Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.3 fryser burken intermittent..

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, installerade uppdateringen 10.4.3 igår efter hoppfulla förväntningar. Tyvärr blev alltihop pannkaka, åtminstone verkar det så - irriterande frysningar uppstår med vissa mellanrum. Dessa frysningar existerade inte innan uppdateringen. (Installationen av 10.4.3 var dock helt smärtfri, det gick smooth.)

Var 60-120 sekund ger datorn upphov till tillfälliga frysningar på 10-20 sekunder. Allt blir segt som sirap. Muspekaren laggar å det grövsta, iTunes slutar spela och jag kan bara titta på - och fattar ingenting. Frysningarna inträffar med relativt ojämna mellanrum som det verkar, helt oberoende av vad jag gör. De uppkommer oavsett om jag surfar, skriver i Word eller kollar email. Vad kan detta bero på - om det INTE är uppdateringen som spökar?

Jag har reparerat skivbehörigheterna, rensat plistfiler och kört Cocktail flera gånger utan märkbart bättre resultat. Jag är mycket frustrerad!

EDIT: Kan tillägga att mitt system är ganska fräscht, jag har inte kört in speciellt många program. Badbollar inträffar dessutom lite då och då, för till synes mycket enkla uppgifter - typ öppna mappar, byta namn på objekt etc, etc. (Allt detta på en sprillans iMac G5, 20-tummare@2GHz).

Senast redigerat 2005-11-02 01:45

Minnesproblem kanske? Eller något program som går i bakgrunden t.ex. någon dashboardwidget?
Nätverksproblem.
Har själv uppdaterat 10.43 på en hel del olika macar och har inte märkt några problem än.

Nej, inga minnesproblem. Hårdvarutestet avslöjade inga fel i höstas under 10.4.2. Inga speciella widgets körs heller, bara tre kom-ihåg-lappar och valutakonvertern. Nätverksproblem, tror du? Nätet verkar synnerligen stabilt (sitter på en Sunet-lina).

Ett eventuellt nätverksproblem behöver ju inte ha med Sunet att göra.
Hur är det med hårddiskutrymmet? Några p2p program igång?

172,62Gb ledigt, inga p2p-program igång. Streamar webbradio från soma.fm men använder utöver detta inte nätet än till några refreshar på 99mac då och då. Skumt är det i alla fall.

Ursprungligen av Snabeldrake:

172,62Gb ledigt,

Hur mycket har du ursprungligen? Jag har 1 GB och av det är 852,4 ledigt och inget problem av den arten du har. Som jag har förstått det hela: lite RAM = stor swapfil => seg dator!?

Nej nej, jag har 1536Mb (1,5Gb) installerat RAM. (173Gb vore lite mycket. Man blandar lätt ihop det när man är trött.) Jag har omkring 500Mb RAM ledigt. Swapfilen är runt 8Gb. Inga konstiga processer körs, det enda som suger kraft är iTunes som tar cirka 5% av CPUn.

Du har förstås provat med att starta om datorn?

Har provat att starta om flera gånger, fortfarande med samma problem. Jag får ibland tvångsavsluta Finder för att överhuvudtaget kunna välja "Omstart..." i äppelmenyn. Det lutar åt en ominstallation om det fortsätter så här. Finns det några felrapporter att läsa över 10.4.3 på Internet mån tro?

Jag gör en ominstallation. Blir vansinnig på det här, minst sagt - grymt irriterande fenomenet. Går ju inte att använda datorn för fem öre. Grrr... Jag återkommer om det blir mer problem.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-02 12:03

Reparera skivbehörigheter först !

OK, men om jag formaterar allt då?

Uppdaterade direkt, då jag inte hade mycket att förlora. (10.4.2 var undermålig i trådlös skrivarserverhantering mot Airport)

Det tog en duktig stund att starta upp datorn, men sedan dess verkar det rulla på mycket bra!

Att reparera skivbehörigheter eller köra DiskWarrior om man har problem måste ju vara att föredra mot att blåsa ur rubbet, eller?

Jo, man tycker ju att det vore bäst att reparera behörigheterna först. Men som gammal Windows-räv är väl formatering snarare regel än undantag. Nåväl, det här löser sig nog så småningom. Jag sätter mitt djupa förtroende till 99mac och dess kunniga användare. Tack för att ni finns!

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 13:58
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jo, man tycker ju att det vore bäst att reparera behörigheterna först. Men som gammal Windows-räv är väl formatering snarare regel än undantag. Nåväl, det här löser sig nog så småningom. Jag sätter mitt djupa förtroende till 99mac och dess kunniga användare. Tack för att ni finns!

Jag läste på macintouch.com att en sak man kunde pröva var att installera om 10.4.3 uppdateringen (en andra gång). Pröva det innan du formaterar!

bon chance!

/m

Kan tyvärr tillägga att även 10.4.3 är inkompetent att hantera utskrifter via Aiorport Extreme som skrivarserver.
Tiger är i mina ögon det sämsta av OSX-systemen, då det inte "går att lita på"

(Ja, jag är sur och nedgraderar nu till Panther)

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 08:30
Ursprungligen av Svante S:

Kan tyvärr tillägga att även 10.4.3 är inkompetent att hantera utskrifter via Aiorport Extreme som skrivarserver.
Tiger är i mina ögon det sämsta av OSX-systemen, då det inte "går att lita på"

(Ja, jag är sur och nedgraderar nu till Panther)

kan rapportera att 10.3.9 rullar på hur fint som helst på en någon dator här i kontoret.

/m

Ursprungligen av miska:

kan rapportera att 10.3.9 rullar på hur fint som helst på en någon dator här i kontoret.

/m

Jo, jag satt i går kväll och installerade om till 10.3, för hellre stabilitet än lull-lull som man kan leva utan. (Tänker på Dashboard)

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 10:15

Tom alla (även kernel) cacher och kör periodic-scripten. Mycket av seget har försvunnit på några av våra Macar på det sättet efter 10.3.4 uppdateringen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 12:26
Ursprungligen av Wire:

...efter 10.3.4 uppdateringen.

vill inte vara (dumt) pedantisk, men, vem vet, någon kanske har fördelar av att köra 10.3.4.
men var det inte 10.4.3?

1
Bevaka tråden