Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalare för allmänt datorbruk, men inga "datorhögtalare"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-14 10:58

Har ni några tips på fina och framför allt välljudande högtalare till min PB (även till min iPod).
Ett krav är väl att de är aktiva då jag inte vill ha en extra förstärkare till dem. Skall skaffa dock till iPoden så jag får ut "vanlig" volym.

Har funderat på Soundsticks II men känner att jag är ute efter något mer HI/FI hållet.
Även om de ovanstående är gjorda av Harman/Kardon...
Priset bör ligga på runt 2000kr för paret. -Jag vet att det inte ger det bästa (minst sagt) men nog kan man skramla fram någorlunda högtalare för det.

Jag tänker mest lyssna på musik med dem, men då är tonsättare och håller en del på med elektroakustisk musik vill jag också att de skal vara relativt neutrala. Att de sen skall vara sköna att lyssna på en längre tid utan att bli trött i öronen (som man ofta blir) är också viktigt...

Vad tror ni?

Finns det något man borde kolla upp?

Kanske dessa? http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoegtalare/detail/PODSPEAKERS_MicroPod_SE_Hoegtalare.htm?id=6126

Önskar bara att subben till dem inte var så dyr (relativt sett).

//Filip

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 11:03

Fast dom är väl inte aktiva...? Fast det vore ju fint med iPod + MicroPod förstås

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-14 14:03
Ursprungligen av LarsB:

Fast dom är väl inte aktiva...? Fast det vore ju fint med iPod + MicroPod förstås

nej de är ju inte det... men då skulle man ju en sub till

Ursprungligen av DaPhox:

Varning! De är helkassa, låter som en gammal transistorradio.

musikaffärerna har en del aktiva monitorer, finns ganska mycket. Frågan är vad man hittar för 2000:-?

ahh då skall jag hoppa över dessa...

jo enkelt blir det inte med trevliga högtalare, får kanske fråga mig för på HIFI-klubben och musikaffärer

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 12:12

Varning! De är helkassa, låter som en gammal transistorradio.

musikaffärerna har en del aktiva monitorer, finns ganska mycket. Frågan är vad man hittar för 2000:-?

Ursprungligen av DaPhox:

Varning! De är helkassa, låter som en gammal transistorradio.

musikaffärerna har en del aktiva monitorer, finns ganska mycket. Frågan är vad man hittar för 2000:-?

Tror du blandar ihop dessa med några andra högtalare eftersom Micropods i själva verket låter mycket bra. Vill man kunna spela riktigt högt med dom så ska man dock komplettera med en subwoofer.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-14 14:32
Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du blandar ihop dessa med några andra högtalare eftersom Micropods i själva verket låter mycket bra. Vill man kunna spela riktigt högt med dom så ska man dock komplettera med en subwoofer.

hmm ord står mot ord
blir att gå in till HI/FI-klubben och lyssna själv

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 15:55

ett tips är att glida in på musikbörsen eller jam (om de finns på den ort du befinner dig)
det finns ett rätt stort utbud av aktiva (studio)högtalare som ofta ger mycket bang for the buck. tänker omedelbart på nån liten aktiv högtalare med 5 tumswoofer. liten låda men oftast bra basåtergivning.

lycka till

A

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 16:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du blandar ihop dessa med några andra högtalare eftersom Micropods i själva verket låter mycket bra.

Förlåt. Tycker dock inte (allmänt) att högtalare är bra om de Absolut Kräver subbas för att låta nåt ö.h.t.

För den sammanlagda summan finns en uppsjö av MYCKET bättre alternativ, men som sagt de är inte heller aktiva.

Visst de ser "skojsiga" ut, men de är def. inte "hifi" (vad nu det är?).

Mitt nästa inköp kanske vore något? Lite över budget men spara en månad till så...

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=18576&artno=104642&fm=1

1
Bevaka tråden