Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är .APE för format?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har stött på ljudfiler i ".ape". Vad är detta för format och går det att konvertera på nåt sätt i Macen?
Vilket/vilka program i så fall?

Senast redigerat 2005-05-16 15:53

.ape är ett format skapat av http://www.monkeysaudio.com/

Enligt deras hemsida så:
"Monkey's Audio for Apple and Linux is on the way. If you'd like to help, check out the Developers section."

Senaste uppdateringen av programmet verkar vara från April 2004, så jag vet inte hur pass seriöst det verkar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-16 19:43

Jag har sedan några år tillbaka använt mig av ljudformatet .ape ganska ofta.
Med enkla ord kan man jämföra det med mp3 formatet vilket är relativt vanligt idag.
Den stora fördelen med ape är att det är lossless med vilket menas att ingen information försvinner i komprimeringen av ljud. då mp3 tar bort stora mängder av ljudinnehållet i en ljudfil, där det pratas om att det inte är något man kommer höra...vilket är till mycket sant..men inte när man lägger ihop flera ljudfiler och nya ljud uppstår.
Så är .ape formatet någon ersättare till mp3 i framtiden?
njeah det skulle jag knappast tro, men varför är det bra då?

Jo t.e.x då jag sitter med flera ljudspår i en mix som jag skulle vilja skicka till min låtskrivar partner i australien. Grunden inom inspelning är juh att spela in med så bra kvalité som möjligt och sen när allt ihoplagt mixa ner det i lägre upplösning t.ex 16-bitar cd kvalité.
Ska jag skicka alla mina Wav filer på 500Mb då kan det ta ganska mycket tid och utrymme med full kvalité. Där kommer ape in och man kan komprimera nästan lika bra som mp3 utan att någon information försvinner...precis som när man använder sig av zip för att komprimera datafiler. Dock så är inte zip komprimering inte optimerat för att komprimera ljud och är knappast till någon nytta.
zip: 91% av tidigare storlek
ape: 53,6%

Så att ta .ape formatet seriöst jo det tycker jag man bör, om man nu har nytta av det.

Tack dimmu för förklaringen!
Det verkar finnas gott om liknande format t ex ".shn",. "flac" etc.
Jag upptäckte att jag faktiskt hade ett verktyg redan som klarar att konvertera
ape-formatet (+ flac, shn mm). Det heter xACT och kan laddas ner på
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21952.
Har gjort en del FLAC-konverteringar till AIFF med gott resultat.

Mvh

Martin

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 12:00

PureMusic Audio Player 1.1 sökes

PureMusic Audio Player 1.1 ska kunna spela ape.

Men jag hittar inget program, den sida den skall finnas på är borta!

En.mac sida, så är det någon som har sparat en kopia?

http://www.macupdate.com/info.php/id/15963

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 12:09

Bara så ni vet, Apple har sitt egen lossless-format i iTunes, Apple Lossless.

1
Bevaka tråden