- speedy
- Medlem ●
- Göteborg
Jag och en kille till planerar att starta ett spelföretag nästa sommar. Fram tills dess måste vi planera, testa och läsa på om allt möjligt. Vi kommer att utveckla vårt eget framework och skapa massor av fin grafik till ett multiplayerspel för mac. Projektet är på fullt allvar och ingen halvtidssysselsättning när det väl sätter igång. Nu är vi bara två personer, men vill vara minst 4! Intresserade?
Nja vad är det ni behöver? kommer ni att behöva någon som skriver på er egen logik motor? grafik motor? vad är inriktningen? olika inriktningar kräver olika typer av människor..
Multiplayerspel för Mac enbart?
Antar att ni ska andvända OpenGL iaf..
Kan vara intresserad..
Jag vill gå klart min utbildning, annars hade det klart varit intressant.
Pluggar Dataspelsutveckling - Grafik i Skövde.
Två å kvar.
Om det bara gäller sommaren skulle det iofs kunna vara nåt, men arbetet måste väl fortsätta efter sommaren antar jag?
Det lutar åt att vi kommer använda två befintliga projekt för grafik och fysikmoter, www.openscenegraph.org resp. www.ode.org. Vi behöver nog speciellt personer som är duktiga på att modellera i 3D.
Vi kommer väl sikta på Mac i första hand, men borde inte vara alltför svårt att göra även en Windows-version, för att få lite större marknad.
Vi har inte pratat ihop oss ännu, så det kan hända att speedy tycker annorlunda än jag...
aha, någon grafiker är jag icke. säg till om det behöves en programmerare.
Programmerare behövs också såklart! Jag är mer inriktad mot grafiken (modellering etc.) med har nyligen också börjat med cocoa. En så länge är det bara flojon som är duktig på den biten alltså.
Ang. spelet i sig är det som sagt inte helt bestämt vad det blir. Det är ju en diskussion man får ta gemensamt. Jag har mest funderat på ett multiplayer fps i stil med BF2 eller CS, något som inte riktigt finns för mac alltså. Detta skulle vara ett bra första-spel för företaget, då varken grafik eller spelidé ligger i fokus, utan spelkänsla. Ett mp-fps är också lätt att ta till sig, dvs. det finns ingen handling att ogilla och man får därmed en bredare målgrupp, vilket i sin tur ger en starkare finansiell trygghet under start-up-fasen av företaget. Spel #2 kan givetvis vara vadsomhelst (rollspel eller dylikt). Jag vet att flojon är mer för rollspel, men för mig kvittar det faktiskt (jag tänker mest på hur företagen skall kunna överleva + att jag gillar de flesta typer av spel.
Jag jobbar på affärsplanen, men liksom titeln på diskussionen kommer alltså företaget inte existera officiellt förrän sommaren -06 (och med det alla löner osv.). Tiden fram tills dess är meningen att vi skall tillbringa med att planera, diskutera, testa och godkänna mindre saker, som val av fysik- och grafikmotor, grafisk profil på spelet samt ljud och musik. Till sommaren kommer vi alltså att sitta heltid framför skärmarna och lansera spelet till hösten då depressionen åter sätter in (som i skrivande stund) <- tvingat leende
Finansiellt tittar jag i första hand på sponsorer, riskkapital och lån. Räntan idag är faktiskt rekordlåg, så man får väl hoppas det håller sig ett tag tills det är dags (fast samtidigt vill man ju köpa schyst lägenhet, d'oh!). Gällande löner osv. är det samma förutsättningar som alla start-up-bolag, låg fast lön med bonus vid vinst det första halvåret. En enkel kalkyl:
Anställda: 10
Lön: 20.000 innan skatt => 30.000 inkl. arbetsgivaravg.
Sammanlagt: 1.8 miljoner på ett halvår som företaget skall stå för (exkl. lokaler, utrustning osv.)
