Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router vs. basstation?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-28 11:00

Har flyttat och tanker nu satta upp ett tradlost natverk. Naturligtvis tankte jag da kopa en Airport Extreme, men nar jag laser forra numret av Macworld sa star det att Extreme ar en sk basstation och inte en router vilket tydligen gor ngn skillnad som jag inte forstar. De skriver ocksa att en router ar bast ....

Snalla ngn upplys mig innan jag handlar!

Aldrin

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-28 11:33

En Apple Extreme basstation är också en slags router, men är avsedd för trådlöst nätverk.

Netgear och D-Link m fl har routers som både fungerar som basstationer för trådlöst nätverk och kopplingsstation för trådbundet nätverk, eftersom de dessutom har inbyggda switchar med vanligtvis fyra portar (går att koppla in ännu fler enheter med hjälp av ytterligare hubbar/switchar).

Då kan man kombinera ett antal stationära datorer via vanligt trådbundet ethernet och trådlöst kopplade datorer i samma lokala nät.

Jag rekommenderar Netgear.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 13:13

Airport Extreme är absolut en trådlös router, inte bara en accesspunkt. Den har både en WAN och en LAN port! Airport Express som bara har en nätverksport kan man välja om den ska funka som WAN (router) eller LAN (accesspunkt) - dvs Expressen kan du inte samtidigt koppa icke-trådlösa datorer till OM du vill använda routerfunktionaliteten.

Lycka till med ditt köp!

Jag använder min Apple Base som router till det trådbundna nätverket likaväl som trådlöst.

Så nog är det en router i den allt!

- Slice -

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-28 15:35

Om något är en "router" eller inte, avgörs inte om man kan köra trådlöst eller trådbundet, utan om det finns en routing-funktion som kan "routa" IP-paketen d v s skicka dem vidare till rätt adress på det lokala nätverket.

Nu finns det tydligen en LAN-port på AirPort Extreme, vilket det inte gjorde på de tidigare modellerna.
Så det går att koppla in routern både trådbundet och trådlöst. AirPort express däremot saknar LAN-port och kan därför endast anslutas trådlöst på LAN-sidan. Men den är en router lika väl för det.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-10-29 08:41

Köp dig en AitPort så du slipper Netgear som bara rapplar och lägger av just efter garantin har gått ut

  • Oregistrerad
  • 2005-10-29 09:16

Min erfarenhet är naturligtvis begränsad, men min första besenhet var en AirPort från Apple. Den hade dålig räckvidd och gick dessutom sönder ganska snart. Efter det köpte jag en Dlink som hade bättre räckvidd och var mycket mer prisvärd. Jag körde ett bra tag med den innan jag bytte ut den till en Belkin med 54 MBit istället för Dlinkens 11 MBit. Min Belkin fungerar väldigt bra och eftersom huset är byggt av sten och jag vill ha bra mottagning i hela huset köpte jag en till likadan. Den ena agerar router och accesspunkt, medan den andra är inställd på att enbart vara accesspunkt. Funkar jättebra!

1
Bevaka tråden