Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sagan om min pringlesburkantenn.

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 15:20

hur är dockningsstationen? Kan man använda den till sin chipsantenn eller är man tvungen att skaffa en usbsladd?

  • Medlem
  • 2005-10-09 15:40
Ursprungligen av HerrOber:

hur är dockningsstationen? Kan man använda den till sin chipsantenn eller är man tvungen att skaffa en usbsladd?

En BRA kabel kostar 10,- metern. Skaffa det istället för deras sytråd.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 16:04

tack så mycket för dina svar samt din underbara antenn :). Men blir inte dina grannar mistänksamma när det sticker ut en pringelsburk genom ditt fönster? De lär ju undra vad det är för en konstig typ som har en chipsburk utanför fönstret

Tack igen.

//HerrOber

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 01:45

Nice! Jag har också en snäll granne som delar med sig, men för mig gärna fick ge några fler kb. Men man kan väl ha antennen inomhus och ändå få förbättrad effekt, eller?

  • Medlem
  • 2005-10-11 08:54
Ursprungligen av NisseO:

Nice! Jag har också en snäll granne som delar med sig, men för mig gärna fick ge några fler kb. Men man kan väl ha antennen inomhus och ändå få förbättrad effekt, eller?

Visst. Min lägenhet är värsta radioskuggan. Att fånga upp alla signaler som studsar runt på gården gör mycket.

  • Medlem
  • 2005-10-11 08:56
Ursprungligen av HerrOber:

tack så mycket för dina svar samt din underbara antenn :). Men blir inte dina grannar mistänksamma när det sticker ut en pringelsburk genom ditt fönster? De lär ju undra vad det är för en konstig typ som har en chipsburk utanför fönstret

Jag har ju bytt till kinesisk frityrslev! Men naturligtvis har jag min grannes tillstånd.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 12:32
Ursprungligen av hemul:

Jag har ju bytt till kinesisk frityrslev! Men naturligtvis har jag min grannes tillstånd.

Varför inte ett rivjärn? Matchar ju G5

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-11 13:08

Inga skämt om datorchips??? Heder till er alla!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-11 13:33
Ursprungligen av Wiberg:

Inga skämt om datorchips??? Heder till er alla!

Hehe.. Vi sparade den åt dig.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 13:37

Alltså det där är riktigt riktigt coolt Dagens 1337!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 13:46

Erkänna att du satt och väntade :rolleyes:

hur lång räckvid har frityrsleven då? Är nog rätt bra att använda om man sysslar med wardriving.

  • Medlem
  • 2005-10-11 14:59
Ursprungligen av HerrOber:

Erkänna att du satt och väntade :rolleyes:

hur lång räckvid har frityrsleven då? Är nog rätt bra att använda om man sysslar med wardriving.

Det finns folk som kört upp till tio kilometer på frityrslev. Som vanligt när det handlar om radiovågor är fri sikt och/eller bra väggar att studsa vågorna på viktigast. För wardriving med en riktad antenn som parabol (frityslev) eller helix (pringlesburk) vill du alltså stå på hög mark och sakta svepa antennen. Inte så mycket driving inblandat i det. Skall du röra på dig vill du ha en rundstrålande antenn.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-16 23:11
Ursprungligen av hemul:

Det finns folk som kört upp till tio kilometer på frityrslev.

Taget ur sitt sammanhang låter det minst sagt roligt!

Vid wardriving så är en riktantenn med breda strålningslober att föredra, om man fasar 2st så kan man täcka in och få kraftig förstärkning i dom flesta färdriktningarna.

Är ni förresten intresserade utav wardriving så kan man rapportera in accesspoints på denna sidan och få ut dom på karta och vara med att öka statistiken...

http://www.wardriving.se/

Senast redigerat 2005-10-16 23:10

hehe, körde dom upp 10km med frityrslev?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-10-24 15:00

Jag, Sidde och en annan kompis skall testa att köra wlan mellan deras stugor. Det är nästan fri sikt mellan stugorna. Vi tror att det är ett eller 2 träd mellan men om vi monterar ena antennen uppe i ett träd borde det fungera. Vi kommer troligtvis att använda ett par gammla parabolantenner eller wookslevar. Helixantennen ser annars häftig ut.

  • Medlem
  • 2005-10-24 17:22
Ursprungligen av VaCUm:

Jag, Sidde och en annan kompis skall testa att köra wlan mellan deras stugor. Det är nästan fri sikt mellan stugorna. Vi tror att det är ett eller 2 träd mellan men om vi monterar ena antennen uppe i ett träd borde det fungera. Vi kommer troligtvis att använda ett par gammla parabolantenner eller wookslevar. Helixantennen ser annars häftig ut.

hur långt avstånd kommer ni ha?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 15:06

linksys / usb

Är det någon som vet om det går att använda en sån här till en bärbar mac ?

