Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

+72% för Apple Sverige

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-15 14:21

Jag känner mig verkligen duktig...
Jag har rekryterat så enormt många på både BTH förra året och framförallt nu på Mittuniversitetet att skaffa mac.
2st tjejer har redan köpt iMac i klassen tack vare mig, och det är var förra veckan i började

Ett antal utav mina kompisar har skaffat powerbook och det sedr bara bättre ut.
Fler och fler ungdommar skaffar mac och rädslan för mac försvinner mer och mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 04:51

MacX: Nu ska du inte ha fördomar om oss som fick datorer i mitten/slutet av 90'i talet.
Vi fick en Mac hemma hos oss nån gång 96...men precis som du säger...det var när Mac vågen var över, Windows 95 började bli riktigt stort och vanligt, CD och möjlighet att spela musik i datorn och "multimedia datorn" kom igång på allvar och majoriteten av polarna började få PC burkar. En och annan började även lite senare få tillgång till internet...(något som jag inte fick förrän 2001...)
Kanske borde nämna att även jag switchade till PC nån gång 98-99 men hittade tillbaka för nått halvår sedan...^^

Så precis som du säger så är det en hel generation som INTE har vuxt upp på samma sätt med Macen...nämnligen dagens ungar i 13-20års åldern...=P

Men iPod's har gort extremt mycket för Macen. iPod är cool och har frän design, och framförallt, den passar även tjejer. Sedan inser folk att även Apple gör datorer antagligen och dom kollar lite på Macar som även dom har en frän design som faktiskt passar både tjejer och killar...vilket man inte kan säga om dagens PC datorer med både möjlighet till neon ljus, dödskallar och liknande skit...
Så är ju ingen tvivel om att iPods har gort otroligt mycket för Mac.
Men så är det ju det där med prestanda, pris och spelutbud där det ganska ofta tar stopp...

72% av nästan ingenting?

Ursprungligen av Björnström:

En entusiastisk Oscar Bjers stoltserade med dom senaste försäljningssiffrorna: +72% i år!

Det låter nästan otroligen men siffrorna stämmer - 72% fler sålda datorer under det senaste året och dom två senaste kvartalen har varit väldigt intensiva.

72%? Jaha. Av vad? Hur svårt är det att öka 72% av typ ingenting?

Jag ska jubla när Apple når upp till 15% av marknaden och den installerade användarbasen gärna är ännu större, inte förr. Men Apple verkar inte vilja sälja så bra. Om de gjorde det skulle de anstränga sig ännu mer att få kontakt med oss obetalda Macmarknadsförare, för att förstå vad som egentligen behövs därute för att lyckas sälja in Mackonceptet. Om vi nu har koll på det. Några av oss har det i alla fall.

Dessutom skulle Apple behöva fatta att de måste sälja hel service i större utsträckning - det duger inte att sälja en burk som inte funkar fullt ut och låta köparen som kanske behöver producera vänta på att få den nya burken fixad.
De behöver sälja på minst 1GB minne på varje såld maskin för ett rimligt pris, istället för dagens överpriser. De får gärna ligga 15% över på minnen, men 200% och mer är ju bara fjantigt. OS X på 256MB ser ju mycket illa ut så fort man ska göra något som drar lite kraft (vilket är mycket numer), ibland även med 512MB. Macarna är långsamma på för många områden (men inte alla givetvis och ofta möjligen tillräckligt snabba) som de är utan att för lite minne ska få förstöra än mer. 1GB är ju minimumstandard om man inte vill svälta processorn!
Åtminstone om man vill närma sig optimal prestanda i sin burk.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-03 13:37
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag ska jubla när Apple når upp till 15% av marknaden

Apples marknad växer stadigt... Men jämför man med den globala PC-marknaden sjunker den.
För att Apple ska ha en chans i statistiken får du kolla på Europa och Nordamerika.
Apple kan inte sälja i Asien. Det kan ju knappt Intel. I Asien är det budjet som VIA som slår hårdast, för de kan gå ner i priser under 1000kr för en dator.
Kollar man i USA så har Apple över 4% utav datormarknaden, och den öker. I Europa ökar marknaden också. Men inte globalt sätt. Och kommer nog aldrig göra heller så länge den asiatiska marknaden ser ut som den gör.
Även i Sverige växer den, och det är jävligt bra, med tanke på att Sverige är en utav de länderna där Internet Explorer har sitt starkaste fäste och Microsoft har totaltdominans i den offentliga sektorn. Sverige ligger efter resten utav Europa på Open Source marknaden. Så om Apple lyckas växa i Sverige gör de något riktigt bra.

