Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleWorks eller iWorks?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar att köpa antingen AppleWorks eller iWorks och undrar vilket av programpaketen som jag borde köpa. Jag vill i första hand använda något av programmen till följande:

1) Författa böcker
2) Ordbehandling i arbetet (jobbar som lärare)

Vilket program tycker ni isf att jag bör använda mellan AppleWorks och iWorks?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-22 18:26

Jag tycker i så fall att du skall välja iWorks. Pages, som medföljer, är ett betydligt bättre och modernare ordbehandlingsprogram. Enda nackdelen är att det inte finns översatt till svenska.

Sen får du även med Keynote som är ett bättre presentationsprogram än PowerPoint, som du får med om du köper MS Office.

Jag skulle också rekommendera iWorks. AppleWorks upplever i alla fall jag som alldeles för begränsat. Pages är dock seeegt enligt mig. Då är Word 2004 mycket rappare. Jag gillar rent allmänt Word bättre än Pages men vad som passar dig bäst beror lite på hur avancerade dokument du gör. Jag gör mycket instruktioner och har inte fått Pages att göra precis som jag vill. När det gäller mallar är dock Pages mycket snyggare än de som kommer med Word.

Keynote är däremot grymt och vida överlägset PowerPoint.

Överväg också Office 2004. Du som lärare kan ju köpa det för runt 1400kr. Då ingår även Excel. Ett kalkylprogram behöver alla förr eller senare och Excel är överlägset kalkyldelen i AppleWorks. Till iWorks finns (ännu) inget kalkylprogram.

Hmmm... låter som om iWorks lockar mer... Excel behövs däremot ej eftersom jag kör ett liknande program redan.

Tusen tack o en riktigt trevlig helg!

Works suger verkligen!
Jag aldrig nånsin haft ett så segt program, badboll i evigheter så fort man ska göra nåt.
Nä köp Microsoft Office för Mac istället , det är klart bättre!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-22 20:34

iWork. Inte iWorks...

hehe

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-22 20:37
Ursprungligen av iigloo:

iWork. Inte iWorks...

hehe

kit i det norvalp!

Senast redigerat 2005-10-23 12:25
  • Medlem
  • Essunga
  • 2005-10-22 20:58

Jag skulle rekommendera Office 2004 eller NeoOffice http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php

/Leif

Ursprungligen av iigloo:

iWork. Inte iWorks...

hehe

Sventa46 menade nog AppleWorks

• Oregistrerad
  • 2005-10-22 22:18

Jag tillhör dem som faktiskt gillar AppleWorks. Ordbehandlingen räcker för mig, kalkylen likaså. Objektgrafiken är min favorit. Jag har använt det i många år och tycker att det känns smidigt för mina behov. Jag jobbar också som lärare. Men ok, jag rekommenderar kanske inte om man ska skriva långa böcker.

Sventa46: Är det i AW du får badbollar? Jag känner inte igen det.

Jo jag menade Apple Works!
Skulle vara förbud att skicka filer i det formatet!:))

Varför suger det så mycket kraft för?
Office gör ju inte det?
Jag har iofs bara 256 meg ram men som sagt jag har inte motsvarande problem i Office.
Jag har en mall av en reseräkning som jag använder och det räcker med att jag ska skriva ett
datum så kommer badbollen fram och ska snurra X antal varv.
Urtrist:(

• Oregistrerad
  • 2005-10-22 23:56

AppleWorks är inte uppdaterat på många år och kommer inte heller att bli det. Det är synd. men Apple lägger ner allt fler program. Det började med Hypercard, fortsatte med AppleWorks och nu verkar de ha lagt ner QTVR också. Själv använder jag mig av Pages som är en riktigt trevlig programvara för att vara i version 1 och den känns inte heller särskilt långsam på min mini med 512MB minne. Office 2004 har jag också installerat, men det känns ganska segt och så är det lite tokigt att Microsoft fortfarande inte gjort om det till Cocoa utan bara karboniserat det.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-10-23 13:24

Synd på AppleWorks (att det inte utvecklas längre). Jag hade ClarisWorks 1.0 till PC i början på nittiotalet. Har alltid tyckt att det varit rent, snyggt och funktionellt. CW 5 var inte så rolig, men när AW 6 kom tyckte jag att man skapat ett nytt och rent gränssnitt igen. Nästintill gudomligt Har sett någon skärmdump på något iTunes liknande som ser lovande ut. Sitter dock fortfarande med OS 9. Till saken hör också att jag enbart använder ordbehandlaren till att skriva relativt enkla texter och jag vill ha en ren och snygg miljö att titta på. För er som glömt eller förträngt skickar jag med en dump på AW 6 i skön platinum look.

Pages är ju egentligen lite mer åt layout-program för enklar användning. Om det är en renodlad ordbehandlare så finns det klart bättre. Har hört mycket gott om Abiword men har själv ingen erfarenhet av det. Gratis är det också. Sen finns det Nisus Writer men det kostar nog att använda.

www.abiword.com
www.nisus.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 19:52
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Pages är ju egentligen lite mer åt layout-program för enklar användning. Om det är en renodlad ordbehandlare så finns det klart bättre. Har hört mycket gott om Abiword men har själv ingen erfarenhet av det. Gratis är det också. Sen finns det Nisus Writer men det kostar nog att använda.

www.abiword.com
www.nisus.com

Räcker upp en hand för AbiWord när det gäller ren ordbehandling! Men om du vill lära dig något användbart på kuppen kika på möjligheter att använda LaTEx

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 20:12

Jag arbetar också som lärare, och jag använder både Pages och Word. Jag har en del smidiga mallar i Pages, som inte ville bli riktigt lika snygga i Word. Annars använder ju alla kollegor Word, och arbetsgivaren har licens för alla anställda (Stockholms stad), så av kompatibilitetsskäl är ju det smidigt. Dessutom är Word skriptbart och smidigt att använda ihop med Excel.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden