Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express & hastighet på bredbandsabonnemang

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-04 13:57

Har haft min AirPort Express i en vecka nu och är mycket nöjd, allt funkar som det ska.
Men när jag igår testade bredbandsfarten med progammet "TPTest" upptäckte jag att jag bara har ca 1,5 Mbit i bandbredd. Har ett 8 Mbits abonnemang från Bredbandbolaget och det gav ca 6 Mbit när använde sladd (testade det för ca ett år sen).

Är min bandbredd vad man kan förvänta sig med trådlös uppkoppling?
Märker inte av nån slöhet men det är ju onödigt att betala för 8 Mbit om man inte använder det! Minskar farten proportionerligt om jag byter till ett 2 Mbit-abonnemang istället?

  • Medlem
  • 2005-11-04 14:43

Något är på tok hos dig!
Jag använder en Airport Extreme basstation och en Express för att förlänga nätet - min PB är ansluten till den senare. TPTest ger konstant mottagning TPC > 6 Mbit och UDP > 7 Mbit. Glocalnet i och för sig men det ska ju inte spela någon roll egentligen.
Hur är det med signalstyrkan där du har datorn?

/PO

Ursprungligen av Ma:

Har haft min AirPort Express i en vecka nu och är mycket nöjd, allt funkar som det ska.
Men när jag igår testade bredbandsfarten med progammet "TPTest" upptäckte jag att jag bara har ca 1,5 Mbit i bandbredd. Har ett 8 Mbits abonnemang från Bredbandbolaget och det gav ca 6 Mbit när använde sladd (testade det för ca ett år sen).

Är min bandbredd vad man kan förvänta sig med trådlös uppkoppling?
Märker inte av nån slöhet men det är ju onödigt att betala för 8 Mbit om man inte använder det! Minskar farten proportionerligt om jag byter till ett 2 Mbit-abonnemang istället?

Ladda ner widgeten Air Traffic Control, där kan du se hur bra signal du har till din airport och hur snabb uppkoplingen är mellan din dator och din airport. Man liger inte alltid på 54 mbit, ibland ligger min bara på 11 mbit.

länk: http://www.apple.com/downloads/dashboard/networking_security/airtrafficcontrol.html

  • Medlem
  • 2005-11-04 14:59

Oj, jag glömde nämna det - enligt menyraden så är AirPort-signalen på full täckning...

headlessmike: ska kolla, tack för tipset!

  • Medlem
  • 2005-11-04 17:20

Kanske är mitt nät översäkert eller nåt, men Air Traffic Control hittar inget nät... Däremot gör AirPort Radar det - men den widgeten säger inte så mycket om farten...hm?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-11-04 18:15

Jag har en Airport Express tillsammans med Bredbandsbolagets 10 Mbit fiber. Testade just att köra TP Test och den gav mig 9.3-9.8 Mbit/s i hastighet så jag är helnöjd.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-04 19:50

Har själv Glocalnet 8 Mbit, men har även jag låga prestanda med TPtest 3.0.3.

Roade (?) mig med att testa några olika kombinationer av inställningar på Expressen. (Se bifogat diagram!)
Satte mig med iBook på "synligt" avstånd från basstationen, ca 7 meter. Full signalstyrka enligt "Internetanslutning".

Slutsatsen jag drar:
- Kryptering drar ned prestanda, dvs. säkert = långsamt, osäkert = snabbare
- Endast "b" (11Mbit) är bättren än "b+g" (11 Mbit + 54 Mbit) *

* (I mitt fall är endast b relevant - har gammalt AP-kort i iBooken och förvisso AP Extreme i Mac mini, men då uppkopplingen endast är 8 Mbit, så...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 20:18

Jag har också ganska låg fart. Jag har en Airport Extreme och en Airport Express som förlängare.... och jag får iförsig mer än 7mbit UDP på tptest, men TCP ligger nere på ungefär 2-3mbit.

Jag har full signal och 54-48mbits mottagning...
Så jag vet inte vad problemet kan vara

  • Medlem
  • 2005-11-05 01:02

Micke F: wow, tack för intressant diagram!

Jag har nu gjort lite nya tester med TPtest:

Bredbandsbolaget , Östra Göteborg (i lgh från 1961)
ADSL(VDSL?) “upp till 1 Mbit/s upp & 8 Mbit/s” ner:

Med kabel:
Server: tptest.skanova.com:1641
Upp: 733.12 kbit/s
Ner: 2.68 Mbit/s

Med AirPort Express - okrypterat:
Server: tptest.skanova.com:1641
Upp: 732.85 kbit/s
Ned: 2.68 Mbit/s

Hm.... skall höra med bbb om deras uppgradering av mitt abonnemang till 24 Mbit för 400 kr kan skrämma upp farten i koppartråden lite... Skumt att de 6,42 Mbit jag fick för ca ett år sen nu krympt betänkligt. Annars skall jag höra med Combort om deras kabel-tv-näts-lösning kan fixa lite fart (fast inloggning för nätaccess känns lite jobbigt?).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-05 12:02
Ursprungligen av Ma:

...(fast inloggning för nätaccess känns lite jobbigt?).

Comhem använder inte längre inloggning på sitt bredband...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-05 01:38

Läs mer i den här tråden:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88302

Bredband och mac tillsammans är ingen rolig historia...

  • Medlem
  • 2005-11-05 02:44
Ursprungligen av Macvarg:

Bredband och mac tillsammans är ingen rolig historia...

Nej, så mycket har jag förstått vid det här laget att enligt Macvargen är INGET med mac nån "rolig" historia överhuvudtaget...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-05 02:56

Jodå, X är trevligt och även Powerbook har sin charm.

1
Bevaka tråden