Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ANTIPIRATBYRÅN och PUL

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är fortfarande du som står för abbonemanget som får ta smällen.
De håller på att ändra fortkärningsreglerna för kameror nu... nu är det bilägaren som får ta smällen även du lånat ut bilen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-21 10:09

nja jag står väl ansvarig hos ISPn men hos polisen är jag ju inte ansvarig om någon gör datorintrång på mitt nätverk och utnyttjar det.

Ursprungligen av nr3:

nja jag står väl ansvarig hos ISPn men hos polisen är jag ju inte ansvarig om någon gör datorintrång på mitt nätverk och utnyttjar det.

Det verkar som att du har fel där, tyvärr. Du kanske inte upplever att du är "ansvarig", men inför lagen kan du stå som ansvarig för vad som sker via ditt abonnemang. Oavsett om någon hackar sig in eller inte.

Hur en domstol skulle ställa sig i ett sådant fall kanske vi nog inte vet. Jag antar att det är oklart tills ett prejudicerande fall har prövats. (OBS, jag är inte så kunnig på juridik, så jag tål mycket väl att bli rättad, om jag skulle ha fel.)

• Medlem
  • Gällivare
  • 2005-10-21 11:48

Det är en intressant aspekt om någon hackar mitt trådlösa nätverk och fildelar från det, blir jag åtalad då? (Om man bara går efter ISP:ns logg i ett åtal)

Det måste onekligen bli så, antar jag. Hur sjukt det än låter.
Och vilka kommer rätten att tro? Du som nekar att du är skyldig eller "myndigheten" APB och polisen?

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 12:42

Förhoppningsvis kommer de att tro en och inte gå på så lösa "bevis" som skärmdumpar och textloggar, som enkelt kan manipuleras av vem som helst, t.ex. APB som bara är ett företag.

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 15:11

tror inte att skärmdumpar kan fälla en, går ju att göra ganska lätt. Kolla denna tex. http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/ bara ploppa dit namn så är saken biff. Nej, tror faktiskt inte de kan fälla en om man inte har sjävla filen på sin dator när de beslagtar den.

//HerrOber

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-21 17:22
Ursprungligen av HerrOber:

tror inte att skärmdumpar kan fälla en, går ju att göra ganska lätt. Kolla denna tex. http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/ bara ploppa dit namn så är saken biff. Nej, tror faktiskt inte de kan fälla en om man inte har sjävla filen på sin dator när de beslagtar den.

//HerrOber

Kul länk men borde inte bevisen gå ut på att någon laddar hem från en? Förutsatt att man inte är väldigt sugen på att anmäla sig själv dvs.

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 17:29
Ursprungligen av d99gnu:

Kul länk men borde inte bevisen gå ut på att någon laddar hem från en? Förutsatt att man inte är väldigt sugen på att anmäla sig själv dvs.

förslagsvis skriver man någon annans namn och IP

• Oregistrerad
  • 2005-10-22 16:04
Ursprungligen av d99gnu:

det är ett skämt mot APB´s skärmdump som de har som bevis mot han som delade ut hipphipphora i Västerås ( inte säker ). Visar hur lätt det är att skapa skärmdumpar och att de inte kan användas som bevis. Det är inte meningen att du ska anmäla dina polare med den.

Om man konstruerar ett hypotetiskt senario där jag utan vetskap har Airport påslaget och vidöppet för förbipasernade att kunna komma ut på nätet. Vem är då skyldig, abbonemangsinnnehavaren eller det som utnyttjar abbonemangsägaren bristande kunskaper om säkerhet på datorer? Teoretiskt så kan väl en granne tanka ned musik och filmer hejvlit utan att den som äger abbonemanget ens kommer att märka det föränns hans ISP eller Antipiratbyrån knackar på dörren ??

Hur lång tid skulle det ta Antipiratbyrån att knäcka 1536 bitars nyckel som finns i exemplet om Waste ?? Kan någon sätta lite proportioner på vad 1536 bitars nyckel innebär och vad som skulle behövsa för att kunna knäcka detta, är det som att behöva hela verginia Tech och deras OSX cluster i 100 år för att lösa uppgiften eller är det 300 år ? Hur många keybits kan programmet ställas in till?

• Oregistrerad
  • 2005-10-22 16:05
Ursprungligen av Olle@mac:

Hur lång tid skulle det ta Antipiratbyrån att knäcka 1536 bitars nyckel som finns i exemplet om Waste ?? Kan någon sätta lite proportioner på vad 1536 bitars nyckel innebär och vad som skulle behövsa för att kunna knäcka detta, är det som att behöva hela verginia Tech och deras OSX cluster i 100 år för att lösa uppgiften eller är det 300 år ? Hur många keybits kan programmet ställas in till?

det skulle ta mkt lång tid med en superdator och så mkt resurser har inte APB att använda på enskilda användare, inte heller någon skulle jag tro. Det är garanterat säkert det lovar jag dej.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-22 15:27

Nicklas: hmm om det är så är lagen lite sne men det skulle ju som sagt inte vara första gången.

