Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man plastbubblor?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-15 02:37

Är det någon som vet hur man gör såna här plastigt genomskinliga bubbelknappar?
Eller vad jag nu ska kalla det.

Dekal med dome? Det fixar Stalama uppe i Dalarna åt oss. De lägger på nån tvåkomponents epoxy-massa med hög ytspänning som sedan stelnar och blir klasklar.

Finns utrustning att köpa för att tillverka i mindre skala men det är tydligen ganska hög felfrocent...

Fast du kanske menar en helt digital produkt? Jag lever i den analoga världen...

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 09:32

Eller via Illustrator och om du förstår tyska, Bartelme Design

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 11:43
Ursprungligen av blueser:

Tyskan skall nog inte vara något problem tror man förstår vad de menar ändå.

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 11:46
Ursprungligen av Perry:

Tyskan skall nog inte vara något problem tror man förstår vad de menar ändå.

Nä, det brukar lösa sig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 14:57
Ursprungligen av blueser:

En kort fråga!
Hur flyttar man gradientens (Radial) centerpunkt så att den inte hamnar i mitten, som andra bilden i första stycket, för där ligger i nedre kanten?

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 15:09
Ursprungligen av Fredric:

En kort fråga!
Hur flyttar man gradientens (Radial) centerpunkt så att den inte hamnar i mitten, som andra bilden i första stycket, för där ligger i nedre kanten?

om du kör gradient tool (G) på objektet så drar och släpper du, och får då själv välja var högdagern ska ligga.

• Medlem
  • Malung
  • 2008-04-23 14:46
Ursprungligen av David Molarin:

Dekal med dome? Det fixar Stalama uppe i Dalarna åt oss. De lägger på nån tvåkomponents epoxy-massa med hög ytspänning som sedan stelnar och blir klasklar.

Finns utrustning att köpa för att tillverka i mindre skala men det är tydligen ganska hög felfrocent...

Fast du kanske menar en helt digital produkt? Jag lever i den analoga världen...

Jepp det gör vi!

/[email protected]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 16:28

jo,, tänkte om man även kunde flytta den med pekaren typ

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-15 22:12

Det var ju inte så svårt.
Finns det även något enkelt sätt att göra såna här speglingar?
(Just det här är egentligen inget klockrent exempel och jag skulle egentligen vilja göra det mot vitt)

Ursprungligen av Simbup:

Det var ju inte så svårt.
Finns det även något enkelt sätt att göra såna här speglingar?
(Just det här är egentligen inget klockrent exempel och jag skulle egentligen vilja göra det mot vitt)

http://twinsparc.com/a/wetfloor/

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 22:58

Annars finns även denna "tyska" effekt på Bartelme Design (spegling via Photoshop)

Edit: effekten är givetvis inte tysk, utan sidan återger den på tyska

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-15 23:05

Nu har jag upptäckt att jag är för dålig på tyska för att fixa illustratorvarianten och för trög för att förstå hur man använder den där wet floor. Finns det någon tyskalärare och wetfloorförståsigpåare så är jag så klart tacksam.

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 23:13
Ursprungligen av Simbup:

Nu har jag upptäckt att jag är för dålig på tyska för att fixa illustratorvarianten och för trög för att förstå hur man använder den där wet floor. Finns det någon tyskalärare och wetfloorförståsigpåare så är jag så klart tacksam.

Jag är tyvärr alltför onykter just nu för att gå igenom det för dig

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 23:58
Ursprungligen av Simbup:

• gör en kopia av lagret med ditt frilagda objekt

• edit > transform > flip vertical

• hör skiljer sig mitt från guiden - markera den del av objektet som inte kommer reflekteras, dvs den delen som är helt uttonad i reflektionen

• select > feather > 10 (eller högre, om du vill ha en ännu mjukare uttoning. lägre värde för skarpare dito)

• radera markeringen

• sätt ner opaciteten på speglingslagret efter behov

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-16 00:25

ja spegelgrejen var rätt enkel.
och bubbelgrejen var enkel med photoshopstyles.
däremot får någon gärna förklara illustratorbubblan.
så här får jag till det än så länge.
vet inte riktigt vad jag ska använda det till men det är ju alltid bra att öva lite.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-16 03:28

Old English Text heter det

1
Bevaka tråden