Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kevin förklarar den konstiga strömsladden

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Igår skrev vi om den nya strömsladden till Power Macintosh G5 som troligen kommer skapa huvudvärk för många användare - det är en ovanlig modell kallad C19. Vi frågade oss - varför? Kevin från Kalifornien svarar via epost:

"Hello!

Just read your article over at http://media.99mac.se/g5_dualcore/...

Just thought you might want a heads-up on the Powercord thing as you mentioned in the article.

That plug is commonly called a "C19" socket/plug. Whatever's on the other end is what plugs into your wall socket (NEMA 5-15P in North America).

You don't see these cords because typically they aren't required on Desktop computers- because of the current (amperes) that a *standard* Powersource draws.

The C19 plug and its associated standards allow for up to and above 16 Amps of current at 120v, around ~10 Amps for 220v/240v. Typical power cords from any other computer are usually good up to 10A/120v, ~6A/220V.

I see these on telecom equipment all the time, they are typically used in Servers that require the extra oomph from your wall plug (or power plug).

The G5 Dual/Quad probably has a larger startup current from cold boot, so Apple had to beef the Power cord up, and to stay within Spec', they had to swap to a C19 plug as well.

Cheers!
Keven Tipping"

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-20 10:57

Wow, very nice explanation Kevin (or is it Keven?)!

It seems to me that 99Mac just became a little bit more international!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 11:02

Så det lär ju dröja innan vi ser en quad i en pb, haha

Ursprungligen av rob08:

Så det lär ju dröja innan vi ser en quad i en pb, haha

Jo, ett tag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 20:28
Ursprungligen av rob08:

Så det lär ju dröja innan vi ser en quad i en pb, haha

Ja, inte G5 i alla fall.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-10-21 03:27
Ursprungligen av Cypher:

Ja, inte G5 i alla fall.

Jo, det är på gång. Kräver bara lite kompromisser...

Ursprungligen av k3vlar:

Jo, det är på gång. Kräver bara lite kompromisser...

haha! - Den var cool!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-21 09:14

"En sån skulle jag kunna tänka mig!"

Inte!

Den börjar närma sig Portabel

  • Medlem
  • 2005-10-21 21:08

lite OT men ändå...
Eriksson byggde en laptop-PC nån gång då förra seklet var ungt som kunde allt.
Den hade ett löst tangentbord som låg inuti datorn (när den var i hop fälld) dessutom var skrivare inbyggd i den + 2 st 5-1/4" läsarenheter och bäst av allt den hade en standard apparat sladd antar att 6 ampere räckte.

hittade en länk EPPC (Ericsson Portable PC)
http://se.invia.fujitsu.com/veteran/99q4/991113.htm

Ursprungligen av pawh:

lite OT men ändå...
Eriksson byggde en laptop-PC nån gång då förra seklet var ungt som kunde allt.
Den hade ett löst tangentbord som låg inuti datorn (när den var i hop fälld) dessutom var skrivare inbyggd i den + 2 st 5-1/4" läsarenheter och bäst av allt den hade en standard apparat sladd antar att 6 ampere räckte.

hittade en länk EPPC (Ericsson Portable PC)
http://se.invia.fujitsu.com/veteran/99q4/991113.htm

Är det inte en sådan Bollman har?
http://slottet.mine.nu/%7Ebollman/datorer/index.html (scrolla ner lite)

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Är det inte en sådan Bollman har?
http://slottet.mine.nu/%7Ebollman/datorer/index.html (scrolla ner lite)

Jag är imponerad över Bollmans samling. En hel del nostalgi där. De flesta av de modeller jag har gått igenom fanns med.
Och ANS 500 hade jag fullständigt glömt, om jag ens förstod dess existens när den kom. Osäkert...

På PC-sidan har ju MapCom sina Olle-modeller... Lite samma koncept liksom.

Jag ångrar att jag ställde frågan "Why?" i vårt engelska test av G5:an. Vi har fått minst 50 mail från olika jänkare som besvarar frågan om och om igen

Ca 10 A vid start? Är det inte risk att en och annan propp går?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-22 17:14
Ursprungligen av ChrisCraft:

Ca 10 A vid start? Är det inte risk att en och annan propp går?