Olle: hmm jag vet inte hur lång tid en 1536 bitarsnyckel skulle ta att knäcka men jag har för mig att 128 bitars nycklar anses vara säkra. Så lång tid tar det nog iaf.

Domen lär komma klockan 14 idag - tror det lutar åt friande dom och dåligt underbyggt bevismaterial... fast jag har haft fel förut. Enligt TT´s morgonlista: En 28-åring som i polisförhör erkänt att han gjort den svenska filmen Hip Hip Hora tillgänglig på internet via ett fildelningsprogram får sin dom.

Ursprungligen av thevil:

Hur kan det bli friande dom om han har erkänt brottet?

Inte alls konstigt - han kan ha erkänt att han låtit andra ta del av filmen men ha uppfattningen att det inte är ett brott, då måste allt ha sin gång och svaret vet vi om ca: 4 timmar. Vad man säger i ett polisförhör bör för rätsakens skull också bevisas... något annat samhälle vill vi väl inte ha?

Ja, om de inte lyckas fälla en snubbe som erkänner att han har delat ut en film så lär de ju inte kunna fälla en fällkniv.

Mest tragiskt i sammanhanget är att en svensk domstol godtar en skärmdump som bevismaterial.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 12:36
Ursprungligen av Martin Belak:

Mest tragiskt i sammanhanget är att en svensk domstol godtar en skärmdump som bevismaterial.

/M

Det här har jag sett nämnas ett antal gånger. Har du någon länk så man kan läsa mer om detta.

Själv tycker jag inte att det är konstigt om t.ex. jag tar en skärmdump och sedan i en rättegång visar dumpen och vittnar om att detta var vad jag såg på skärmen. Mitt vittnesmål borde vara det som räknas, och skärmdumpen hjälper mig att vittna effektivt och exakt.

Exakt hur användes skärmdumpen i rättegången? Nån som vet?

• Medlem
  • 2005-10-25 15:39
Ursprungligen av Martin Belak:

/M

Det är ju inte helt ovanligt med "klipp o klistra" i svenska rättvisa. Göteborgsdomarna, har vi redan glömt dom?

Kan man hämta domen någonstans för läsning nu när det är klart?

Ursprungligen av EricBradley:

Den lär ju dyka upp på alla möjliga (och omöjliga) P2P och Bittorrent-sajter innan dagen är till enda.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-25 12:35
Ursprungligen av EricBradley:

Svenskan la ut den på nätet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10853063.asp

• Oregistrerad
  • 2005-10-25 12:50
Ursprungligen av Anila:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10852354.asp
här dagsböter istället för fängelse... för visst borde det vara samma mål? eller så har jag missuppfattat någonting (inte helt omöjligt).

Det är ju goda nyheter ju! Böter var ju vad vi hoppades på!
Nu får vi se om inte killen kan få lite hjälp att betala dem

• Oregistrerad
  • 2005-10-25 12:30
Ursprungligen av Laseranders:

Det är ju goda nyheter ju! Böter var ju vad vi hoppades på!
Nu får vi se om inte killen kan få lite hjälp att betala dem

Alla piratkopierare lär ju ha sparat en slant på att inte betala för filmer och spel så de torde ju kunna hosta upp ett par kronor.

Senast redigerat 2005-10-25 13:36

Så, då kan jag förklar varför jag startade denna tråd - bakgrunden är att jag jobbar på Debatt och att vi ikväll klockan 22:00 kommer ägna en större del av sändningen till detta ämne, från vår webbsida:

25/10: Debatt

Slutet på piratkopieringen?

Idag dömde Västerås Tingsrätt en man till dagsböter för att ha laddat ner och spridit upphovsrättsligt skyddat material på nätet.

Vad betyder domen?

I studion: Jonas Birgersson, vd Labs2, och Bert Karlsson, skivbolagsdirektör.
Läs mer om dagens dom på www.svt.se/nyheter
Vad tycker du om nedladdningslagen? Diskutera på www.svt.se/opinion

Mvh,
Olle Jonsson

Ursprungligen av Olle@mac:

Så, då kan jag förklar varför jag startade denna tråd - bakgrunden är att jag jobbar på Debatt och att vi ikväll klockan 22:00 kommer ägna en större del av sändningen till detta ämne, från vår webbsida:

25/10: Debatt

Slutet på piratkopieringen?

Idag dömde Västerås Tingsrätt en man till dagsböter för att ha laddat ner och spridit upphovsrättsligt skyddat material på nätet.

Vad betyder domen?

I studion: Jonas Birgersson, vd Labs2, och Bert Karlsson, skivbolagsdirektör.
Läs mer om dagens dom på www.svt.se/nyheter
Vad tycker du om nedladdningslagen? Diskutera på www.svt.se/opinion

Mvh,
Olle Jonsson

Var det en debatt om fildelning? Tyckte mer det var en reklamfilm för Apple och iTunes Music Store

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-10-25 23:01
Ursprungligen av Samuel J:

Var det en debatt om fildelning? Tyckte mer det var en reklamfilm för Apple och iTunes Music Store

och en förklaring till varför Berts artister inte finns på Itunes.......

Bevaka tråden