Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker Pro- dokumentation

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med "FileMaker Pro 4 Bible" som jag har använt som hjälp genom versionerna 4,5 och nu 6 av FileMaker. Visst, den har varit okej, men jag letar efter något ännu vassare, och med många exempel på användning till funktionerna. Jag har inte jobbat så mycket med portaler förut och börjar man läsa om funktionen i den medföljande pdf-manualen till FileMaker Pro 6 så går ögonen snart ihop av utmattning. Det känns som att läsa matematiklagar som härleder sig själva.

Är det någon som har tips om någon bra bok i mer avancerad användning av , eller kanske en nyhetsgrupp/websida som diskuterar FileMaker Pro?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 12:41

Jag har alltid gillat den inbyggda hjälpfunktionen "Innehåll och index", den är underskattad:-)

Scriptology kanske kan vara nått för dig?
http://www.scriptology.com/

Studentlitteratur har ett aktivt FileMaker-forum.
http://www.studentlitteratursoftware.se/fokus/filemaker/

Kolla även portalen/katalogen Filemaker World.
http://www.filemakerworld.com/

Filemaker är ett skämt när det kommer till dokumentation. Framförallt teknisk dokumentation för exakt hur olika funktioner fungerar, det finns ingen sådan. Den dokumenatation som finns påminner mest om Apples "tryck här så funkar det"-dokumentation. Inte varför och HUR det fungerar, pinsamt.

Bättre dokumentation för script och CDML skulle vara trevligt.

Det är inte så kul när man får gissa hur saker och ting hänger ihop.

[ 19 November 2002, 09:08: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Det finns en del böcker ute.
Själv så tyckte jag att Using FileMaker Pro 5 från Que var helt OK.

Men det har släpps en del nya, gå in på Amazon och se efter FileMaker böcker där.

//Marcus

Förutom de resurser som har nämnts ovan så kan jag lägga till några:

Det finns en mailinglista om FileMaker Pro som drivs av MacSverige.org och en annan av BlueWorld.com och det finns även ett webbforum på denna adress FMforums.com

Det finns också en massa webbplatser om FileMaker Pro, tex den här: Filemakerpros.com och Afilemakeraffliction.com

En del mycket bra resurser finns också hos FileMaker Inc, tex "FM Pro Server Best Practices". Du hittar dessa godbitar på följande adresser:

Artiklar

Whitepapers & Tekniska Artiklar

Jag håller på och bygger på en webbplats om FM Pro med lite exempel, tips och annat godis, kanske är den färdig i slutet på denna måndad då jag har nästa kurs.

Tyvärr har jag inte så mycket goda exempel på böcker, jag finner att det oftast är väldigt bra att ställa en fråga i något forum när man ställer på något klurigt problem. Har lärt mig väldigt mycket om "best practices" och sådant den vägen.

Så fråga på!

/Ola

[ 19 November 2002, 18:28: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Tack för de ovan nämnda länk&bok-tipsen, håller på att frossa i dem. Men direkt har jag en fråga:

Jag håller på att göra en databas med en portal till ett annat filemakerdokument. Vitsen är att man ska kunna klicka på en knapp och få upp en ny rad i portalen, dvs. en ny post i det relaterade dokumentet. Jag tycker det verkar behändigt att gå via portalen eftersom den automatiskt fyller i det gemensamma ID-numret som relationen bygger på. Så långt fixar jag lätt det i scriptet som är länkat till knappen. Inbyggt är också funktionen att dagens datum automatiskt skrivs i datumfältet när man skapar en ny rad/post i portalen. Portalen sorteras också efter datumordningen, så att senaste datumet hamnar överst. Meningen är sedan att scriptet ska flytta över textmarkören till det andra av de två fälten i portalen, så att man genast kan börja skriva i det. Då vill jag att sen raden man skapat ligger överst i portalen när man börjar skriva, men sorteringen sker inte förrän man klickar enter. Jag har förgäves försökt hitta funktionen att sortetingen i portalen uppdateras under scriptets process, men utan resultat. Hjälp

Kolla vad som händer om du använder scriptsteget lämna post eller scriptsteget gå till rad i portal? En annan sak att prova är kanske att spara undan record Id i en variabel och sedan använda scriptsteget gå till post. En tredje teknik är att lämna portalen och hoppa till en layout i den relaterade databasen och låta användaren fylla i det hela där.

Jag har alltså inte testat ovanstående, men det är dessa saker jag skulle testa i kombination med varandra.

/Ola

Ola, Har inte haft tid att jobba med databasen på några månader nu, men fick slutligen häcken ur vagnen och testade dina förslag.

Det funkade!

Genom scriptsteget "Deaktivera Post" (som du nämnde) och i nästa steg gå in i angiven rad i portalen igen sorterades posterna precis som jag önskade.

Tack för ovärdelig hjälp /
Jonas Sagard

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-23 10:13

Någon som har kollat i denna bok?

Advanced FileMaker Pro 6 Web Development

Behöver en bra FM bok med inrikting på webben.

1
Bevaka tråden