Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar jag mig med en Ibook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte köra lite Garageband. Inget avancerat, bara lite "lo-fi".

Klarar jag mig med en Ibook 14" om jag köper till 1 Gb minne dvs så jag får 1,5 Gb minne?
Priset verkar hamna på runt 15-16.000 om jag räknade rätt...dvs köpte minnet från "allt utom Äpple store".

Eller "måste" jag köpa Powerbook? Hutlöst pris på den nya 15 tum: 20.000!! För jag är inte säker på att mina ögon har den där höga upplösingen ens Eller att jag kommer anväda all kraft...

(och hur är det med det där programet för att köra utökat skrivbord på Ibook...funkar det och vad heter det?...man pajjar väl inget som tar bort garantier och annat?)

Tack för alla seriösa och djupgånde svar, speciellt tack på förhand till de som svarar i still med "en sån har jag och jag kan köra typ X antal spår i Garageband"

Mvh
Jerry

Senast redigerat 2005-10-20 08:05
  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 11:06

Jag är i samma situation och har nu beställt en ibook 12" med 768mb ram, kanske köper till mer sen om det behövs. Jag har testat lite på en dator i butik (ibook 1,2ghz 768mb ram) och körde 9 spår samtidigt, varav två var loopar, resten mjukvaruinstrument och ett par av dem var fet reverb på. Då blev uppspelningshuvudet (som visar hur datorn klarar jobbet) rött men gick ändå fint. Så det känns rätt lugnt, och om du ska ha 1,5 gb ram så klarar den säkert en hel del till)

Maxar du minnet så lär det ju inte vara några problem med Garageband. Förutom att iBook inte har någon ljudingång förstås... Men spelar man in vill man ofta ha ett externt ljudkort ändå. Om du verkligen vill vara Lo-Fi så har M-Audio ett trevligt midi klaviatur/ljudkort. Oxygene tror jag att det heter. Då får du en ljudingång plus lite möjligheter att leka med midi. Funkar fint med Garageband, har jag hört. Någonting som lyfter prestanda rätt ordentligt är en extern Firewire-hårddisk, den snurrar mycket snabbare än din interna i iBooken och ger fler spår.

Och det här är rekommendationer som gäller för både iBook och Powerbook.. iBook är helt enkelt väldigt prisvärd just nu.

Hur det är med utökat skrivbord på en iBook har jag ingen aning om. Jag kan bara säga att iBook har ett ganska trött grafikkort.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Någonting som lyfter prestanda rätt ordentligt är en extern Firewire-hårddisk, den snurrar mycket snabbare än din interna i iBooken och ger fler spår.

Frågan är då: USB2 disk? Kan det funka med en sådan?
Anledingen till den frågan är att jag kanske vill tanka in lite bilder från min DV kamera, den kopplar jag ju via Firewireporten....Hur gör jag då om jag vill ha in materialet på en en firewiredisk?
Kan man köra det via en hubb? DV kameran i ena "jacket" och disken i det andra tex....

Samma sak gäller ju så klart om jag kör med USB2 disk och skall koppla in ett keybord via USB2..kan jag köra det via en hubb oxå? (eftersom Ibooken bara har två portar och en kanske jag sätter till musen...)

Men en sak känner jag nu efter lite mattematik: Någon Powerbook blir det inte. Finns inte en chans i världen att de där extra små finneserna är världa alla de extra pengarna....

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 21:17

En dator som jag tycker verkar väldigt prisvärd just nu är nya iMac. Nya 17 tummaren börjar ju på 13.495 kr. Då får du ju G5 processor, 160GB HD, fler portar o.s.v. Om jag skulle satsa på någon ny dator idag skulle jag absolut satsa på iMacen. Men ifall du behöver bärbar för diit ljudarbete så är ju iBooken mest prisvärd.

  • Medlem
  • 2005-10-20 22:42

...Garageband är inte sådär jättesnällt mot datorns resurser. Det beror ju förvisso vilken sorts musik man gör, men t ex Propellerheads Reason är rejält mer cpu-snålt och mycket bättre optimerat.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 23:48
Ursprungligen av Ma:

...Garageband är inte sådär jättesnällt mot datorns resurser. Det beror ju förvisso vilken sorts musik man gör, men t ex Propellerheads Reason är rejält mer cpu-snålt och mycket bättre optimerat.

Jag msåte tycka att Garagebands mjukvaruinstrument låter bättre än Reasons dito.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 01:17

Kan inte säga något om exakt hur många spår iBooken klarar, men kan säga att även min Powerbook går på knäna efter ett tag... Garageband ÄR ett tungt program. I synnerhet om du ska hålla på och lägga effekter på alla kanaler. Jag har gått upp till Logic Express för att jag ruttnade, men då spelar det ganska stor roll att jag har typ 16 kanaler sång, med effekter, på mina låtar och det är avsevärt mycket tyngre för datorn än 16 kanaler med de inbyggda mjukvaruinstrumenten.

Reason kan du inte spela in t.ex. sång på, om du vill kunna göra det.

Jag har nyss skaffat Firewire-disk och inte ens kopplat in den än, så jag kan inget om såna hubbar (det funkar säkert, men om inte annat så kan du väl lägga bilderna på skrivbordet först och sen koppla in disken och dra över dem dit?) men att köra keyboard i USB-hubb går iaf jättebra.

Om ditt val står mellan Garageband/iBook eller Garageband/Powerbook så tror jag inte att det spelar någon större roll - d.v.s. du tänker rätt att det inte är värt de extra pengarna, i synnerhet inte om det är bara för den sakens skull.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 11:40

Jämför prestandan med de gamla stationära G4:orna. Det går att göra ungefär samma stuff på iBooken. Det är fortfarande RAM och processorhastighet som är viktigast. Att det kommer förpackat i en laptop är egentligen (med några få, mindre viktiga, undantag) inget som gör någon skillnad. Sedan är ju Garageband en vansinnigt tung applikation, och att byta till Logic är en bättre investering än att betala merkostnaden för en Powerbook, om man nu trodde den skulle göra jobbet så mycket bättre…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 11:57

Som jag förstått det så jobbar GB mycket mot hårddisken även om man har en massa minne i datorn. Då blir det faktisk lite problem med en långsam hårddisk på 4200rpm som iBooken (och Mac mini) har.

Hursomhelst så funkar "bildskärmshacket" (screenspanning doctor) utmärkt. Iofs så försvinner garantin, men med min ibook har det inte blivit några problem. Det fungerar helt enkelt som det ska...

Ursprungligen av irrelogical:

Hursomhelst så funkar "bildskärmshacket" (screenspanning doctor) utmärkt. Iofs så försvinner garantin, men med min ibook har det inte blivit några problem. Det fungerar helt enkelt som det ska...

ja jerry satt nog och väntade på svaret

Ursprungligen av monkeystrike:

ja jerry satt nog och väntade på svaret

tja...

eftersom ingen annan sade något så tänkte jag att det var lika bra!

1
Bevaka tråden