Ursprungligen av Sidde:

Apples marknad växer stadigt... Men jämför man med den globala PC-marknaden sjunker den.

Detta stämde för perioden 2000-2004, men de senaste fyra kvartalen har faktiskt Apples försäljning av Macar ökat betydligt snabbare (+38%) än den globala PC-marknaden (+15%) enligt IDC.
Apples marknadsandel globalt har därför ökat från 1,9 till 2,3% för motsvarande period.

Du har dock helt rätt i att tillväxten sker i USA och Europa. I Asien tappar man andelar.

Ursprungligen av Sidde:

Apples marknad växer stadigt... Men jämför man med den globala PC-marknaden sjunker den.
För att Apple ska ha en chans i statistiken får du kolla på Europa och Nordamerika.
Apple kan inte sälja i Asien. Det kan ju knappt Intel. I Asien är det budjet som VIA som slår hårdast, för de kan gå ner i priser under 1000kr för en dator.
Kollar man i USA så har Apple över 4% utav datormarknaden, och den öker. I Europa ökar marknaden också. Men inte globalt sätt. Och kommer nog aldrig göra heller så länge den asiatiska marknaden ser ut som den gör.
Även i Sverige växer den, och det är jävligt bra, med tanke på att Sverige är en utav de länderna där Internet Explorer har sitt starkaste fäste och Microsoft har totaltdominans i den offentliga sektorn. Sverige ligger efter resten utav Europa på Open Source marknaden. Så om Apple lyckas växa i Sverige gör de något riktigt bra.

Ja, det är ju bra. Men min poäng är att Apple har mycket mycket att ta igen i Sverige. I Japan har väl Apple rätt stadigt haft ca 5% av hela marknaden? Eller har jag missat något nyligen?
En annan poäng är att med affärer som Macforums AppleStore på Kungsgatan i Göteborg så behöver Apple inga fiender? De mest elementära frågor får "goddag yxskaft" som svar.

Hittills har de hunnit med "Det finns inga PCMCIA-kort för Mac", "Apple ska inte gå över till Intel" och diverse andra fantasifulla svar som får en minimalt medveten kund att springa mot utgången. Skulle inte sånt påverka försäljningen kanske? Jag tror faktiskt det med stor bestämdhet.
Fast med gamla trogna kunder får givetvis macsäljande konkurrenter ta över istället. Det finns ett par tre utmärka ställen i Göteborg att handla Mac på.

Ursprungligen av Micke Byström:

72%? Jaha. Av vad? Hur svårt är det att öka 72% av typ ingenting?

Jag ska jubla när Apple når upp till 15% av marknaden och den installerade användarbasen

Well. I Sverige så var Apple allmänt bespottat. svenska Apple gjorde ingenting i princip för att sälja. Allt ändrades med Oscar som ändrade hela kulturen på svenska Apple. Det är inte bara attraktiva produkter, utan ledarskapet som har ändrat på siffrorna i sverige. Sedan Oscar tillträdde fram till nu, så är Apple Sverige det land som har ökat mest i hela europa. Rent av sprungit förbi resten av europa.Det är imponerande. Och inte så mycket att göra med marknadsandelar (som visserligen ökar), utan vilken vinnarkultur som har kommit med Oscar.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 13:18

Jorå, nog fasen märks det. Själv köpte jag en PB 12" och en iPod, min bästa vän har köpt både en Minimac, en iPod Shuffle och en iBook 12". Mina två näst närmaste vänner har tjackat varsinn iBook 12", och en av dem har även investerat i en iPod mini. Far och mor lurar på att investera i en eMac. Tycker banne mig att det inte är ett dyft exotiskt med Mac längre. Däremot är det fortfarande vida överlägset pc.

Jag vet inte om jag någonsin aktivt fått någon över till "min" sida. Brorsan lämnade skeppet när hans företag skippade Macarna. Jo, på första halvan av 90-talet, då fick jag allt igång en del folk på Mac, men senare har de flesta bara lämnat skutan när deras Macar blivit för gamla och de tittat på prisskillnaden.

Men de sista två åren, högst, har det blivit väldigt mycket tätare mellan iBöckerna på universitetet, och det är kul!

I Asien, Sydamerika med mera står väl kampen mellan Linux och Microsoft. Men kanske Apple kan få in en fot genom att OSX är mer likt Linux än MS Windows är?

Har just köpt en iMac G5.20 Tummare (och sålt en dual G5, lite för avancerad när jag inte gör musik längre) Imac G5 Verkar vara höjdarnas höjdare, spec. är i en klass för sig. Skeppad idag förresten...

Bevaka tråden