Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spegla hela hårddisken?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 09:09

Stötte på lite problem igår kväll...

Jag försökte göra backup på hela min hårddisk (20GB) igår, utan lyckat resultat. Jag vill föra över den till en FW-disk med 55GB ledigt.

-Jag bootade verktygsprogrammet skivavbildning på installationsskivan, och det funkade ju bra ända tills det visade sig att övre gräns var 2GB. Funkade inte alltså.

-Carbon Copy Coner finns inte för 9:an. Finns det andra program? Jag har Retrospect express, men har inte lyckats genomföra hd-spegling med det programmet tidigare, verkar vara mer ett backupprogram för arbetsdokument.

-Slutligen försökte jag helt enkelt dra över HD-mappen i sin helhet (ca 10GB) men då sa datorn ifrån, att det behövdes ytterligare 40GB ledigt på extern disk. Skulle det alltså behövas ca 100GB för att spara 10GB? Nån jättelik temporär cache eller vadå?

Har någon nåt bra tips på hur man speglar över hela disken. Jag vill kunna boota OS9 från FW-disken om det är möjligt. Skall stoppa i en större hårddisk i powerbooken med OSX, men fortfarande ha kvar gamla disken med OS9 i sin fungerande konfig. Datorn heter 400MHz TiBook.

hej/Christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 10:20

48 har läst, men ingen vet nåt? hmmm...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 10:22
Ursprungligen av chform:

48 har läst, men ingen vet nåt? hmmm...

Om det är Mac OS 9 är det ju bara att markera allt och kopiera till den andra disken.
Försök med att formatera den andra disken först, det kanske ligger en massa osynligt jox på den.
Alternativt, ta några mappar i taget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 10:31

Jag har som sagt testat det, verkar skumt att 10GB inte ryms på en FW-disk som ska ha 55GB ledigt. Det övergår mitt förstånd. Jag har endast använt den externa disken för backup, alltså endast kopplat in den när jag sparat över, så jag tvivlar att det skulle ha hamnat en massa skräp på den.

Men det får kanske bli mapp-för-mapp varianten.

tack

Hfs/hfs+

Kanske kan det vara så att den externa hårddisken är formaterad som HFS (Mac OS standard), istället för HFS+ (Mac OS extended). Detta innebär isåfall att blockstorleken blir blir onödigt stor (småfiler tar upp ett antal Mb då de tar upp minst ett block på hårddisken).

//Johan

1
Bevaka tråden