Vilket är en del pengar, men säg då att vi säljer spelet för 200:- online. Exklusive server-avgifter så får vi då in 1.8 miljoner om vi säljer 9000 exemplar. Det är rätt många exemplar, men inom rimliga gränser anser jag. Det är ju också utslaget på ett halvår, per dag blir det 50 exemplar. Säljer vi däremot det dubbla, ja, då blir det väl 40.000 i lön den månaden då. Det är också helt rimligt tycker jag...
Poängen med denna grova kalkyl är att det alltid är ovisst med start-up:er, men mindre ovisst om man har lång tid på sig att planera sin affärsidé och affärsplan. Därför är detta en passiv verksamhet fram tills sommaren (även om jag förmodligen kommer jobba några timmar varje kväll efter jobbet med det fram tills dess...) Men som flojon sa, jag jobbar med en projektsida, från där vi skall kunna sköta det mesta inom detta företagprojekt (lite av ett affärssystem), vilket skall underlätta en del tror jag.
Så, för att avrunda: Säg inte upp er från jobbet nu, gör det 3 månader innan sommaren. Det här kommer bli det roligaste jobbet vi någonsin kommer att ha.
Såg inte hela rubriken förrän nu...
Låter som en kul och realistisk idé som säkert kommer att bli lyckat
Det lät nästan som när man säger att en fest var "trevlig"... Jag tror den teoretiska lönen var lite avskräckande, så jag ändrade lönen kalkylen till 20.000 brutto istället (även om jag såklart inte har en aning om hur mycket den blir innan affärsplanen är klar).
Kommer inte riskkapitalet att vilja ha tillbaka en ganska stor del av det där överskottet när ni säljer 18000/månad? Men går det alls runt så är det bara att gratulera.
Jag har gjort många projekt mer eller mindre av spelkaraktär, men alltid varit för feg för att satsa sådär - tyvärr! Vi har i stället kört i nätverk, 100% egna pengar in och ut, men då kan man ju inte göra några riktigt stora saker. Då blir det många brödfödejobb av konsultkaraktär. Men jag är ingen chefstyp heller, så jag har inte varit så sugen på att driva projekt med mycket folk.
Lycka till ska ni ha! Jag är bara lite avundsjuk (jobbar mest som lärare i stället för att göra spel).
Kommer inte riskkapitalet att vilja ha tillbaka en ganska stor del av det där överskottet när ni säljer 18000/månad? Men går det alls runt så är det bara att gratulera.
Jag har gjort många projekt mer eller mindre av spelkaraktär, men alltid varit för feg för att satsa sådär - tyvärr! Vi har i stället kört i nätverk, 100% egna pengar in och ut, men då kan man ju inte göra några riktigt stora saker. Då blir det många brödfödejobb av konsultkaraktär. Men jag är ingen chefstyp heller, så jag har inte varit så sugen på att driva projekt med mycket folk.
Lycka till ska ni ha! Jag är bara lite avundsjuk (jobbar mest som lärare i stället för att göra spel).
Lite off topic:
Jag tycker inte du ska vara bitter för lärarjobbet Ingemar. Du gör ett bra jobb! Jag läste din kurs Datorgrafik i våras och måste säga att den var väldigt intressant. I alla fall din del av förläsningsserien.
Jag känner dock att spelutveckling inte är något för mig, men det var roligt att prova på i några veckor
// D-studerande
Lite off topic:
Jag tycker inte du ska vara bitter för lärarjobbet Ingemar. Du gör ett bra jobb! Jag läste din kurs Datorgrafik i våras och måste säga att den var väldigt intressant. I alla fall din del av förläsningsserien.
Jag känner dock att spelutveckling inte är något för mig, men det var roligt att prova på i några veckor
Tack Nodde! Det värmde! (Och kanske ger några veteraner svaret på frågan vad Ingemar gör numera.) Låter som en bra inställning till kursen, för alla kan ju inte bli spelutvecklare som sagt. Nej, bitter är nog att ta i, jag är allt där jag valt, men ibland blir jag lite avundsjuk på mina egna studenter som har tid att göra en massa roliga saker som jag inte hinner. Det är ju så roligt att göra spel! Men jag är en envis själ... Jag har ett par spelmotorprojekt som jag jobbar på, egna grejer och en för kursbruk (som jag nämnde ovan), och faktum är att jag regelbundet diskuterar kommersiella satsningar.