Linksys WUSB54GP USB 54

Jag tänker bygga en frityrslevsannten med den

Hälsningar Ebbe

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 17:34

extra antenn

Nu är det fixat det fans drivrutiner till linksys hos tillverkaren av cipset i antennen..

/Ebbe

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 16:29

Om du parar antennen med en frityrslev måste du naturligtvis posta några bilder på det hela.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 13:07

bild

Kameran är på ingång så bilder kommer i kväll

Ebbe

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 23:31

antenn

Hej nu är den klar. Jag ville göra en stilren sak som Anna ( hon som skall ha den ) kan ha i sitt fönster. Som den blev så tror jag att den kommeratt blanda sig väl med hennes krukväxter i fönstert.
Jag gjorde en helasiatisk lösning så när som på Hilmas hårband.
Två ätpinnar i två borrade hål + en liten klick värmelim. Själva "dongeln" hänger på en av de uppstickande pinnarna och hålls på plats av hårbandet. Tyvärr så hadde jag inga fina ätpinnar med text på hemma. Men den blev fin ändå....

Nu kommer vi kunna spela strategispel mm hela vintern...
Många hälsningar Ebbe

"så retro"

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 22:57

Jo absolut retro!

Som en pastoral idyll från sent 70-tal, man riktigt hör korna råma och timjankvisten dofta...
Eller kanske man hör risplockarna sjunga på fälten...

Ebbe

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 07:11

jag ska flytta till sydney om 2 veckor och jag har ingen aning om var och hur jag ska bo så det oroa mig lite om hur jag skulle kunna uppdatera min hemsida som jag ska göra där. jag fick höra att det var gratis w-lan i sydney men jag litade inte på min airport antenn i ibooken så jag sökte runt lite och hittade helix antennen, problemet var att det inte fanns nått sätt att komma åt airportkortet för att koppla in mc card pigtailen från antennen så jag fick öppna upp ibooken och borra igenom modem utaget och bygga in den korta antenn sladden där. allt gick som det skulle förutom att jag inte hittade nått fel på mitt trasiga lås och jag råkade ta bort magneten som gör att ibooken går i viloläge men det är lätt fixat igen. det är en ibook g4 800mhz

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-13 14:57
Ursprungligen av hosse:

jag ska flytta till sydney om 2 veckor och jag har ingen aning om var och hur jag ska bo så det oroa mig lite om hur jag skulle kunna uppdatera min hemsida som jag ska göra där. jag fick höra att det var gratis w-lan i sydney men jag litade inte på min airport antenn i ibooken så jag sökte runt lite och hittade helix antennen, problemet var att det inte fanns nått sätt att komma åt airportkortet för att koppla in mc card pigtailen från antennen så jag fick öppna upp ibooken och borra igenom modem utaget och bygga in den korta antenn sladden där. allt gick som det skulle förutom att jag inte hittade nått fel på mitt trasiga lås och jag råkade ta bort magneten som gör att ibooken går i viloläge men det är lätt fixat igen. det är en ibook g4 800mhz

Stackare, mycket jobb på ibooken ser jag.
Powerbooken har det betydligt enklare.

Snygg lösning för antennkontakten! Hoppas nån från apple ser det här...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 19:03
Ursprungligen av irrelogical:

Snygg lösning för antennkontakten! Hoppas nån från apple ser det här...

tack så mycket, när jag satt och grubblade på var jag skulle ha utaget så kom jag på att den förra ägaren hade plockat ut modemet, kommer alldrig att använda modem så det var rätt logiskt att byta ut det mot w-lan.

sidde:

jo det var ju lite värre till ibooken, men hade jag haft en powerbook och skulle använda det varje dag så hade jag nog byggt om det också, hade alldrig orkat att placka av batteriluckan osv

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-13 19:23
Ursprungligen av hosse:

tack så mycket, när jag satt och grubblade på var jag skulle ha utaget så kom jag på att den förra ägaren hade plockat ut modemet, kommer alldrig att använda modem så det var rätt logiskt att byta ut det mot w-lan.

sidde:

jo det var ju lite värre till ibooken, men hade jag haft en powerbook och skulle använda det varje dag så hade jag nog byggt om det också, hade alldrig orkat att placka av batteriluckan osv

Jo, jag har ju tagit bort luckan under batteriet och plattan på batteriet. Men jag har ett annat batteri också
Man kan plocka bort modemet och göra en kontakt där. Eftersom modemporten på sidan är onödig egentligen. Men jag hade inte tänkt att använda extern antenn så mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 14:24

Grymt!
Jag måste bygga mig en egen antenn. Tänkte använda mig av Helix metoden, ska bara köpa Pringles och en USB Wlan adapter.

Keep up the good work

Edit: Vilken är den billigaste USB Wlan adaptern som fungerar med mac?

Bevaka tråden