Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 DualCore och FCP 4.5 - varning!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-10-25 21:05

Jag tänkte bara säga detta som en varning till andra!
Köpte igår en sprillans ny G5 2.3 Dual core-maskin. Gissa om jag blev besviken när FCP 4.5 inte gick att starta på denna nya burk! FCP 4.5 kräver (tydligen) AGP-grafik och det är det (uppenbarligen ) INTE på de nya Macarna. Har idag varit i kontakt med återförsäljare och Apple och det enda som hjälper är att uppdatera till FCP 5.0. Ingen medkänsla från Apples sida inte - "vi kan inget göra..." (visst f-n skulle dom det om de bara ville!)
Känns lite tungt att pynta ytterliggare tusenlappar för att få det hela att funka igen...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-25 21:16

Hur du fixar FCP 4.5 för de nya macarna (och för de gamla med PCI grafik - detta är ett gammalt hack som nu har fått en ny funktion)

http://www.xlr8yourmac.com/feedback/final_cut_pro_on_old_macs.html

Control-Click on the Final Cut Pro application and select show package contents.
Open the contents folder and open info.plist.
Search for AGP replace it with PCI.
Save and close the file.
Open FCP4, and voila it works.

Senast redigerat 2005-10-25 21:52
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-10-26 14:40

Tack, tack, tack! Det funkar och jag slapp pröjsa.!Underbart. Fast jag tycker fortfarande att Apple borde ta sitt ansvar - jag tycker inte jag gjort fel.
/ola

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-26 15:39

Apple har nyligen släppt uppgraderingar för Final Cut Express HD 3.0.1, Final Cut Pro 5.0.3 och resten av Studio programmen.

Final Cut Pro HD (4.x) är en "gammal" och idag utgången produkt och de (apple) har ju "löst" problemet genom att du kan uppgradera till 5:an. Jag skulle inte räkna med att det kommer en FCP 4.5.1 för de som kör med de nya G5or.

Så är ju verkligheten i de allra flesta företag. Inte fixar Microsoft eller Macromedia nya versioner av gamla program bara för att en ny flashig burk dykt upp på marknaden.
Så har i alla fall jag fått uppfattningen, jag säger inte att det är korrekt, bara att det i de allra flesta fall är den bistra verkligheten.

I detta fall var det ju tack gode gud enkelt fixat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 16:15

Frågan är den om ens Final Cut Pro 4.5 officiellt funkar i OSX Tiger, så redan där har man "droppat" supporten för produkten. Kan tyckas bittert, men köper man "nytt" så får man ibland göra det på hela linjen man jobbar med.

När vi är inne på den linjen så är Apple/OSX/Final Cut enormt "öppet" ändå jämfört med andra lösningar (AVID's program är ofta funkis i en OS-version. 10.4.1 eller dyl).

Ursprungligen av audiola:

...Apple borde ta sitt ansvar - jag tycker inte jag gjort fel. /ola

Jag tycker nog att det är upp till var och en att kontrollera om ett gammalt program fungerar i en ny dator, innan man går ut och köper den nya datorn. Eller vara beredd på att bita i det sura äpplet och köpa uppgraderingar till de gamla programmen.

Var ska programtillverkarna annars dra gränsen? Ska man släppa uppdateringar till ALLA gamla versioner av de gamla programmen, så att alla de versionerna fungerar på alla nya datorer? Eller bara till programversioner från det senaste året? Eller 2 år? Eller 5 år?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-10-27 15:23

[QUOTE="Jesper Ohlsson"]Jag tycker nog att det är upp till var och en att kontrollera om ett gammalt program fungerar i en ny dator, innan man går ut och köper den nya datorn. Eller vara beredd på att bita i det sura äpplet och köpa uppgraderingar till de gamla programmen.

