Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontaktkartor?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet att det finns en del olika sätt att få fram kontaktkartor, bla Photoshops ContactSheet. Dock har jag kollegor som jobbar ofta med att skriva ut kartor och då kommer Photoshops funktion vara för långsam. Finns det nån som vet nåt snabbare alternativ? Jag provade även Qpict 6.1. Med 100mbit nätverk, G5'a klient, Dual Xserve som server där bilderna ligger, så gick ändå skapandet av miniaryrerna sakta.. typ 1 bild/sekund, om ens de..

Så. Finns det nåt fint sätt att göra detta i raketfart?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 10:46

Kolla in Apple's nya, "Aperture"..

http://www.apple.com/se/aperture/

-Torkel

Hehe.. aningens overkill kanske för att bara göra kontaktkartor??

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-28 11:22

GraphicConverter har väl sådana funktioner?

• Oregistrerad
  • 2005-10-28 13:12

Jag kör Cacidi Contact Sheet 4 som plugin till Indesign CS2. Tyvärr har 4:an lite buggar (t.ex monteras aldrig sista bilden i en mapp, den får man komplettera med själv). Annars är det ett smidigt progg tycker jag...

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 13:22

iView Media Pro gör kontaktkartor och även små presentationsmoviesar i QT-format.

• Oregistrerad
  • 2005-10-28 13:29

å de kan ju även presenteras som websidor.... använder den funktionen nästan dagligen. Oerhört smidigt.

• Medlem
  • Haninge
  • 2005-10-28 14:02
Ursprungligen av Johan S:

Vet att det finns en del olika sätt att få fram kontaktkartor, bla Photoshops ContactSheet. Dock har jag kollegor som jobbar ofta med att skriva ut kartor och då kommer Photoshops funktion vara för långsam. Finns det nån som vet nåt snabbare alternativ? Jag provade även Qpict 6.1. Med 100mbit nätverk, G5'a klient, Dual Xserve som server där bilderna ligger, så gick ändå skapandet av miniaryrerna sakta.. typ 1 bild/sekund, om ens de..

Så. Finns det nåt fint sätt att göra detta i raketfart?

Hej Johan;

Jag har samma uppfattning som du, om man automatiserar en mapp med 360 bilder till kontaktkartor á 36 bilder blir det 10 seperata kartor att spara. Jag har lagt in en såkallat feature request på Adobes userforum att kunna spara som en enkelt men flersidig PDF. Än så länge är mitt förslag att du gör kartorna i 200 dpi i A4 och spar som jpg i grad 8 som progressiva. När du väl har sparat tar du in samtliga filar i Acrobat Pro och spar som PDF (File>Create PDF>From Multiple Files), den blir relativ zoombar och inte värst tung....Undrar om man skulle kunna spela in automatiseringen som ett macro och sedan köra den i ett droplet, då skulle man slippa all sparande. Ska testa, och återkommer!

Mikkel Ørstedholm

Senast redigerat 2005-10-28 14:23

Har testat några olika program för att göra kartor idag, många av dessa fixar att förhandsutskriva en pdf på många sidor direkt.. Utan omvägar via Acrobat. Eller.. det är ju egentligen OSX som gör förhandsvisningen till PDF, men det fungerar iaf bättre än Photoshops variant.

Bla. ThumbPrinter och ChronoPhoto..

1
Bevaka tråden