Har man sk. "tröga proppar" borde det inte vara nåt problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 08:32
Ursprungligen av Zkronk:

Har man sk. "tröga proppar" borde det inte vara nåt problem.

Bör npg inte vara så mycket annan last som är igång när du starar på den säkringsgruppen. Men å andra sidan, hur ofta startar du om?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-25 16:16

16 A överallt

Stickpropp C19 och panelintag C20 har märkström 16 A både i 110 V och 230 V elsystem. Den traditionella proppen C13 och intaget C14 har märkström 10 A i båda fallen. Alltså kan C13/C14 leverera mer effekt i länder med högre spänning, men om man inte vill ha olika kontakter i olika länder så får man dimensionera efter USA/Kanada/Japan.

iBooks transformator använder C7/C8 som är märkt 2,5 A med ett extra bleck för skyddsjorden. Standarden heter IEC 60320.

  • Medlem
  • 2005-10-25 18:29

En sådan kabel finns på Elfa

En sådan sladd finns på Elfa och kostar 114:- ex moms i ental...art nr: 43-328-05

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-22 18:36

Om vi köper ett stort antal nya Power Macar så måste man antagligen starta upp Barsebäck igen.

Tänk på det innan ni lägger er beställning!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-22 18:37

Dåligt av apple att inte tänka på miljön. Fan vad powerpc-processorer suger. Skönt att vi äntligen skall bli av med dem.

Dessvärre drar datorer mer ström än tidigare då komponenterna kräver mer. Då borde hela datorindustrin börja tänka på miljön med tanke på vad en dator av idag kräver jämfört med äldre apparater.

Titta på bärbara och betänkt att en bärbar på 80-talet gick avsevärt längre på ett sämre batteri än vad en modern burk gör.

Ursprungligen av JoakimG:

Dåligt av apple att inte tänka på miljön. Fan vad powerpc-processorer suger. Skönt att vi äntligen skall bli av med dem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-22 21:11

Hur mycket watt drar den vid drift utan skärm?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 14:53

Alltså, om jag tolkar hans förklaring rätt så drar alltså G5:an mer än 1300watt??

Jag tror dock mer på förklaringen att Apple ska kunna tjäna några slantar extra på att sälja egna stömkablar...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-23 15:52
Ursprungligen av RaWeN:

Alltså, om jag tolkar hans förklaring rätt så drar alltså G5:an mer än 1300watt??

Jag tror dock mer på förklaringen att Apple ska kunna tjäna några slantar extra på att sälja egna stömkablar...

Mer än 1300watt för att kallbota den.

Kolla nya Intel Xeonmaskinen, Idle i över 400watt

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 16:31
Ursprungligen av Sidde:

Mer än 1300watt för att kallbota den.

Kolla nya Intel Xeonmaskinen, Idle i över 400watt

Om man tittar på den här recensionen [1] av Paxville (dualcore Xeon) så drar hela systemet strax över 400w på fullt blås, så därför tycker jag nog att säg 1000-1500w känns otroligt mycket.

[1]: http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=paxville&page=3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-23 17:24
Ursprungligen av RaWeN:

Alltså, om jag tolkar hans förklaring rätt så drar alltså G5:an mer än 1300watt??

Om man går efter matte formel: spänning gånger ström ger watt.

Dvs A gånger I= W

Det skulle ge 10A x 220V = 2200 W ! !

Därför är det bra att ha tröga säkringar, samt skärmen bör vara påslagen före datorn

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 17:41
Ursprungligen av REP:

Om man går efter matte formel: spänning gånger ström ger watt.

Dvs A gånger I= W

Det skulle ge 10A x 220V = 2200 W ! !

Därför är det bra att ha tröga säkringar, samt skärmen bör vara påslagen före datorn

Det jag räknade på var maxeffekten för den gamla typen av sladd (max 6A vid 220v), dvs 1320watt, och antog att den alltså måste suga mer effekt än så för att kablaget skall behöva uppgraderas.

Hur det än är, mycket blir det iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-23 17:46
Ursprungligen av RaWeN:

Det jag räknade på var maxeffekten för den gamla typen av sladd (max 6A vid 220v), dvs 1320watt, och antog att den alltså måste suga mer effekt än så för att kablaget skall behöva uppgraderas.

Hur det än är, mycket blir det iaf

Det är därför kabel ser konstigt ut här i Sverige

Bevaka tråden