Jag är driftsansvarig på ett mindre företag (nu 7 anställda). Vi har hittills haft internetuppkoppling med ett ADSL-abonnemang hos Bredbandsbolaget (512kb). Denna är väldigt instabil och dessutom för långsam nu när vi börjar bli några fler som ska dela på den.
Därför har jag nu tittat på symmetrisk access. Dels via DGZ och dels via Excedo (som enligt egen uppgift byggt upp DGZ's nät). Jag har även sneglat lite på fiber från Bredbandsbolaget. För att hålla nere kostnaderna har jag bara kollat på 2Mbit. Priserna ligger runt 1500–2000 per månad.
I nuläget använder vi ingen som helst brandvägg. Wlan-routern använder MAC-filter och kryptering.
Vi har ett lokalt nätverk med OSX-klienter på en OSX Server. Det enda vi använder på denna server är filhanteringen.
1. Behöver vi brandvägg överhuvudtaget?
2. Räcker det med brandväggen som är inbyggd i OSX Server. Är det väldigt struligt att ställa in denna rätt? Behöver den uppdateras ofta etc?
3. Om OSX-lösningen är för strulig eller undermålig, finns det då någon enkel brandvägg att köpa?
4. Behöver vi verkligen en svindyr brandvägg (Excedo tar 2000 kronor per månad för att uppräthålla, serva och supporta en heltät brandvägg.)