Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vit platta bakom monterade CMYK bilder i Indesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem som någon här kanske kan hjälpa mig med?
Jag jobbar i Indesign med ett jobb där jag behöver använda en Pantone färg som bakgrund.
När jag monterer en cmyk bild på denna bakgrund o sedan väljer skugga så får jag en vit platta bakom bilden när jag gör en pdf. Men om jag tar bort skuggan eller byter ut bakgrundsfärgen till CMYK istället för Pantone så försvinner den vita plattan. Har någon nåt bra tips hur jag skall lösa detta. Behöver nämligen behålla Pantone färgen på bakgrunden för att få ett bättre resultat vid tryckning.
Bifogar 2 bilder så att ni kan se mitt problem.
Bild1= CMYK bakgrund
Bild2= Pantone bakgrund

Mvh
Bertil

Du ska alltså köra jobbet som ett 5-färgsjobb? För att det ska visas rätt i Acrobat måste du aktivera "förhandsvisa övertryck" i avancerat-menyn. För tryckeriets del gäller det att ha rippen rätt inställd så att den säkert kör ut skuggan med övertryck mot pms-färgen.

Hej Björn!

Tack för ditt svar!!
Ja det skall köras som ett 5-färgsjobb. Testade att aktivera "förhandsvisa övertryck" va bra det blev!!
Skall prata med tryckeriet så det inte ställer till något problem för dom.
Men när jag skall skicka ett korrektur till kunden, som bara har Acrobat Reader blir det väl problem för dom kan ju inte ställa in så att dom kan se övertrycket. Har du något tips där?

Mvh
Bertil

Ja, i export/eller utskriftsdialogen beroende på hur du gör pdferna, så finns en kryssruta för simulera övertryck. Då ska det se rätt ut även i readern, men glöm inte kryssa ur denna innan du gör tryck-pdfen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 18:33

Du kommer att få problem i gränsskiktet där skuggan appliceras. Där kommer det att bli en CMYK bild och stor risk för nyans skillnader.

Om du tvunget ska ha en dekorfärgsplatta får du lura InDesign och be tryckeriet köra ut i två omgångar. En mot vitbakgrund med bild och skugga, sen med bara plattan utan bild och skugga. Då får de fem plåtar som går att trycka på det sätt du önskar.

Prova att köra en sådan separation mot din laserskrivare så ser du vad jag menar.

Janne Suhr

Ursprungligen av jannes:

Du kommer att få problem i gränsskiktet där skuggan appliceras. Där kommer det att bli en CMYK bild och stor risk för nyans skillnader.

Nej, så ska det inte bli. Om du kollar igenom plåtarna i Acrobat med ett liknande upplägg som Bertil har så ligger dekorplåten helt orörd, inget av den omvandlas till CMYK vad jag kan se. CMYK-plåtarna ser ut som bilden med den vita plattan i bakgrunden, men dekorfärgen ligger snyggt och prydligt som den ska om man tittar på den plåten för sig. Men man får förstås inte ha klickat i simulera övertryck när man skapar tryck-pdfen.

Hej!

Testade att bocka i simulera övertryck i utskriftsdialogen innan den skickades till Distiller.
Men den vita plattan fanns kvar ändå. Får väl konvertera till CMYK när jag skapar pdf filen då försvinner ju problemet. Det är ju bara ett korrektur till kunden, tror inte att dom kan se någon skillnad.

Skall testa det som jannes skrev med att köra ut separation från Indesign o se hur det ser ut.
Bakgrunden till mitt problem är att vi idag låter tryckeriet köra dessa jobb som CMYK men det blir ganska så stora färgvariationer på den blåa bakgrunden. Det blir inte så snyggt med tanke på att vi har ungefär 45 olika förpackningar som skall ha samma blåa bakgrund.

Mvh
Bertil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 18:21
Ursprungligen av Bertil Nygren:

Bakgrunden till mitt problem är att vi idag låter tryckeriet köra dessa jobb som CMYK men det blir ganska så stora färgvariationer på den blåa bakgrunden. Det blir inte så snyggt med tanke på att vi har ungefär 45 olika förpackningar som skall ha samma blåa bakgrund.

Mvh
Bertil

Då ska du ställa krav på att de trycker enligt en standard där DU bestämmer att de ska hålla en viss punktförstoring. Be att få tryckark med mätstripar på så att man kan kontrollera hur de trycker. Ett tryckeri som har koll på detta får inte särskilt stora variationer.

Risken är att de även misslyckas med Pantonefärgen och får stora variationer även med den.

Janne Suhr

Testade att köra ut separationen via laserskrivaren, det verkar som att det ser bra ut.
Bifogar en scannad utskrift.

1
Bevaka tråden