Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Crontab i Tiger?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I tidigare versioner av OS X har jag ändrat tiderna för cronscrits genom att gå till /private/etc i terminalen och skriva "sudo pico crontab", och sedan redigera tabellen för att köra scripten på tider när datorn är på.

I Tiger verkar det inte fungera på samma sätt. Jag får visserligen upp tabellen, men den föregås av en kommentar:
# The periodic and atrun jobs have moved to launchd jobs
# See /System/Library/LaunchDaemons

Jag är inte så hemma i terminalen, så nu undrar jag vad detta innebär. Kan jag redigera crontab i terminalen på något annat sätt, eller bör jag hellre ladda ner något program från VersionTracker för att göra jobbet?

Något som gör mig lite förbryllad är att tiden för weekly fortfarande är som jag tidigare hade satt den, medan daily och monthly verkar ha återgått till sina ursprungliga inställningar att köras mitt i natten. Hur sjutton kommer det sig?

Det går alldeles utmärkt att använda crontab precis som du gjort tidigare. Själv har jag använt mig av crontab -e för att editera.
Mvh
Mattias

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-11-05 21:42

Jag antar att det du vill åt är att ändra tiderna för 'Periodic'-scripten, inte cron-script i allmänhet. Dessa exekveras från och med Tiger inte längre av cron utan av launchd.

Launchd är en systemservice som (nästan helt) tagit över de jobb som tidigare utfördes av init, SystemStarter, xinetd och cron.

Scripten som instruerar launchd är xml-filer (mer specifikt plist-filer) som huserar i LaunchDaemons- och LaunchAgents-mapparna i resp. /System/Library, /Library och ~/Library.

De i /System/Library/LaunchDaemons styr systemfunktioner och vill man ändra i dem får man göra det på egen risk, men är man försiktig och vet vad man gör är det inga problem att ändra exekveringstiderna i ex. com.apple.periodic-weekly.plist (StartCalendarInterval heter nyckeln). (Eventuella ändringar måste göras med root-behörighet.)

Andra cron-jobb kan man editera som vanligt. (Cron exekveras vid behov av launchd, och fungerar då som den alltid gjort.)

Tackar för svaren!

1
Bevaka tråden