Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optiska ingångar vs. analoga

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-22 15:24

Jag undrar lite grann över det som är "nytt" på 15"-modellen av den nya powerbooken. Den har tydligen nu utrustats med optisk ingång och optisk utgång. Är det någon skillnad gentemot vanliga digitala utgångar eller är det renare ljud med optiskt. Märks det någon skillnad överhuvudtaget?

  • Medlem
  • 2005-10-22 17:37

Ingen skillnad i kvalité i sig; däremot minskar risken för störningar i kabeln man kopplar till, framförallt om vi pratar lite längre kablar.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-22 18:00

Ah ok, då vet jag det. Tack för det.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-10-23 01:42

en fördel med de optiska är att man kan överföra 5.1-ljud från filmer till surroundrecievers.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-23 02:51
Ursprungligen av VaCUm:

en fördel med de optiska är att man kan överföra 5.1-ljud från filmer till surroundrecievers.

Jo, detta är förstås den stora poängen! Och den stora brist som många har pekat på vad gäller Mac Mini, som många (inklusive undertecknad) skulle vilja ha som mediacenter-dator, är just att den saknar nämnda ljudutgång. Apple's DVD-spelare avkodar nämligen inte själv multikanalsljud, men kan "passa" det vidare via en digital utgång (för avkodning i en A/V-reciever, som sagt).

Sitter själv med en gammal (dec 2003) PB 15''. Till min glädje upptäckte jag dock att VLC avkodar multikanalsljud "internt", varvid jag kunde skicka en 5.1-signal (via FireWire) till mitt externa ljudkort, som har tillräckligt med utgångar för att koppla på 6 högtalare. Hoppas dock fortfarande på en liknande uppdatering av minin...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 13:52

S/PDIF utgång?

Är det en S/PDIF optisk utgång på nya Imac?

Känner någon till en bra optisk till analog S/PDIF konverter ?
Jag tänkte koppla in Imacen till en Bose anläggning och denna har bara coaxial digital in...

Med vänlig hälsning /Esbjörn

Kolla på kjell & co. Har ingen aning om kvalitet osv...

Men det borde väl knappt göra någon skillnad med tanke på att det är digitalt?

  • Medlem
  • 2005-10-24 20:53
  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 13:24

Tack.

Precis vad jag letade efter. denna skall klara 24/96 så det ska inte vara något problem med 5:1 vad jag förstår.
Då borde man alltså kunna få 5:1 ljud ut genom en airport express.

1
Bevaka tråden