Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ta bort moairé och rastereffekter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 13:01

Hej,
Jag sitter med en hög med dåligt inscannade affischer som ska illustera en väggkalender.
Affischerna är från 50 talet och framåt med ganska grovt raster och den lallare som scannade in dem använde naturligtvis inte descreenfunktionen. De är dessutom aningen för lågupplösta, så jag måste interpolera upp dem 50-100% (vilket naturligvis gör rastret ännu mer tydligt). Jag har inte möjlighet att scanna om bilderna. Så nu vill jag ha era bästa tips på hur jag undviker moairéeffekter och hur man tar bort rastret utan att bli av med all skärpa.
Alla tips tas emot med varm hand.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 13:39

Scanna i 150-200%
Filter > Noise > Median.
Radius mellan 1-3.
Image > Image Size (Image > Resize > Image Size in Elements) och scallera ner bilden till önskar storlek. (med bicubic resampling).
Zooma in till 100%.
Filter > Sharpen > Unsharp Mask.
Inställning beror lite på bildens upplösning men ca så här:
Amount 50-100%, Radius 1-3 pixels, Threshold 1-5.

Låter som ett omöjligt uppdrag att få bra om du inte kan få fatt i originalen och scanna om, särskilt som du behöver förstora dem.

Du kan ju testa att köra dem en omgång i Noise Ninja (egentligen till för att minska brus i digitalbilder) och sen ytutjämning eller gaussisk oskärpa i Photoshop och avsluta med lite skärpa enligt Mattias inställningar ovan. Jag brukar få hyfsade resultat med den arbetsgången, men då har jag alltid rejäl oversize medan jag försöker få bort rastret och krymper dem sen till rätt storlek innan skärpning.

http://www.picturecode.com/download.htm.

  • Medlem
  • 2005-10-25 17:18

Oskarpt är oskarpt

I princip är all descreening förstörande. Men det finns en väg runt...

Moiarreen uppstår när ursprungsrastret interfererar med det nya rastret. Så tricket är att inte rastrera igen. Det gör du genom att använda sk stokastiskt eller frekvensmodulerat raster. Snacka med ditt tryckeri om de kan fixa detta. Annars, Byt tryckeri..

Det kan uppstå moairre mellan ursprungsrastret o bildens "upplösning", men det är inte lika vanligt.
prova att göra en utskrift på en bra bläckstråleskrivare (de använder inte vanligt raster) , då får du svar på om så är fallet.

Att ta bort raster med alla filter o scannerinställningar är verkligen en nödlösning.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 14:46
Ursprungligen av Danpe:

I princip är all descreening förstörande. Men det finns en väg runt...

Moiarreen uppstår när ursprungsrastret interfererar med det nya rastret. Så tricket är att inte rastrera igen. Det gör du genom att använda sk stokastiskt eller frekvensmodulerat raster. Snacka med ditt tryckeri om de kan fixa detta. Annars, Byt tryckeri..

Det kan uppstå moairre mellan ursprungsrastret o bildens "upplösning", men det är inte lika vanligt.
prova att göra en utskrift på en bra bläckstråleskrivare (de använder inte vanligt raster) , då får du svar på om så är fallet.

Att ta bort raster med alla filter o scannerinställningar är verkligen en nödlösning.

Det låter helt klart intressant. Behandlar man bilden på något speciellt sätt när man ska trycka med stokastiskt raster eller ligger det helt på tryckeriets och reprons bord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 19:40

De tryckerier som kör Stokastiskt och vet vad de håller p med har anpassat sin repro så att bilder ser likadana ut oavsett rastermetod.

Janne Suhr

  • Medlem
  • 2005-10-27 17:39

Det blir i princip bättre rakt över lag, se det som om du trycker med högre upplösning. Anpassningen görs av repro/tryck partner, det är inget man skall meka med själv. "Normala" bilder bara. En intressant sidoeffekt är att du slipper moirre även i mönstrade textilier etc som vanligt raster ofta genererar (o som du inte ser på skärmen) Lycka till

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-25 18:41

Jag brukar köra enligt liknande/samma linje som Björn Öst. Alltså:
1. Scanna stooort
2. Gaussisk oskärpa tills man är nöjd (kan kräva några försök)
3. Förminska till önskad storlek. Om resultatet inte är bra, gå tillbaka till punkt 2.

Automatiska filter för descreening gör sällan jobbet bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 10:39

Tack för alla tips. Vissa av bilderna var bortom räddning men en del gick att hyfsa till med era tips.

1
Bevaka tråden