Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket ljudkort ska jag välja till iBook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en 14" iBook med 1 GB minne och ska skaffa ett ljudkort till den.

Vad rekommenderas? Jag behöver minst 4 ljudingångar och lika många utgångar + MIDI in och ut (för att använda mina gamla hårdvarusynthar tänkte jag!). Helst hade jag velat ha en lösning typ EMU 1616 (som går via PCMCIA-kort, så man kan spara FireWire-porten till exempelvis en extern hårddisk), men nu funkar det ju dessvärre bara till PC. Blä.

Någon som har några bra tips? Helst inte över 5000 hade jag tänkt....

Givet att jag vill koppla in både en extern hårddisk och ett ljudkort, vilket är bäst; att sätta en "split" på FireWire-porten (har hört att det inte är särskilt dyrt) eller att koppla in den ena enheten via USB (som väl är avsevärt långsammare)?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 02:07

På Zynth zone fanns en del länkar. Ev, kan du finna PCMCIA här som även fungerar på iBook, de skall enl. uppgift fungera på Powerbook ialla fall:

http://www.digigram.com/
http://www.rme-audio.com/english/hdsp/cardpci.htm
Echo har ett kort som heter Indigo IO

Annars kan du ju alltid använda PCMCIA-portern för att skaffa en FW-buss till, på så sätt kan du nu välja bland så många fler ljudkort än om du begränsar dig till PCMCIA kort.

Ursprungligen av DanAbnormal:

Givet att jag vill koppla in både en extern hårddisk och ett ljudkort, vilket är bäst; att sätta en "split" på FireWire-porten (har hört att det inte är särskilt dyrt) eller att koppla in den ena enheten via USB (som väl är avsevärt långsammare)?

Firewire funkar ju utmärkt att koppla i serie så att ha t ex dator - HD - FW-ljudkort är inga problem.
Visst, man brukar inte rekommendera att göra på det viset men jag körde så ett tag utan minsta problem!

Ehhh... Finns det en pccard-plats på 14" iBook överhuvudtaget?

Kollar man på apples sida så finns det inte på de nya i alla fall.

Usb är ett alternativ, antingen till hårddisken eller ljudkortet.

Senast redigerat 2005-10-29 16:26
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 06:28
Ursprungligen av irrelogical:

Ehhh... Finns det en pccard-plats på 14" iBook överhuvudtaget?

Nej, det har du så rätt i, tänkte inte på det..........i mitt förra inlägg.

Edirol har ett par kort som finns både i USB och FW-version som borde kunna passa. Inte är de så dyra heller.

Tack för alla svar.

Det är inte helt lätt det här. Det perfekta kortet för mina behov verkar helt enkelt inte finnas i den här prisklassen såvitt jag kan se. M-audio Firewire 1814 verkar rätt bra men saknar MIDI-portar vilket man i så fall får köpa extra, och kortet kostar redan över 5000..... Det kanske är bästa att avvakta lite, det dyker ju upp nya prylar hela tiden.

Ursprungligen av DanAbnormal:

M-audio Firewire 1814 verkar rätt bra men saknar MIDI-portar vilket man i så fall får köpa extra, och kortet kostar redan över 5000.....

Visst har den MIDI-portar! En in och en ut för att vara exakt.

Ursprungligen av DaPhox:

m-audio låter illa.

Njae, det där var väl att ta i. SÅ illa låter de inte! Visserligen har jag själv numera gått över från M-audio till Presonus (någon som vill köpa mitt M-audio FW-410 för 2500 kr? ) men ljudkvalitén var inte den primära orsken till bytet. Fast visst låter presonusen lite bättre.
Som ett ytterligare tips kan jag nämna att senaste numret av Studio testar ett gäng ljudkort i den prisklassen (må vara att jag själv inte riktigt håller med om alla deras bedömningar..).
Sammanfattningsvis: Det jag försöker säga är alltså att jag inte tycker att M-audio är fullt så dåliga som en del påstår men jag håller med om att det finns bättre val.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 12:31

m-audio låter illa. (finns flera trådar om ljudkort bara du söker lite).

Jo, jag har läst Studios test men vet inte om jag blev så mycket klokare. Många av korten går bort av olika anledningar (PCI eller PCMCIA, för få ingångar etc). Det blev inte så många kvar.

Det var där jag fick för mig att Firewire 1814 saknar MIDI, på bilden fins det inga sådana kontakter på den i alla fall (dock en serieport för MIDI-anslutning) men det följerkanske med en kabel?

Ursprungligen av DanAbnormal:

Jo, jag har läst Studios test men vet inte om jag blev så mycket klokare. Många av korten går bort av olika anledningar (PCI eller PCMCIA, för få ingångar etc). Det blev inte så många kvar.

Det var där jag fick för mig att Firewire 1814 saknar MIDI, på bilden fins det inga sådana kontakter på den i alla fall (dock en serieport för MIDI-anslutning) men det följerkanske med en kabel?

Ah, 1814 använder visst en s.k. "breakout cable" där midi-portarna sitter (det är alltså inte en serieport i traditionell mening (även om den naturligtvis rent tekniskt använder ett serieprotokoll)).

Testet i Studio är nog bra, men det är utfört på en windows-maskin och jag skulle vilja påstå att inte riktigt alla deras resultat är applicerbara på mac. T. ex. skriver de att drivarna till M-audio FW 1814 är bra medan drivarna till Presonus Firebox är dåliga -- Detta gäller inte för mac!!! Men återigen är det förstås min personliga åsikt och erfarenhet, men jag påstår att till mac så är presonus-kortet minst 100 ggr bättre...

Senast redigerat 2005-10-31 09:15
  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 08:22

Har du tittat på Edirol FA-66? Det verkar vad jag förstår ha det du behöver inom det prisintervall du angav. Om du tittat, men ändå inte vill ha, kan du säga varför, då detta kort ligger bra till på min egen inköpslista, så det skulle vara intressant att höra vad du anför emot.

Vidare, så finns ju ESI Quata-Fire 610 som även det har vad du angav till ett pris inom intervallet.

Ursprungligen av thomasti:

Testet i Studio är nog bra, men det är utfört på en windows-maskin och jag skulle vilja påstå att inte riktigt alla deras resultat är applicerbara på mac. T. ex. skriver de att drivarna till M-audio FW 1814 är bra medan drivarna till Presonus Firebox är dåliga -- Detta gäller inte för mac!!! Men återigen är det förstås min personliga åsikt och erfarenhet, men jag påstår att till mac så är presonus-kortet minst 100 ggr bättre...

Ok, givet informationen ovan så känns Presonus Firebox som ett vettigt alternativ. Det har de portar jag behöver och dessutom ingår Cubase LE. Om Studios test inte stämmer för Mac så ska man nog akta sig för att titta för mycket på det.

Jag blev avrådd från Edirol, men jag minns inte riktigt varför (kanske dåligt ljud, jag minns inte, någon som har någon kommentar?). Jag ska kika närmare på den själv och skapa mig en uppfattning.

ESI Quata-Fire 610 kände jag inte till. Verkar vara likvärdig med Edirol FA-66 fast en femhundring biligare. Absolut värt att kolla upp tycker jag!

Det verkar inte ingå något program till någon av dem dock.

1
Bevaka tråden