Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AJA: Something new tomorrow

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 19:22

Ett intressant meddelande på AJA's hemsida:

http://www.aja.com/

---

10.20.05
Something New

Check Back Tomorrow

---

Kaaaaaaanske vi får se en härlig PCI-Express lösning för video i/o?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-20 12:49

AJA i all ära men det är en sån här jag vill ha.
http://www.blackmagic-design.com/products/multibridge/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 12:54

Fast jag är inte så impad av den Poke.

1. Den finns inte idag - Kona 2 och Kona LH finns och fungerar.
2. Den fixar inte hårdvaru up/down konvert till HD idag - alla Kona kort gör det ena eller det andra
3. AJA har mjukvara för att styra in/ut och up/downkonvert. Ett Kona 2 kan fixa 16x9 anamorphic til 4x3 letterbox, det gör inte någon av BlackMagic kort.
4. Boxen och kortet är rel. dyrt, men du får mycket i/o.

Så nej, jag är inte speciellt impad av den. Vi får se vad AJA släpper idag. Det blir valet o kvalet mellan dessa företag i en ny redigering, det lutar åt AJA men iom PCI-E så ändrades hela kartan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 22:05

Aha, det blev ett Kona LHe kort - likt LH-kortet i PCI-X utförande men med PCI-E 4lane.

Nice!

On a PCIe G5, you can expect to see significant performance gains in Real Time effects within Final Cut Pro for all supported formats both on Io and the new KONA LHe, as well as better performance with all the design and multimedia applications driving video out via the KONA or Io.

Låter lovande.

Oh, kortet borde kosta runt 17 000 kr med KL-Boxen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-21 10:47

Mmmm Kona kortet verkar lovande. Vill gärna höra vad du tycker när du fått prylarna.
Jag har ett Deck Link idag men ska väl uppgradera till HD snart.

Oj 17k var ju inte så farligt
(Tror Multibridgen kommer att hamna på 25k ungefär)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 11:19

Aboslut… Vi får se exakt vad det blir. Jag tror på ett Kona LHe för våra behov, men vår ÅF får komma med ett "det här kan jag stå för" beslut också (de flesta vi pratat med är ganska mkt "inbed" med Blackmagic).

- Fixar Multibridgen up/down conversion av SD/HD?
- Avlastar Mutlibridgen G5:an något (detta tror jag är en AJA-only feature för att de är "inbed" med Apple med Io:n )
- Kan du få ut multicamen video blackmagic korten tro? (AJA fixar detta, jag såg det på IBC)

Vissa saker verkar blackmagic göra i mjukvara också (SD > HD downconversion ex) och det låter i mina öron väldigt resurskrävande och sämre kvalité.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-21 14:55

Fixar Multibridgen up/down conversion av SD/HD? Jupp även som "standalone"
Avlastar Mutlibridgen G5:an något ? Hmm verkar så iaf
Kan du få ut multicamen video blackmagic korten tro? Måste kolla det (Vore ju illa om man inte kan det)
SD>HD conversions görs i realtid i M-bridgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 16:28

Okej, men då börjar ju Blackmagic "lära sig"

Mjukvaru downconversion är lite kasst. Visst är det bra att man har det, men ja, tackar vet jag hårdvara på sådana saker.

1
Bevaka tråden