Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa försvunnen Powerpoint-fil?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-05 19:50

Hej Alla!
Jag undrar om det är någon som skulle kunna hjälpa mig......jag har blivit av med en powerpoint pres. Den var sparad på skrivbordet men plötsligt försvann den??????? Snälla...vet någon hur jag kan hitta den, eller återskapa eller något!!!!! Jag har 10.3.9 om det skulle underlätta att veta!!!!!!!
Hjälp...jag måste hitta den:(
Isinger

Om du inte slängt filen i papperskorgen och sedan tömt den, skulle du kunna testa att söka alla filer som har det filnamnstillägg som powerpoint-filer har. Kan det vara .ppt eller nåt sånt.

Senast redigerat 2005-11-05 22:48

Observera att det är viktigt att skriva tydliga rubriker till trådar för att de ska bli lätta att hitta (hette tidigare "Hjääääääälp"). Läs mer här. Flyttade även tråden till forumet för mjukvara (forumet "Presentationer" syftar på att man ska presentera sig, inte på presentationsprogram).

En bugg i Office 2004 (och v.X) raderar PowerPointfiler under vissa förutsättningar. Enda lösningen verkar vara att frekvent spara dem. Finns en del skrivet om detta, t.ex. här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75734&highlight=powerpoint
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68885&highlight=powerpoint

http://www.sgr.nada.kth.se/mac/software/powerpoint/filerborta.html

//Mikael

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 15:49

Är inte det där fixat i och med den senaste Office-uppgraderingen?

Jo,

det skall ha fixats med uppdateringen 11.2.0.

4.4.4 Stability is improved when you open presentations saved with Microsoft PowerPoint for Windows that use older PowerPoint file formats.
This update fixes an issue that caused presentations created by Microsoft PowerPoint for Windows and saved in the PowerPoint 97-2003 & 95 Presentation (*.ppt) format to be deleted just after being saved.

//Mikael

Och där gick 6 timmars jobb å det berömda h-vetet...

Har jobbat idag med en powerpoint-grej och plötsligt går inte filen att öppna. Det är inte felet med försvunnen fil som jag sett lite rapporter på nu när jag sökt. Filen finns kvar men vägrar att öppnas. har testat Powerpoint Mac + PC, NeoOffice samt Keynote. Den är tvärdöd.

_

Senast redigerat 2007-05-13 16:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-02 16:49
Ursprungligen av Anders Täpp:

Och där gick 6 timmars jobb å det berömda h-vetet...

Har jobbat idag med en powerpoint-grej och plötsligt går inte filen att öppna. Det är inte felet med försvunnen fil som jag sett lite rapporter på nu när jag sökt. Filen finns kvar men vägrar att öppnas. har testat Powerpoint Mac + PC, NeoOffice samt Keynote. Den är tvärdöd.

_

Någonstans har jag för mej att det finns funktionen "Reparera ...." hos Office.
Jag kan ha fel...

Man kan aktivera att den automatiskt sparar säkerhetskopia var 10 min eller så men dessa temp-filer tas bort efter en lyckad sparning. De filerna är tänkt att komma till nytta om t ex datorn hängt sig eller strömmen gått. Nästa gång man startar Powerpoint tar den fram dessa osparade filer. När en fil gör en lyckad sparning och går sönder i samma veva så finns inget att plocka fram förutom sin egen backup. Jag tar backup efter en dags jobb så det är bara att försöka se glad ut... ska prova om några glas whiskey gör att jag ser gladare ut... fredag å allt.

1
Bevaka tråden