Jag kollade faktiskt allt jag kunde och hittade inte någonstans info om att det inte skulle funka. I efterhand har jag, via min återfösäljare, fått reda på att info faktiskt fanns kring detta, men på en mycket undangömd plats (på Apples sajt) för mig som "vanlig" konsument. Jag tycker jag har gjort vad som kan förväntas av mig som köpare inför ett köp.
Med risk för att bli brännmärkt för evigt i detta forum vill jag påstå att många Mac-ägare verkar märkligt lojala med Apples (och uppenbarligen också andra tillverkares) brist på kund- och servicekänsla. Om jag behandlade mina kunder på ett liknande sätt så skulle sannolikt inte många av dom finnas kvar idag.
Mvh
/ola

När man gör en beställning av en ny dator, menar du då verkligen att Apple borde gå ut och säga:
"Om du köper den här datorn så måste du tänka på att du måste ha minst version 5.0 av Final Cut Pro, och minst version 2.0 av programmet XXXXX, och minst version 3.0 av programmet YYYYYY, och minst version 4.0 av programmet ZZZZZZ, (osv osv osv osv)"

Ja, det hade ju varit en otroligt bra kundservice om de hade gjort så, men är det inte lite överdrivet att kräva det av dem?

Jag är lite nyfiken på var informationen fanns på deras sajt? Hur undangömd var den? Länk?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-10-27 16:17

Nej Jesper, du har kanske rätt - det blir orimligt att tala om alla undantag för alla möjliga program och versioner. MEN jag tycker ändå att Apple och för all del andra tillverkare borde vara mer tillmötesgående mot sina kunder - varför ska allt ansvar ligga på mig som, i slutänden, försörjer dom? Vad had det kostat dom att få en nöjd, i stället för sur och missnöjd, kund? En nöjd kund handlar igen och igen och igen...

Här har du länken till det "gömda" dokumentet.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302667

/ola

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-27 16:43

Läser du på din FCP 4.x kartong så står det att den kräver en AGP Mac, de nya macarna är inte en AGP Mac = det funkar inte med FCP 4.x på den nya datorn (utan du hackar i inställningarna).

Så det står redan ju svart på vitt att din nya dator inte uppfyller kraven för ditt program.
(sedan kan ju Apple skriva ut tydligare att det inte funkar, alla är ju inte vana att läsa och hitta TIL dokument på deras web)
Ett tipps innan du gör sådana här stora inköp att besöka Apples forum, LAFCPUG.org, 2-pop.com, creativecow.com m.fl. för att se om någon annan har haft problem och få råd vad du skall tänka på vid ditt köp.

TIL = Tech Info Library

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 00:06

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302667

Tog mig 1 minut att hitta på Apples support-sidor. Men visst är otroligt irriternade när sådant där händer! Jag råkade ut för ett liknande problem med FCP 1 till FCP 4 när jag köpte en uppgradering till 4:an till en PowerBook 12".

(FCP 4 uppgraderingen kräver att du installerat och startat FCP1 i OS9, PB12" kunde inte köra OS9)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-28 00:26
Ursprungligen av Erik.dv:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302667

Tog mig 1 minut att hitta på Apples support-sidor. Men visst är otroligt irriternade när sådant där händer! Jag råkade ut för ett liknande problem med FCP 1 till FCP 4 när jag köpte en uppgradering till 4:an till en PowerBook 12".

(FCP 4 uppgraderingen kräver att du installerat och startat FCP1 i OS9, PB12" kunde inte köra OS9)

Det borde varit FCP 3, 4:an var väll den första som inte behövde en redan installerad äldre version på HDn för att uppgradera (utan frågade efter det äldre s/n vid installationen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 00:32

Mjae, är ganska säker på att det var så. Probelmet tror jag låg i att vi hade 1:an original, 3:an upgrade och 4:an upgrade. Alla krävde en tidigare fungerande version av FCP. Och vi kunde inte få in 3:an heller så.

Jag håller fortfarande inte med dig. Varför är tycker du vi är för lojala mot Apple bara för att dom lägger ansvaret på kunden i detta fall? Jag tycker det är orimligt att Apple ska hålla koll på alla programvaror så att dom kan varna för nya datorköp, tycker dom var "tillräckligt" klara i texten där det stod att det krävdes AGP-mac.

Det bör tilläggas att jag tycker det är tråkigt att du hamnade i denna situation. Inte roligt alls att hamna i den där sitsen. Men jag kan tycka att du för ett icke helt validt resonemang i din ilska.

Vi har dock båda rätt till våra egna åsikter. Tack gode gud.

1
Bevaka tråden