Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal: problem med VCS-filer från Linköpings Universitet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-25 15:25

Jag har problem att importera VCS-kalenderfiler från Linköpings Universitet i iCal.

Förra året fungerade det att importera kalenderfilen (genererat webschema).
Enda problemet var att svenska tecken inte funkade men det kunde åtgärdas
genom lite "search / replace" i textredigeraren.

I år går det att importera filen men info-texten vid de flesta "händelserna"
saknas helt. URL'en till "schema-infon" står som "URL" men det finns ingen
info under "plats" eller "aktivitetstitel".

Detta saknas för ca 80% av händelserna i schemat.

Är det någon som vet hur man kan fixa kalendern? Formatet är VCS.

Senast redigerat 2005-09-25 16:57
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-26 11:53

Är det ingen som vet hur man kan fixa VCS-filer med sånna här problem i iCal?

Här är filen ifråga...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-27 11:58

Vet inte hur du menar fixa VCS-filer - provade att importera och ser att Aktivitetstitel saknas på massor av ställen - men, finns den med i källkalendern för dessa händelser tror du? Jag kan tänka mig att en mindre ambitiös administratör har skapat denna fil och helt enkelt inte hamrat in titel för alla händelser.

Jag har en lösning på detta problem. Men jag får återkomma ikväll med denna. Det som krävs är ytterliggare lite search/replace.

Om jag nu har hittat rätt information i mina loggar så ska det bara vara att ersätta ';ENCODING=QUOTED-PRINTABLE' med mellanslag i vcal filen du fått ner. Detta gäller alltså fallet Linköpings Universitets schemaserver som cal efterfrågade.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-27 20:24

Tusen tack björn och ni andra.

Skall testa på en gång och se hur det funkar. Återkommer!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-27 20:28

Det funkade utmärkt.

Kanske kan spinna vidare lite på problematiken i den här tråden. Jag hade ju tidigare problem med ÅÄÖ och de finns ju kvar iom. fixet som björn ordnade ovan.

Kan man ändra format på kalendern eller liknande för att smidigt fixa problemet med svenska tecken?

(search / replace funkar ju genom att kolla vad ÅÄÖ heter i en fungerande kalender och sen ersätta de felaktiga tecknen i "VCS"-filen med rätt tecken i något textprogram, men det tar tid och är omständigt om man lägger till nya kalendrar ofta)

Senast redigerat 2005-09-27 20:42
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-24 22:16

Jag har knåpat ihop en applescript droplet för att fixa till åäö i kalenderfilerna från Linköpings universitets schemaserver.

Släpp kalenderfilen över scriptet, så tas ";ENCODING=QUOTED-PRINTABLE" bort och "=E5" byts ut mot "å", osv.
/Per

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-06 22:59

Sweet script!

Jag såg att trixet med ÅÄÖ försvinner om man väljer att tanka hem schemat som en ".zip"-fil. Tror det kan ha med att filen annars döps om till ".ics" att göra, kanske?

Men "ENCODING=QUOTED-PRINTABLE" kvarstår ändå.

1
Bevaka tråden