- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
- 2005-10-13 17:48
Jag är ju en jäkel på att kritisera saker som jag inte gillar. Tråden om Spotlight och den om
Bredbandsbolaget är två tjusiga exempel. Men jag kan faktiskt strö komplimanger och gratulera folk som gör ett bra jobb också. Och det tänkte jag göra nu.
Efter helvetet med BBB skrev jag alltså på för Glocalnet. Bytet av leverantör skulle ske i slutet av maj i våras. Vid rätt datum försvann mycket riktigt uppkopplingen till BBB, emn ingen ny från Glocalnet kom istället. En tät telefontrafik började. Jag ringde Glocalnet som skyllde på BBB och sa att BBB tydligen inte skulle koppla ur mig förrän dom fått definitivt datum av Glocalnet. Jag ringde till BBB som skyllde på Glocalnet och sa att dom visst fått definitivt datum. Jag ringde igen till Glocalnet och sa att BBB visst fått definitivt datum. Dom svarade "nej, det har dom inte alls. Dom har fått ett prliminärt datum". Jag föreslog att Glocalnet kanske skulle ringa till BBB själva och lösa detta? "Nej, det är vi inte intresserade av".
Så fortsatte det under några dagar tills jag förmådde BBB att sätta upp en tillfällig lina. Men efter två veckor försvann den, och jag fick börja ringa samma typ av samtal fram och tillbaka igen. Än en gång satte BBB upp en temporär uppkoppling, men efter två veckor försvann den. Ringandet började igen.
Jag ska inte trötta med att beskriva eländet ytterligare, utan bara konstatera att jag äntligen blev uppkopplad den 13 juli, dvs en och en halv månad försent. Under tiden hade jag jobb åt ett företag i Hong Kong av alla ställen, och var tvungen att skicka och ta emot dokument dagligen. Så jag jobbade i egen dator, förde över till en FW-disk, tog bilen hem till brorsan, och använde hans dator till att skicka/ta emot. Ett enormt extrajobb, och jag drog också på mig en del kostnader.
Men så när jag varit uppkopplad några veckor skickade jag ett snällt men ändå ganska bestämt mail till Glocalnet och begärde ersättning enligt en slags kravlista. Efter 15 minuter ringde telefonen och en mycket trevlig tjej från Glocalnet sa att "inget snack, det är klart du ska få den ersättning du vill ha". Två dagar senare kom en skriftlig bekräftelse med snigelposten och jag har sedan dess fått den upprättelse jag begärde. Nästan.....
För idag fick jag en räkning från Glocalnet, och den fick mig att titta närmare på bekräftelsebrevet och vad jag egentligen fått i ersättning. Tyvärr visade det sig att det inte stämde. Jag hade fått för lite, och dessutom fattades en bekräftelse på att jag skulle få flyttning gratis (jo, jag flyttar nästa vecka).
Så jag skickade ett mail till samma tjej. Igen ringde hon en kvart senare och bad om ursäkt. Medan vi pratade i telefonen fixade hon mellanskillnaden. Klart på två minuter och inget tjafs.
Men i mailet till henne hade jag nämnt en annan sak. Jag har nämligen glömt att anmäla flytten till Glocalnet, och eftersom jag tar mitt pick och pack till det nya stället redan på fredag 21 oktober, så insåg jag vad klockan var slagen och såg framfäör mig en månad utan uppkoppling. Så jag frågade henne om hon möjligen kunde förbarma sig över en åderförkalkad värmlänning och se till att jag blev uppkopplad på direkten?
Hon bad att få återkomma, och ringde igen efter tio minuter, sedan hon snackat med teknikerna. Tyvärr, sa hon, så måste du räkna med ungefär tio dagar innan du kan få din vanliga bredbandsuppkoppling till det nya stället. Men jag kopplar in en vanlig 56Kb uppkoppling som du kan komma åt via ett telefonmodem samma dag, och så lägger jag in en samtalspott så att du klara dig fram tills du får bredbandet.
Vad ska man säga? Man bara bugar sig ända till fotknölarna och tackar högre makter att det fortfarande finns folk med stil och hjärtat på rätta stället.
Danne
PS: Om nån kontaktar mig och vill ha reda på vad den där tjejen heter, så kan ni ta er i brasan. Hon är MIN - BARA MIIIIN!!!