det knappast någon större roll...

Psssst.... Du har väl en dedicerad hårddisk till audio va?

/Eric

Jepp jag har en egen HD enbart för audiot. Jag kör inte som amatör men använder endast audio mest för sång. Kör Logic Pro.

Ursprungligen av Matador2003:

Jepp jag har en egen HD enbart för audiot. Jag kör inte som amatör men använder endast audio mest för sång. Kör Logic Pro.

Om du bara kör 50 spår 48/24 så kvittar det. Men det är jättelätt att stänga av eller sätta på journaled med t ex cocktail eller dylikt.
I Panther fanns funktionen i Os'ets egna Disk Utility man den verkar vara borta i Tiger.

Läs mer här om antal spår.

http://community.sonikmatter.com/forums/index.php?showtopic=27181&pid=166929&st=0&#entry166929

Det finns en knapp som heter "enable journaling" men det är ju inte det jag vill....

Ursprungligen av thevil:

Den finns där i menyraden. En stor grön knapp.

Det går att slå på journaling men sen blir knappen grå och vägrar fungera!
Skumt...
Det fungerar med cocktail eller via terminalen i alla fall

Ursprungligen av thevil:

Den finns där i menyraden. En stor grön knapp.

Fast det verkar inte gå att slå av, precis EricBradley skriver. Även menyvalet för det är nedgråat när det man slagit på det.

Men det kanske finns ett bra skäl till detta?

Sorry, tog för givet att den funkade även om man ville avaktivera. Hursomhelst.

Håll ner Alternativ-knappen så går det att avaktivera journalen via arkivmenyn på en vald disk.

Ursprungligen av thevil:

Håll ner Alternativ-knappen så går det att avaktivera journalen via arkivmenyn på en vald disk.

Där ser man, det visste jag inte!

Ursprungligen av thevil:

Sorry, tog för givet att den funkade även om man ville avaktivera. Hursomhelst.

Håll ner Alternativ-knappen så går det att avaktivera journalen via arkivmenyn på en vald disk.

Det var som
Det går fortfarande men Apple har gömt funktionen!
Skumt...

Har du någon aning om varför?

(vad skulle vi göra utan dig thevil;) )

Digidesign rekommenderar numera att man har "journaling" påslaget även för en enhet som bara används för ljudinspelning (ProTools). Och inga är väl kinkigare än Digi...

1
Bevaka tråden