Tricket med att köra kommersiellt är att man måste se en bra nisch att ge sig på, plus att på något sätt fixa finansieringen. Får vi igenom vårens konsultgrejer så kanske vi har råd med något mer vågat... Allvarligt talat borde det finnas bra grund för ett spelföretag i Linköping, nåt lite större än Ragnemalm Utveckling & Underhållning. Talang finns.
För vet ni vad? Jag tror faktiskt att Macen är en ganska bra plattform att satsa på, eftersom det finns ett behov! Hellre 10% av en liten marknad än 0.001% av en stor! Vem bryr sig om ett nytt PC-spel?
Fast vi kanske är en bit från tråden?
Har precis börjat en KY-utbildning med 3D-modelering m.m. här i göteborg, den är visserligen på PC, men Mac-Taliban som man är vägrar jag att ge med mig. Kommer att sitta hemma och jobba med Maya och Cinema 4D. Kanske hade kunnat göra en praktik där?...
Oavsett låter det jätteintressant och roligt, lycka till.
Inspirerande arbete MetalMupp
Låter verkligen kul och intressant! Men riskfyllt... Har samlat på mig alldles för mycket erfarenhet av havererade dröm-projekt. Ett tips är starta-eget bidrag, då slipper ni lönekostnaderna ett tag iaf. Med en bra idé kan ni ju få pengar från publicister också. Och glöm inte det där med marknadsföring - att fixa det tekniska är naturligtvis en förutsättning, men att få folk att köpa produkten är också ett måste som man ofta missar.
Men jag hade helt klart varit intresserad! Är lite allti-i-allo inom dator (och musik) svängen, har väl dock specialiserat mig lite mot de mjukare delarna som gestaltning, storytelling och människa-dator interaktion och dylikt.
Kontakta mig på telefonnummer 0520 15003, alternativt 070 26 28 981, på måndag så kan jag försöka hjälpa er med finanserings biten, budgetten, samt affärsplanen. Har jobbat sedan 2000 med dom bitarna i större eller mindre skalor.
-Johan Sjöholm
Just det! Vill bara nämna att det finns ett rykte som säger att GarageGames plattformsoberoende 1000 USD spelmotor, Torque 3D, kommer att ha stöd för ageia.com fysikmotor (Novodex Physics Engine). Samt samtidigt också få stöd för pixel- och vertex-shaders. Detta för att kunna ge stöd för den nya generationens spelkonsoler (Xbox 360, Nintendo Revolution & PlayStation3).
Detta enligt Mark Frohnmayer på GarageGames.com i ett mejl till mig. Det är dock inte 100% ännu. Men ändå
..samt Torque 3D har grym nätverkskod om ni vill göra nätverkspel. Bara att slänga in Bonjour å tuta å köra!
- Cypher
Kollade upp den och priset låg ju faktiskt på otroliga 100$, inte 1000$! Ser ju mycket lovande ut!
Jag syftade på Shader-versionen Commersial, den kostar 995 USD och det kommer den att göra för Mac också när den väl är klar.
...ett tips till! Några bra böcker...
*OpenGL Superbible
*OpenGL programming Guide
*3D Game Programming All In One av Kenneth C. Finney (ISBN: 159200136X)
*Andrew Rollings and Ernest Adams on Game Design (ISBN: 1592730019)
Bra råd när man skriver affärsplan: http://www.connectsverige.se/cldoc/connectsverige/verktyg/skrifter/
- Cypher
Ring mig på eftermiddagen på Tisdag isåfall, efter klockan 1. Sitter i möten hela förmiddagen.