Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räddning för död iBook?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iBook som har tvärdött. Jag befarar det värsta, att den redan har lämnat det här livet och... ja, är utom räddning helt enkelt.

Men ännu har jag inte gett upp försöken att få liv i den. Det rör sig om en iBook G3 / 600 mhz. Symptomen är följane: Datorn är helt livlös, utom lamapan i strömsladden som jag kan få att lysa både grönt och orange. Likaså kan jag få en lampa att lysa som sitter högst upp på tangentbordet, mellan några av F-tangenterna.

I övrigt helt död.

Har provat att zappa allehanda minneskretsar, bland annat en som ska ha med uppstartsprocessen att göra, enligt instruktionerna på Apples hemsida, men utan resultat. Funderar på om det kan vara batteriet (alltså det lilla som håller klockan m.m. i liv i brist på annan strömkälla) som behöver bytas?

Eller är det ett besök på Applestore som gäller..?

/Jens

Är nog tyärr logikkortet. Apple har ett repartionsprogram för just G3:orna, så kolla länken för att se om din finns med där, för isf blir det gratis reparation. Lycka till!

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Om du har tillgång till en annan Mac kan du testa att koppla ihop den med din iBook och starta iBooken som hårddisk (Target Mode). Kommer inte ihåg vilken tangent det var man skulle hålla ner men jag gissar på T. Tack vare det lyckades jag rädda informationen på min hårddisk när logikkortet pajade.

Hmm.. det var nog det jag befarande med. Att starta i firewire-läget fungerar inte eftersom den är stendöd och inte reagerar på startknappen...

/Jens

1
Bevaka tråden