Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program lämpar sig för att skapa musik via usb-synth

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-01 12:13

Jag har alltid spelat rock i alla dess former - trummor, gitarr och bas. Det jag vill prova på nu är att spela in lite mer elektronisk musik med min mac. Jag kommer att införskaffa mig en hyffsad usb-synth och jag undrar vilket program lämpar sig bäst för detta ändamål.

Jag har provat på Garageband men undrar om inte det är lite för simpelt - jag menar kan man importera egna instrument, sampla saker och spela på synthen.

Nån som har tips så är jag tacksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 13:39

billigast
Köp tidningen Computer Music i en välsorterad pressbyrå. På den medföljande CD/DVDn finns gratis studioprogram. Jag tror att de fungerar på Mac och jag tror att bland annat en sampelsynt ingår.

överkomligt
Köp Logic express för 3000:- om du inte har studentrabatt. (Cubasis är ett annat alternativ.)

dyrare
... eller köp full Logic för typ 10,000:- (Eller en full Cubase).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-01 13:42

Tack för tipsen. Jag har lekt lite med en låt som Trent Reznor från Nine Inch Nails gett ut. Låten i sig är inspelade i Pro Tools men han har sen exporterat över den till Garageband.

Är Garageband helt ute ur bilden om man vill få till nånting riktigt bra?

Såvitt jag vet så är det inte det! Dessutom så följer det ju med datorn om du köper en ny!

Sampla saker vet jag inte om du kan, men du kan köra mjukvaruinstrument som är i au-format. Spela på synthen kan du såklart!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-01 16:15

Jo det är ju ett stort plus - köper man en ny dator så följer det med = ingen extra kostnad för mjukvaran.

Jag får experimentera mig fram tror jag; så jag börjar i Garageband. Tack för svaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 19:37

Om du följer länken till Computer Music som jag gav tidigare kan du där ladda hem en kom-igång-guide för Garage Band (PDF).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-01 20:17

Toppen, precis vad jag behövde; en lite introduktion. Tack och tack.

1
Bevaka tråden